Håndværk/Teknik - Et nyt fag i udskolingen

Danmarks Sløjdlærerforening og Dansk Byggeri opfordrer til, at der i forlængelse af reformudspillets nye fag ´Håndværk og Design" ligeledes udvikles et obligatorisk, praktisk-teknisk og innovativt udskolingsfag ´Håndværk/Teknik´.

Regeringens reformudspil til folkeskolen indeholder blandt andet en sammenlægning af fagene sløjd og håndarbejde. Dette har været forsøgt på lærerseminarierne, hvor fagene i en årrække har været erstattet af faget "materiel design". Sammenlægningen har vist sig at skævvride forholdet mellem mandlige og kvindelige studerende, der søger faget - med de mandlige studerende i markant undertal. Derudover er der en tendens til, at arbejdet med hårde materialer som sten, tegl, træ og metal ikke prioriteres, når sløjd og håndarbejde fusioneres.

Der er Brug for et praktisk fag i folkeskolens udskoling - så lang er vi enige med reformudspillet. Men der er i høj grad brug for et fag, der kobler teknik, innovation og praktisk læring og ikke mindst virker som brobygning og inspiration til at søge de håndværksprægede eller naturvidenskabelige uddannelser.

Som obligatorisk udskolingsfag i folkeskolen vil faget Håndværk/Teknik sikre:

• Praktisk læring
  • Tekniske og innovative "store-NØRD"-eksperimenter og aktiviteter
  • Brobygning til de praktiske og naturvidenskabelige uddannelser
  • Praktisk orienteret tværfaglighed i fx matematik og naturfag
  • Fordybelse i praktiske og innovative projekter
  • Større raktisk islæt i projektopgaven i 9. klasse
  • Mulighed for prøvetagning i det håndværksmæssige
  • En ny praktisk-teknisk eksperimentel og innovativ lærertype, med håndværksmæssige kompetencer og tværfagligt kendskab til naturfagene

Danmarks Sløjdlærerforening og Dansk Byggeri    Kontakt forfatteren af dette andragende