Klage vedr. dyrekort hos dansk supermarked.

Quoted post

LF

#21

2015-04-28 20:45

Er i virkelig seriøse?? 

 

Jeg er dybt rystet over at voksne mennesker ikke kan acceptere at man ikke kan få alting her i livet!! Hvad er det for en opførsel at lære ens børn. 

Jeg er sikker på at langt de fleste børn sagtens kan forstå at de nok ikke får bogen fuld da det er svært at få de sidste og mors og fars budget kun rækker så og så langt. At jeg så læser her at folk har handlet ekstra for at få dyrekort

Svar

Joan Vedel Andersen
Underskriftindsamleren

#27 Re:

2015-04-28 21:25:59

#21: LF -  

 LF - men så vil jeg da gerne høre din argumenation for, at du ikke mener det?

ex. eksponeres via store skilte i bilka, at man ved køb af ex. palmolive håndsæbe modtager 1 ekstra samlekort. Skiltene er udformet på den vis, som jeg beskriver i klagen; dvs. de er opsat visuelt og med et sprog, der gør brug af lydrette ord, som selv børn i indskolingen kan læse. Herved eksponerer man børnene - og der opfordres direkte ved brug af sprog og visuelle virkemidler til at købe denne varer for at få en pakke dyrekort. 

I bekendtgørelsen i forbindelse med markedsføringsloven i relation til børn, står bl.a. følgende: 

"Punkt 28 i bilaget er et eksempel på aggressiv markedsføring og har følgende ordlyd:

En reklame opfordrer direkte børn (37) til at købe eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de produkter til dem, som reklamen vedrører. Denne bestemmelse berører ikke artikel 16 i direktiv 89/552/EØF om tv-radiospredningsvirksomhed.

Vurderingen af, om forholdet er urimeligt, er således foretaget af lovgiver.

I denne type sager vil det derfor alene være relevant at slå fast, om der i markedsføringen foreligger en direkte opfordring til børn om at købe eller overtale deres forældre eller andre voksne til at købe markedsførte produkter. Hvis det er tilfældet, er markedsføringen ulovlig"


Bemærk: det er alene relevant at slå fast, om markedsføringen rummer en direkte opfordring til at købe markedsførte procukter. I det tilfælde er markedsføringen ulovligt. 

Det som er utrolig interessant at få efterprøvet ved forbrugerombudsmanden, er derfor selvsagt, om "udløsning" af en "gevinst" ved køb af en vare kan sidestilles med direkte opfordring til at køb af en vare ex. et stykke legetøj. 

Det mener jeg at det bør kunne, fordi der anvendes så målrettede virkemidler i bl.a. denne del af kampagnen. 

Og i det tilfælde takseres det til "aggresiv markedsføring", som det står i teksten. 

Men LF, hvad er dit argument for at det ikke kan sidestilles? 

TTbird

#299 Re:

2015-05-07 13:30:58

#21: LF -  

 Ha Ha go opsang jeg har lige handlet for 200kr og fået 3 specialkort