kongevejenerlivsfarlig

Ingen lig på vejen, tak!

Hjælp med at skabe opmærksomhed på trafiksikkerheden (eller mangel på samme) på Hørsholm Kongevej - særligt vejstykket mellem de to rundkørsler på Hørsholm Kongevej, hvor Shell-tanken ligger og Brådevæksvej støder til Kongevejen.

Jeg ser dagligt mine naboer krydse vejen, for at sætte deres to små børn på bussen. Jeg ser pædagogerne i min datters institution "tage chancen" og race over vejen på cykel. Jeg ser trafikanter køre langt over de tilladte 70 km/t - det er som om, at stykket mellem de to rundkørsler inviterer til at køre stærkt: Endelig er man sluppet ud af trafiklyshelvedet fra Hørsholm, eller også tror højrefoden stadig at man kører på motorvejen...

Hårde opbremsninger, undvigemanører og havarerede personbiler i rabatten er blevet en integreret del af normalbilledet.

Kølerfigur på linie 150S

Her til aften kunne det være blevet min sammenkrøllede bil, som prydede rabatten. Og mere alvorligt: Jeg var blot et splitsekund for at blive kølerfigur på bus 150S!

Bussen lå bag mig på det sidste stykke af Helsingørmotorvejen, indtil vi begge drejede fra ved afkørsel 10. Vi kørte ned ad Kongevejen (mod Hørsholm) og jeg kom hurtigere op i fart. Da jeg skal dreje til venstre ad Brådebæksvej, så aktiverede jeg blinklyset i god tid og bremsede langsomt ned. I mellemtiden var bussen kommet godt op i tempo, og i bakspejlet så jeg den nærme sig med øget fart. Og den kom nærmere. Og den kom nærmere. Og i absolut sidste sekund reagerer chaufføren og krænger bussen udenom (=indenom) min bil. Til trods for den korte reaktionstid, lykkedes det også bilerne bag bussen, at trække udenom og således kan jeg uskadt tøffe hjem og kysse min familie goddag.

Som bekendt har Kongevejen kun to spor at gøre godt med. Kører man i retning mod Hørsholm og skal til venstre af Brådebæksvej, så blokerer man hele det nordgående vognspor, mens man afventer et hul i den modkørende trafik. Hverken omgivelserne eller færdselsloven lægger op til overhaling indenom, men fordi der er et busstoppested, vælger 98% at trække ud i rabatten og overhale med uændret fart. Havde der her til aften stået en person og ventet på bussen, så var vedkommende i dén grad kommet med!

Et dårligt normalbillede

Historien er desværre ikke enestående, men igen en del af et dårligt normalbillede. Situationen opstår hver gang vi skal svinge ind ad Brådebæksvej, hvor vi bor. Det er - indtil videre - altid endt godt, men jeg har oplevet lignende faretruende sitiuationer utallige gange. Uanset ugedag, uanset tid på døgnet, uanset vejrlig, uanset om jeg er alene, eller kører med mine to små piger på bagsædet. De vil i øvrigt blive ramt hårdest - bekvem tanke at sidde med, når bilerne suser tæt forbi i begge retninger, så vognen står og vugger.

De trafikale forhold - og de smadrede biler i rabatten - er et jævnligt samtaleemne i vores hjem. Det er årsagen til, at vi hellere går eller cykler omvejen gennem Forskerparken ned til rundkørslen. At krydse kongevejen til fods/på cykel ved Shell-tanken kan kun lade sig gøre, hvis bilisterne i begge retninger forbarmer sig og bremser op.

Hjælp med at skabe opmærksomhed på dette problem

Jeg har tidligere henvendt mig skriftligt til Rudersdal Kommune og påpeget det trafikale vanvid, men jeg modtog aldrig et svar. Derfor har jeg nu taget initiativ til denne underskriftindsamling. Min ambition er, at få skabt mere tyngde bag opråbet i håb om, at kommunen vil iværksætte nogle initiativer, som kan øge trafiksikkerheden.

Og kom gerne med forslag til, hvad der kan gøres.

Det ideelle ville være en rundkørsel, men da der allerede ligger to og pladsen er forholdsvis begrænset, så er det næppe en farbar løsning. Alternativer kunne være fartbump, oplyst fodgængerfelt, skilte med nedsat hastighed eller at lysregulere krydset Brådebæksvej/Hørsholm Kongevej.

Tak for opmærksomheden og fortsat god færdsel på Kongevejen!