Norsaq angalajunnaarallarli-stop midlertidig atlantflyveren, infrastrukturen er sårbar i GL

Nunatsinni peqqinnissaqarfinni atorfillit, atortullu ikinneroqaat, ingammik nuup avataani, virusilu tuniluutilissappat illoqarfinni, inuttaasut sanngiinnerusut, napparsimasut, utoqqaat, sulisullumi peqqinnissaqarfimmi napparsimalerpata qanoq iliortoqassangami, nunarpullu isorartutingisoq, angallannermi sila apeqqutaatingisoq. Kiap isumangissangaminingit pisariaqartitsilissappata sanngiinnerusortangut eqqungaassappata? Nuup avataani ingammik eqqungaassapata kipilittunarsinnaassooq takorloorsinnaavarput.

Paasissutissat assingiinngittullu iliuutsit ingerlanneqareeraluartut, naammanngissorivara iliuuserineqartut inuttaasut illersorneqarnerat. Taamaattumik piaartumik angallanneq danmarkimut unitsinneqarallarnissaa kissaatingaarput.

Grønlands sundhedsvæsen er begrænset især udenfor Nuuk. Hvis Covid-19 spredes i mindre byer og sundhedspersonale og borgere med lungesygdomme eller ældre borger rammes hvad vil der så gøres i de mindre byer, når trafikken allerede sårbart pga vejret mellem Nuuk og de andre mindre byer.
Der er allerede forskellige tiltag og informationerne om hygiene er udbredt, så synes vi at det ikke er nok for borgernes helbred. Vi efterlyser at traffikken stoppes midlertidig mellem DK og GL

Lad os antage at airgreenland har 10-20 piloter ansatte, 50 stewardesser og håndfulde tårnkontroll-ansatte, og håndfulde flymekaniker.
Og er vi enige om at de varetager vigtige funktioner i de grønlandske infrastruktur?
Hvis nu af de 30% ansatte i Airgreenland bliver ramt af Covid-19 og kommer i karantæne hvordan vil det ramme det grønlandske infrastruktur? Allerede der vil der være presset som vil kunne mærkes hvis fru.jensen vil gerne have friske salater, eller ham der skulle rejse til Dk for at få sit livsvigtige behandling som ikke kan klares i det grønlandske samfund.