bevar Tølløsebanen!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen bevar Tølløsebanen!.

Thomas M

#51 Re: Det giver jo på 10 års sigt ikke umiddelbart økonomisk mening at lukke banen!!!

2014-05-01 16:49

#48: Jan Rye Hougaard - Det giver jo på 10 års sigt ikke umiddelbart økonomisk mening at lukke banen!!!

Har læst den til hudløshed......men den rapport der link´es til, er faktuelt smækfyldt med fejl. F.eks. på side 3, nævner man noget med "at kundetallet ikke er på niveau med 2009. I 2009 kørte Tølløsebanen imellem Tølløse og Holbæk (det gjorde den ikke i 2013). Så der skal vel trækkes ca. 32.000 kunder fra de ca 409.000? I 2013 var der næsten 416.000 rejsende. Desuden nævner den rapport hellerikke noget om et scenarie hvor den forventede indvestering i nyt spor og med fortsat togdrift har af indvirkning - kun hvis det hele bliver erstattet af busser. Så det ovennævnte notat må siges er være kraftigt påvirket af et evt. andet notat fra Movia til Region Sjælland (hvis dette findes)..........something is rotten...hmmm.


Gæst

#52 Fremtiden

2014-05-01 20:40

Hvordan vil en nedlæggelse at Tølløsebanen se ud, når man om 20-30 år ser tilbage på en beslutning som denne? Man må forvente, at drivmidlerne til vores biler er steget markant til den tid, enten pga mangel på drivmidler, og/eller for at begrænse den miljøskadelige virkning af individuel transport. Så der vil være et stort behov for at udbygge den offentlige transport, hvis vi skal opretholde arbejdskraftens mobilitet, som erhverslivet kræver, for at bibeholde konkurenceevnen.
Her vil Tølløsebanen, sammen med togstrækningerne roskilde-kalundborg, roskilde-korsør og odsherredbanen, være den centrale del af den offentlige trafik for hele Vestsjælland. Det vil være ud fra disse strækninger, man vil udbygge busnettet. Det er disse togstrækninger, der er rygraden i den offentlige trafik, pga af den store kapacitet og hastighed, hvormed arbejdskraften m.m kan flyttes fra A til B.
Tølløsebanen er en investering i fremtiden! En nedlæggelse nu kan medføre to senarier: Enten at det erhversliv som er i området langsomt vil sygne hen og dermed en affolkning af området, eller at man vil blive tvunget til at starte banen op igen. Begge senarier vil blive meget dyrt for Vestsjælland i forhold til den kortsigtede besparrelse der er nu.
En beslutning kan enten undskyldes med uvidenhed på beslutningstidspunktet, alternativt betegnes som en uigennemtænkt dumhed.
Så om 20-30 år vil man se tilbage og tænke denne beslutning er taget på baggrund af……….?

Gæst

#53

2014-05-02 06:01

Kære beslutningstagere.
Til tider kan man være nødt til. at træffe beslutninger baseret på økonomi. Det forstår jeg godt. At en besparelse kan være tillokkende er også forståeligt.
For mig at se, er det nu alligevel ikke så sikkert, at en besparelse vil være at finde i et lidt større perspektiv. De byer, der ligger langs banestrækningen har gavn af toget på mange niveauer. lige fra skoleelver der ikke længere har mulighed for at gå i skole i lokalområdet pga besparelser, ældre der ikke længere har mulighed for at kunne handle i lokalområdet, listen er uendelig.
Det forekommer mig forunderligt, at hver gang der skal kigges efter besparelser, så kigger man efter områder hvor der ikke bor så mange mennesker. I et samfund er man sammen. Det bør være udgangspunktet for beslutningerne. I et demokrati vil de mange til hver en tid skulle vælge for de få. Hvor let er det ikke for de mange, at vælge noget, der kun går ud over de få? I dette tilfælde kan man således let vælge, at de forholdsvis "få" mennesker der dagligt benytter banen ikke er vigtige. At deres behov for hurtig og sikker transport ikke er noget man kan tage hensyn til. Efter rationaliseringerne (lukning af mange af de små trinbrædt på banestrækningen) har man allerede trådt ud ad den vej, der lader hånt om de FÅ mennesker der dagligt benyttede banen, men boede langt fra større stationer. Lad nu ikke denne udvikling fortsætte, så også de "flere" der bor i stationsbyerne får en ringere offentlig trafik. Busser kan aldrig erstatte et tog. Vi har med de busser, der allerede er indsat i vores lokalområde kunne se, at flexibiliteten, som kunne være til stede, i stedet bliver til nedskæring af afgange, nedskæring af steder man kan stoppe osv bliver resultatet.
Så kære beslutningstagere. Tænk større -tænk på de forholdvis færre, der lever i områder, hvor servicen i forvejen har fået et ordentlig dyk. Vi skal gerne kunne tage toget til biblioteket, til rådhuse/offentlige kontore/skoler osv.
Der må være plads til at tænke langsigtet og ikke lade sig narre til at tænke på enkeltbesparelser, der højst sandsynligt vil betyde meromkostninger i et større perspektiv.

Gæst

#54

2014-05-02 19:28

Hvis banen bliver lukket vil byerne langs banen stille og roligt uddø.Samtidig er toget både mere behageligt og hurtigere at køre med.

