Klage over ordinær skatteretseksamen ved KU, 17.12.2014

I dag, 17. december 2014, har studerende både ved studieordningen 2009 og 2014 været til ordinær eksamen i Skatteret (Grundlæggende Skatteret), fra kl 9-13.
Eksamensformen var en skriftlig hjemmeopgave, berammet til at vare 4 timer.

Grundet opgavens omfang og den begrænsede tid, samt flere forhold omkring det tekniske, der gjorde at man måtte tage diverse forbehold for fejl fra KU's side, er vi flere der har oplevet at prøven var for omfangsrig og ikke kunne besvares på et rimeligt akademisk niveau på den tid der blev stillet til rådighed.

Dette vil vi gerne klage over allerede nu, da vi ønsker at dette bliver taget med i den samlede bedømmelse af vores besvarelser.
Følgende punkter er genstand for vores klage og underskriftindsamling:

• De indledende oplysninger omkring eksamensform:
    Der har her været en enorm forvirring blandt os studerende omkring eksamensforholdene, da denne prøveform ikke har været anvendt før, og da der har været udmeldt forskellige (modsatrettede) oplysninger fra fagleder, undervisere, hjemmeside osv.
    Det har gjort, at det som studerende, trods årvågenhed, har været meget uoverskueligt og at mange har været i tvivl om hvad der egentlig var forventet af dem, hvad formkravene præcis var osv.
    Den form for usikkerhed i forbindelse med en eksamen er med til at danne et utroligt stresset miljø der gør selve besvarelsen af prøven sværere - og har medført at flere studerende nu efterfølgende sidder og kan konstatere, at de med stor sandsynlighed ikke har opfyldt alle formkrav, trods deres bedste indsats.
  • Prøvens tidsmæssige omfang og forhold for aflevering:
    Prøven var udmeldt som en 4 timers prøve, men i realiteten måtte mange sætte kortere tid af, da der var stor usikkerhed om hvordan forholdene ville blive ved aflevering af opgaven.
    Da opgaven først kunne hentes ned fra kl 9, og skulle være afleveret inden kl. 13, er der således ikke en eneste studerende der i realiteten har haft 4 timer til at besvare, og flere har måtte besvare opgaven via den af KU fremstillede nødløsning.
    Flere melder tilbage om reelt kun at have haft 3-3½ time at gøre godt med til besvarelsen - hvilket gør den af KU anbefalede tidsfordeling helt umulig at imødekomme.

At KU selv udmeldte, at de forventede at serverne ville blive belastede, og at man derfor kunne aflevere på denne alternative måde, taler i sig selv for hvor dårlige forhold der egentlig var ved denne eksamen.
    Selv studerende der har afleveret via mail har oplevet store vanskeligheder med denne form for aflevering - som de først skulle til at sætte sig ind i efter de havde konstateret at ordinær aflevering ikke var en mulighed for dem. Disse studerende har derfor oplevet at have endnu mindre tid - eller ligefrem ufrivilligt at overskride tidsgrænsen for aflevering - da aflevering rettidigt simpelthen ikke var muligt.
  • Ændringer i eksamensnumre før aflevering:
    Et par studerende oplevede, at deres eksamensnummer blev ændret i sidste øjeblik, hvilket de udelukkende opdagede da de for en sikkerheds skyld i sidste øjeblik gik ind og dobbelttjekkede. Dette gav yderligere vanskeligheder omkring aflevering.
    Andre sidder derfor nu tilbage med en bekymring om, hvorvidt de har skrevet det rigtige eksamensnummer på, da de nu efterfølgende kan konstatere at deres numre ligeledes er blevet ændret i sidste øjeblik.
    Alle melder om, at de HAR set, og REAGERET på mailen, der kom for et par dage siden, hvori der stod at de kunne være ændret!
    Denne yderligere ændring er sket efterfølgende, hvilket er helt uacceptabelt!
  • Opgavens omfang:
    Med særligt henblik på opgave 3, må vi som studerende meddele, at opgavens samlede omfang var langt større end hvad der forventeligt kan nås på 4 timer - især taget i betragtning, at opgaven gerne skulle besvares på et akademisk niveau.
    Trods at enkelte undervisere havde advaret om at eksamensopgaven ville være en smule mere omfangsrig end de case-sæt, der har været gennemgået i løbet af undervisningen, så var der ingen af os studerende, der havde forestillet sig at omfanget ville være så stort, som det viste sig at være.
    Spotspørgsmålene indeholdt krav om redegørelser for baggrunde og bagvedlæggende hensyn, hvilket næppe kan medføre at de kan anses som spotspørgsmål?!!!

Mængden af problemstillinger i de to cases, der indgik i prøven, var meget stor.
    Prøvesættet kom i den grad rundt i hele pensum - men selv om folk har forsøgt at holde sig til korte og præcise svar, er der ingen der melder tilbage om, at de har nået igennem hele opgaven. Tværtimod er den gennerelle melding frustration over ikke at have fået muligheden for at vise sin kunne inden for de forskellige emner som faget dækker over, da der udelukkende var tid til overfladiske besvarelser.
    Dette er især ærgerligt, taget i betragtning at denne eksamensform, ifølge flere undervisere, er blevet udviklet for at gøre noget ved kritikken af at KU jurastuderende kun kan ting overfladisk! Intet i denne eksamensform gav os muligheden for at vise hvor dygtige studerende vi i virkeligheden er!

Værd er det også at tage med, at eksamenssættet til UDVIDET skatteret er væsentligt mindre (spotspørgsmål og 1 case) end det eksamenssæt vi netop har været oppe i, i GRUNDLÆGGENDE skatteret (Spot spørgsmål og 2 cases)!

En studerende meldte tilbage om efterfølgende at have vist sin mor eksamenssættet - moderen arbejder for SKAT. Efter hendes vurdering ville det ikke være muligt at komme igennem hele sættet på 4 timer.
    En tidligere studerende fra cand.merc.jur, der slev har været igennem både grundlæggende og udvidet skatteret, har også efterfølgende kigget på eksamenssættet og udtalt at det er langt større end hvad han ville kunne nå at komme igennem på 4 timer.

Mange studerende melder tilbage om i sidste øjeblik at have blanket deres eksamen, i ren og skær frustration over, at de ikke nåede at komme igennem det, de følte der var krævet for at kunne bestå. Andre sidder tilbage med en frustation over at have afleveret noget, der er af så ringe karakter, at de ikke føler det afspejler deres kunnen det fjerneste.

På baggrund af de ovenstående punkter vi vil gerne, samlet, klage over denne eksamen.
Vi forventer, at I tager disse punker med i jeres overvejelser, når I behandler de afleverede eksamens-sæt og bedømmer karakterer.

Denne klage er et udtryk for en samlet holdning og oplevelse fra de studerende, der har underskrevet.

Ann Katrine Kristensen    Kontakt forfatteren af dette andragende