NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post


Gæst

#36 Re: Re:

2013-11-20 15:14

#35: - Re:

Måske viser det sig at der slet ikke er behov for en lufthavn i det midtjyske? At  Tirstrup Lufthavn også er overflødig, set i lyset af at den kører med underskud?

Måske dækker Billund og Ålborg behovet for flytrafik i Jylland. Hvad nu hvis det viser sig at en ny Århus lufthavn heller ikke vil kunne tiltrække kunder nok..fordi der simpelthen ikker er kunder nok i butikken?  Tror der er nogle der har fået storhedsvanvid!

Svar


Gæst

#37 Re: Re: Re:

2013-11-20 18:32:12

#36: - Re: Re:

Det er korrekt at hvis det er tilfældet at der vitterlig ikke er grundlag for en ny lufthavn - så vil undersøgelsen vise det.

Der findes trafikeksperter som kan beregne det ud fra modeller. Beregninger fra 2009 fastslog at kundegrundlaget er på 1,1 mio (kilde: http://www.scribd.com/doc/124698451/6/Billund-en-d%C3%A5rlig-l%C3%B8sning), nyere tal estimerer 1,4 mio. Hvis lufthavnen ligger tæt ved E-45 og letbanen vel at mærke.

En tommelfinderregel siger at man skal have mindst en mio. kunder indenfor en times kørsel for at kunne drive en lufthavn (Tirstrup har ca. 700.000).

Så det undersøgelsen skal vise er om de mellem 1,1 og 1,4 mio kunder som er estimeret faktisk ER til stede, når man indregner at nogle af disse potentielle kunder måske Billund og Aalborg så antallet reelt er mindre.

Min fornemmelse er at der er kundegrundlag nok  - man skal helt til Hobro før afstanden til Aalborg vil være kortere og helt til Horsens for at det samme gælder for Billund. Dvs. Viborg, Silkeborg, Randers, Skanderborg, Aarhus, Grenå samt opland vil benytte den nye lufthavn (måske endda Herning når motorvejen er færdig?) - mon ikke det er mere end en mio.? Men igen: det skal undersøges.

Det er mere kompliceret end som så: den samfundsøkonomiske gevinst ved at erhvervslivet og universitetet får lettere ved at skabe internationale relationer (og sikkert mange andre faktorer) spiller også ind.