Gæst

#55

2014-05-03 07:23

Vi skal ha TØLLØSEBANEN
Kan i høre os
Vi vil IKKE ha en bus men TØLØSEBANEN

Gæst

#56

2014-05-04 14:34

Det vil blive meget svært for os at bo her uden Tølløse banen.

Gæst

#57

2014-05-04 20:25

Denne underskrift indsamling er et tegn på kunder eller potentielle kunder. Det virker ulogisk, at lukke en velfungerende bane kort tid efter, at have foretaget baneforbederelser. Måske man burde undersøge, hvad kundebasen efterspørger, eksempelvis tog i ydretimer, derved gøre togbrug mere konkurrencedygtig mod personbilerne.

Gæst

#58

2014-05-05 13:04

Banen er 113 år gammel. Den har vist mere end en gang bevist sin berettigelse.

Gæst

#59

2014-05-06 06:13

I disse tider (eller til alle tider) tales der om miljø. Jeg har den tro, at Tølløsebanen må være mere miljøvenlig end alle de busser, der eventuelt skulle erstatte den. Det er ikke alle, der er i besiddelse af en privatbil, så det er en stor hjælp at have lokalbanen - en af årsagerne til, at det kunne lade sig gøre at flytte langt væk fra de store byer og stadigvæk beholde sit job i København. Stor, stor fejltagelse, hvis banen nedlægges. Venlig hilsen Britta Binau
Gæst

#60

2014-05-06 09:12

En af grundene vi flyttede til Stenlille for 8 år siden var netop toget, så kunne vi stadig jobbe i København og bo på landet, håber det bliver ved på den måde, busser vil give en stresset hverdag

Gæst

#61

2014-05-06 18:51

Syntes det er meget vigtigt at bevære "grisen" den er udover vigtig for de de små byers overlevelse...også et stykke dansk kultur.

Gæst

#62

2014-05-06 21:08

en bane fra Nykøbing Sj. til Slagelse er enestående - bevar hele strækningen i Vestsjælland og fortsæt moderniseringen

Gæst

#63

2014-05-07 05:41

Tølløsebanen er den eneste realistiske måde at komme til og fra skole og gymnasiet for mange. At lukke den ville sikre at ingen på Vestsjælland vælger en højere uddannelse fordi det er for besværligt

Gæst

#64

2014-05-07 06:31

For mig er det af stor betydning at være med til at sikre mine kollegaer på banen, og få dæmmet op for at bustrafikken kan justeres endsige forbedres, så busserne føder jernbanen for at sikre effektiv offentlig transport.

Gæst

#65

2014-05-07 14:35

Lukning af Tølløsebanen vil medfører at jeg hver dag skal køre min mand frem og tilbage på job på Bromølle kro, der er ingen anden mulighed, og jeg kan ikke holde til det i min ryg, og kan så ikke lave andet end køre frem og tilbage..Tænk jer dog om inden i ødelægger en hel masse for rigtig mange mennesker !!

Gæst

#66

2014-05-09 10:37

det er SÅ tåbeligt og kortsynet, hvis denne forbindelse nedlægges!!!

Gæst

#67

2014-05-09 14:26

Vi har stoppet en lukning før, og vi kan gøre det igen :)

Gæst

#68

2014-05-10 01:00

Det er jo helt misforstået at lukke den, man skulle i stedet forlænge den til Gørlev af hensyn til sommerhusområderne ved kysten og for at bringe handel til byen. Skinnerne ligger der jo i forvejen og stationen kan hurtigt gøres brugsklar igen selv om stationsbygningen er solgt fra for længe siden. Anlægsudgifterne vil være minimale og befolkningsmæssigt er det et pænt opland, som vi få´bedre adgang til det sjællandske trafiknet.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2014-05-10 15:55


Kristian. S. Rungø

#70 Sejergården

2014-05-10 15:56

Hvis Tølløsebanen ikke eksisterede sidste år ville jeg ikke kunnet have komme til og fra min efterskole. Det ville fande være noget lort.

Gæst

#71

2014-05-10 20:25

Bevar banen for de lokale

Gæst

#72

2014-05-11 07:26

Vi kan ikke undvære vores bane; job i andre større byer så bruger man da den!
Skoleelever i Høng o.lign. steder -så bruges den!
Kort og godt banen er uundværlig for os hernede!
Niels og Anni Rosenkrands
Lene Bidstrup

#73 Re: Re: Det giver jo på 10 års sigt ikke umiddelbart økonomisk mening at lukke banen!!!

2014-05-11 08:18

Skulle vi ikke motiveres til at bruge offentlige transportmidler?

I alle mine arbejdsår har jeg brugt offentlige transportmidler og de sidste mange år Høng-Tølløse banen. Nu kan jeg blive tvunget ud i, at skaffe bil nr. 2 og bruge denne i stedet. Så hvordan var det lige med at motivere og få flere af os til at bruge de offentlige transportmidler?


Gæst

#74

2014-05-11 09:02

Tølløsebanen er ikke bare en lokalbane, den indgår også i forbindelsen mellem Jylland og byerne i vores region. Vores besøgende fra det jydske skifter i Slagelse for at komme til Tølløse. Det er mindre bøvlet end at skifte i Roskilde.

Gæst

#75

2014-05-11 11:31

Skriv en kommentar...der er lige ordnet signaler med mere,man får mere og mere politikker lede.