I ødelægger vores skole!!!

Vi mener, det er på tide, at børnenes stemme bliver hørt. Vi er to elever i 9. klasse på Sønderlandsskolen, som synes, at det ikke kan være rimeligt, at politikerne vil fyre et stort antal lærere. Det er blevet nævnt at op mod 13 lærere, og det er rigtig mange, det ville svare til at alle lærerne, der dækker overbygningen (7., 8. og 9. klasse) blev fyret. Derfor skriver vi i håb om, at politikerne vil tage elevernes holdning med i betragtning, når de beslutter, hvor meget der skal spares på vores skole. Vær sød at skrive under her, hvis du vil støtte os.

Vi har for en uge siden lagt en underskriftsindsamling op, men vi blev nødt til at lukke den, fordi vi blev forvirrede, da politikerne sagde, at det var en ”spare øvelse”. Men nu er der blevet lagt en dato for fyringerne på andre skoler som f.eks. Birkelund. Vi er bange for, at vores skole er den næste i rækken. Vi har fået at vide, at i løbet af de næste uger vil vi få vores antal fyringer på Sønderland at vide. Derfor er det vigtigt, at vi bliver hørt nu.

Som elever i 9. klasse kan vi se, at besparelserne vil få store konsekvenser for vores skolegang. Vi vil fortælle jer i punktform, hvordan vi opfatter spareplanen. Vi har disse punkter fra et brev, skolebestyrelsen har sendt ud. Det der står med kursiv, er fra brevet.

1.    ”Ingen eksterne vikarer. Heller ikke brug af pædagoger fra egen SFH til vikardækning.” -Vi har i forvejen ingen vikarer og får ofte fri i timerne, hvis vores lærere er syge. Hvis det er i midten af skoledagen, at vi har en ”tom time”, prøver vi at lave lektier, men vi har ikke mulighed for den hjælp, vi behøver. Det er særligt slemt for de elever, der har brug for hjælp.

2.     ”Stop af støttedansk, støttematematik og ”åben dør” hos skolens AKT (trivselslærere) for børn, som har akut brug for hjælp og pusterum i hverdagen. De ansatte herfra indgår i stedet i den almindelige vikardækning mv.” - Hvis alle elever ikke får den rigtige hjælp, er der nogle, der ikke kan følge med. Og det bliver ekstra slemt, hvis man ikke trives i skolen og ingen vil hjælpe en. Er det virkelig det værd at ødelægge deres fremtid?

3.    ”Stop for indkøb af enhver art.” -Vi er ikke helt sikre på, hvad dette indebærer, men der kommer aldrig noget godt ud af at fjerne undervisningsmaterialer, hvilket vi allerede har mærket er gradvist forsvundet over de sidste år.

4.     Tænketanken Cepos offentliggør med nogle års mellemrum er statistisk over undervisningseffekten på alle skoler i landet. Sidste gang lå Sønderlandsskolen i top. Denne gang ligger vi næsten i bunden. Man skal altid tage statistik med et gran salt, men vi tager det alligevel alvorligt.” -Selvom de siger, vi skal tage det med et gran salt, er vi meget bekymrede for de yngre elever, som kommer til ikke at have de optimale læringsforhold i deres skoleliv, hvis dette bliver ved. Dette er ærgerligt, da vi altid har ment, at Sønderlandsskolen er en god skole.

Hvis nogen vil i kontakt med os og høre elevernes mening, kan I sende os en mail på: elisalaegsgaard@gmail.com

Med venlig hilsen Theresa Svanholm og Elisa Lægsgaard 9.c, Sønderlandsskolen støttet op af hele deres årgang.

Theresa Svanholm & Elisa Lægsgaard    Kontakt forfatteren af dette andragende