bevar Tølløsebanen!
Quoted post
Jan Rye Hougaard |
#48 Det giver jo på 10 års sigt ikke umiddelbart økonomisk mening at lukke banen!!!2014-04-30 20:32Ifølge Region Sjællands notat af 23. d.s. (http://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2014/Documents/1905/2497110.PDF) "Evaluering af Tølløsebanen" fremgår, at banen ganske rigtigt kører med bragende underskud, hvilket selvfølgeligt isoleret set ikke er optimalt. Bedre bliver det ikke, at man står overfor en udskiftning af sporene mellem Ruds Vedby og Høng. Konklusionen i notatet er kort fortalt, at man over en 10-årig periode kan spare mio. DKK 231 ved at nedlægge banen, inklusiv sparede anlægsinvesteringer, delvise ekstraomkostninger til nedlukning af banen og endeligt omkostningen til at indsætte busser af en vis betjeningsstandard på strækningen. Ifølge notatet vil et statsligt bloktilskud på mio. DKK 276, fordelt over 10 år, til gengæld forventeligt bortfalde, hvorved regionen jo umiddelbart over den 10 årige periode vil lide et nettotab på mio. DKK 45, hvis man nedlægger banen!!! Så kan man starte en længere diskussion om, hvorvidt samfundet som helhed sparer penge ved nedlæggelsen, hvis staten slipper for at betale bloktilskuddet, kontra de samfundsmæssige konsekvenser det vil have for lokalbefolkningen ved nedlæggelsen af banen. Ser man fra regionens synspunkt på sagen, er det bare ikke interessant, om staten sparer penge - regionen mister mio. DKK 45 ved nedlæggelse af banen. ... Så Region Sjælland: Hold nallerne fra vor togbane - eller rettere, udskift de spor der skal skiftes mellem Ruds Vedby og Høng og sørg herudover for løbende at vedligeholde banen og optimere driften i fremtiden, så vil I uden tvivl lide det mindste tab eller måske endda, at banen inklusiv bloktilskud giver overskud (den rene banedrift estimeres alene til at koste mio. DKK 248 og sørger man herefter for en løbende vedligeholdelse, så der ikke opstår et investeringsmæssigt efterslæb, som kan der måske ved fortsat vækst i passagerantallet opnås en bæredygtig banedrift). Notatet gør i øvrigt opmærksom på, at der på flere områder er økonomiske usikkerheder forbundet med beregningerne og for at de skal holde, vil det kræve, at Regionstog kan anvende togsæt m.v. på andre strækninger, hvilket ikke er givet på forhånd. Tilsvarende er der ikke afsat penge til oprensning af eventuelt forurenet jord. |
Svar
Thomas M |
#51 Re: Det giver jo på 10 års sigt ikke umiddelbart økonomisk mening at lukke banen!!!2014-05-01 16:49:39Har læst den til hudløshed......men den rapport der link´es til, er faktuelt smækfyldt med fejl. F.eks. på side 3, nævner man noget med "at kundetallet ikke er på niveau med 2009. I 2009 kørte Tølløsebanen imellem Tølløse og Holbæk (det gjorde den ikke i 2013). Så der skal vel trækkes ca. 32.000 kunder fra de ca 409.000? I 2013 var der næsten 416.000 rejsende. Desuden nævner den rapport hellerikke noget om et scenarie hvor den forventede indvestering i nyt spor og med fortsat togdrift har af indvirkning - kun hvis det hele bliver erstattet af busser. Så det ovennævnte notat må siges er være kraftigt påvirket af et evt. andet notat fra Movia til Region Sjælland (hvis dette findes)..........something is rotten...hmmm. |
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Åbent brev fra akademikere til den danske regering om Gaza
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Bevar Palads
Vi vil fred og velfærd - ikke krig og bomber
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Bevar Lucernevejens specialbørnehave
1384 Oprettet: 2025-09-01
Bevar Asylcenter Jelling – mere end et center: børns hjem, menneskers tryghed og et kraftcenter for integration og fællesskab
1052 Oprettet: 2025-09-05
Cykelsti på Mimersgade NU!
645 Oprettet: 2025-08-15
NEJ til energianlæg ved Overgaard og Sødring
630 Oprettet: 2025-08-18
Protest mod Solcellepark syd for Vestbjerg by
525 Oprettet: 2025-08-08
Nej tak til privat poolbar ved Havnegade.
2048 Oprettet: 2025-07-20
Restriktionsområde vedr. politiets brug af drone til grænsekontrol
470 Oprettet: 2025-08-21
STOP 42-METER MASTEN VED SOLBAKKEVEJ 36A
398 Oprettet: 2025-08-14
STOP Forskelsbehandlingen af Danske Udlandspensionister udfra geografisk bosted.
843 Oprettet: 2025-07-04
Bevar trygheden for børn i BUM: Nej til politisk spareplan
335 Oprettet: 2025-08-27
NEJ TAK til Energiø i Ryådalen og Store Vildmose
728 Oprettet: 2025-06-23
Bedre busforbindelse mellem Veddelev og Himmelev
309 Oprettet: 2025-08-28
Islandip Kulusullu akornanni timmisartuussineq attatiinnarli / Bevar flyforbindelsen mellem Island og Kulusuk
289 Oprettet: 2025-09-10
Master ud af sårbare naturområder
233 Oprettet: 2025-09-08
Genindsæt morgenafgang på busrute 780 til Nakskov
227 Oprettet: 2025-08-14
NEJ TAK til VE anlæg i Stenstrup/Lunde/Høje
209 Oprettet: 2025-08-29
Bevar Familieboden
317 Oprettet: 2025-08-12
Nej til etablering af misbrugscenter i Tommerup
152 Oprettet: 2025-08-14
Underskriv for Ungdommens “Absalon" på Nørrebro
124 Oprettet: 2025-08-15
Støt op om større trafiksikkerhed på Odensevej, Kerteminde
118 Oprettet: 2025-09-01