Hjælp søkastanjerne!

Den korte:

Kommunen nægter søkastanjerne livsforlængende pleje, og salter dem ihjel for at spare 70.000 kr om året.

Den lange:

Det er som borger ikke længere muligt at se passivt til, mens Københavns Kommune fortsat forsømmer en af byens absolutte kronjuveler: søernes kastanjetræer. De gamle træer er hårdt pressede af bl.a. belægning, trængsel og minérmøl, og for hvert år har de mindre at stå imod med, da man fortsat bruger plantegiften salt, på vejsiden af søerne. Her er træerne nu så udpinte, at de går ud på stribe. Især er træerne langs de to midterste søer, der står tættest på vejen, udsatte. De mange huller i rækken, og de afsvedne kroner taler deres eget tydelige sprog, og kan ikke længere ignoreres.

Forvaltningen har ansøgt om midler til en livsforlængende treårig plejeplan for de gamle træer, men har fået afslag. Og trods den kritiske sundhedstilstand bruger kommunen af sparehensyn stadig salt, på vejsiden af søerne.

Vi ønsker to ting:

1. At kommunen bevilger de 1.5 millioner som forvaltningen har ansøgt om*, til en treårig plejeplan af søernes kastanjetræer, 2018-2021. Herunder øget monitorering af sikkerhedshensyn (bl.a. for at forebygge nedfaldne grene) og ekstra pleje af de gamle træer, for at forlænge deres levetid.

2. At kommunen øjeblikkeligt ophører med at salte stien på vejsiden, og i lighed med stien på modsatte side, i stedet bruger det skånsomme kaliumformiat.

Ifølge Vintertjenesten er udgiften for kaliumformiat på denne strækning, ved en gennemsnitlig sæson, 140.000 kr. Eftersom salt koster præcis det halve, vil det betyde en merudgift på 70.000 kr.

Denne underskriftindsamling er oprettet af borgerbevægelsen Red Byens Træer, hjælp os med at hjælpe søernes kastanjetræer.

*TMU budgetnotat for Kbh 2018, side 203.

Mere om søkastanjerne og dokumentation på Red Byens Træer: her.

s._203_understreget,_m_._tekst_.jpgStrækning_1.jpgStrækning_2.jpgStrækning_3.jpgStrækning_4.jpg

søerne_salt_ruten1.jpgbegge_sider_samlet.jpgIMG_5140.jpg