NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN

Quoted post


Gæst

#45

2014-05-28 14:15

Hvad siger loven egentlig om bad efter idræt?
At man skulle tvinge barnet lyder helt groteskt. Normalt ville en ordentlig lærer da prøve at finde en løsning, hvis barnet og eventuelt også forældrene oplevede fællesbadet som et problem. Fx at lade barnet gå ud lidt før de andre for at overstå badet. Hvis de pure nægter, må problemet være så stort for barnet, at det virkelig reelt ville være overgreb at overtale og tvinge. Børn skal have ret til at sætte deres grænser. Jeg synes ikke, man skal afskaffe badet ved lov af den grund. Men man skal tage det alvorligt, hvis nogen føler deres grænser overskredet. Og hvis der i sidste ende ikke er noget kompromis, der kan gøre barnet trygt, må man lade ham eller hende tage bad, når de kommer hjem. Værre er det vel heller ikke.
Jeg arbejdede selv i en børnehaveklasse på et tidspunkt (i starten af nullerne), og jeg fik at vide, at piger og drenge fra første klasse skulle bade sammen. Det syntes jeg ærligt talt også var at overskride deres grænser. Og der var flere generte børn. Hvis jeg som forælder i sådan et tilfælde opdagede, at mit barn var ved at dø af skam og fik mavepine, hver gang de skulle have idræt, så ville jeg bede mit barn fritaget fra badet, hvis der ikke var nogen tilfredsstillende kompromisløsning fra lærerens eller skolens side. Og hvis de nægtede at tage mit barns problem alvorligt, ville jeg støtte mit barn i at nægte at tage bad. At tvinge tøjet af nogen er et overgreb. Så enkelt er det.

Svar


Gæst

#83 Re:

2014-08-09 14:22:31

#45: -  

 Klogt skrevet