letbanen vaek fra vejledalen

Konsekvenser for anlæggelse af letbanen langs vejledalen.

Vejledalen er en smal vej med mange forskellige former for bebyggelse: skole, ældreboliger, rækkehuse og boligkomplekser. Letbanen kommer til at gå lige uden for vejlebroskolen i åben tracé omkring et skarpt hjørne ved ishøj strandvej / vejledalen. Børn i skolealderen har ikke samme sans for fare som den voksne befolkning. Det er dybt uansvarligt af ishøj kommune at være fortaler for en løsning der går lige forbi en af de mest sårbare befolkningsgrupper i samfundet: børnene og de ældre. Ingen af dem er i en alder hvor de kan vælge til eller fra. Hvis linjeføringen skal gå langs vejledalen er det ihvertfald ikke for befolkningens skyld at Ishøj kommune har besluttet det. Det er for de studerende ved CPH west, ingen af dem er bosiddende i Ishøj og skal derfor ikke på daglig basis være nervøse for deres familiemedlemmer liv og lemmer.  Nogle i vejledalen får letbanen lige forbi vinduerne til deres hjem, andre mister grønne områder. Det er direkte ironisk at man mener at det skulle være sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at lægge letbanen mellem boldbanerne. Går der flere handicappede derude? Går der flere ældre derude? Går der flere nystartede skolebørn derude? Jeg spørger mig selv om dem der har taget beslutningen ville have en letbane klods op af deres børns skole.

I VVM-redegørelse fra maj 2015 “Letbane på Ring 3”, skriver man: “Samtidig kan letbanen skabe grobund for fornyelsen af en række byrum med bedre og mere attraktive forhold både for de bløde trafikanter og for beboerne og de handlende i Ring 3’s tætte bydele.”

“I det hidtidige arbejde med letbaneprojektet har der derfor været fokus på at optimere biltrafikkens fremkommelighed under hensyn til letbanen og uden samtidig at øge omfanget af ekspropriationer mere end højst nødvendigt.”

Man har valgt at lægge letbanen ud for en bebyggelse hvor der i lokalplan 1.25 (Tranegården) står:

”§ 3. Områdets anvendelse.

3.1 Område A må kun anvendes til boligformål, og der må kun opføres boliger, der er ældrevenlige og handi- capegnede.

3.2 Område B må kun anvendes til offentlige formål i form af adgangsvej og parkering for Ishøj Idræts- center.

3.3 Område C må kun anvendes til offentligt formål som afskærmende beplantningsbælte

Vi ønsker, som ejerforeningen Tranebærhaven ved første høring foreslog, at letbanetracéet flyttes, så letbanen føres længere mod øst ad Vejlebrovej og herefter føres mod syd ned mellem boldbanerne ved Vejlebrohallen.