Lejrevej 15 er Vores Sted

Som medunderskriver støtter jeg opfordringen til at ændre udbuddet for salget af Kommunens ejendom Lejrevej 15 i Lejre By (Allerslev Gl. Skole), således at der i prioriteringen af tilbud bliver vægtet 70 pct. i forhold til "Vores Sted" og 30 pct. i forhold til pris.

Baggrund:

Lejre Kommune har udbudt ejendommen Lejrevej 15 til salg. Ejendommen var oprindelig landsbyskole og i senere tid har den huset både børnehave, SFO, Klub, Pensionisternes Hus, musikskole og en række foreninger. I første omgang blev ejendommen udelukkende udbudt til boligformål, men dette er efterfølgende blevet ændret til også at omfatte andre formål. Udbuddet lægger dog op til en prioritering af tilbuddene med vægtningen 70. pct. i forhold til pris og 30 pct. i forhold til "Vores Sted". Blot at sælge bygningen til højeste pris vil være økonomisk meget kortsigtet. Vi mener, at stedet er en historisk og kulturel perle og mener, at den bedste anvendelse af bygningerne fortsat er et sted, hvor vi kan mødes og samles i fællesskaber. Det skal fortsat være Vores Sted.