Silkeborgvej

Quoted post

Finn Nielsen

#64 To lyskryds

2013-11-06 12:28

To lyskryds?
Jeg syntes det er et rigtig godt initiativ, der er taget med at få farten på Silkeborgvej ned. Det har også været et kæmpe arbejde, at gøre borgerne i Åbyhøj opmærksom trafikgruppens arbejde –godt gjort.
Jeg syntes, at flytningen af et lyskryds nu er ved at flytte fokus fra hastigheden på Silkeborgvej!
Der skrives meget om, at lyskrydset skal flyttes til Johannes Evalds Vej, ja men det er nu også krydset ved Chr. Winthers Vej. Det er her problemet er, på Chr. Winthers Vej ligger lokalcentret Åbygård.
Inden Busomlægningen for et par år siden kunne lokalcentret betjenes af den offentlige transport fra Gl. Åby. Her er der 1400 lejligheder, og i en stor del af disse bor der mange ældre medborgere.
Ved Busomlægningen blev bussens rute flyttet ad Henrik Hertz Vej, fordi der her er et blinklys. Bussen kører ikke længere til Åbyhøj(højresving), men skal med et venstresving mod Brabrand.
Derfor skal trafiklyset flyttes til Chr. Winthers vej, så lokalcenter Åbygård igen kan få sine mange aktiviteter, hvis vi da ikke skal have to lyskryds?
Mvh. Finn Nielsen

Svar

waldstrom

#65 Re: To lyskryds

2013-11-06 15:08:22

#64: Finn Nielsen - To lyskryds

Hej Finn og tak for de fine ord og opbakning til dette fællesprojekt. Jeg er til fulde enig i det du skriver, og vedr. busomlægning,
så har den også betydning i forhold til trafiksikkerheden på selve Silkeborgvej, hvorfor dette punkt også vægtes tungt i dette projekt.

Trafiksikkerhedsmæssigt er den aktuelle situation, at de ældre borgere som har fysikken pt. bruger en hel dagsrejse på at komme frem og tilbage i Åbyhøj. (Hentyder til den meget konkrete beskrivelse givet på valgmødet af en af de berørte borgere) I forbindelse med denne dagsrejse skal de ældre af flere omgange – grundet bussens nuværende rute – passere over
Silkeborgvej, hvilket i forvejen jo ikke er helt ufarlig. Som gangbesværet forstærkes faren yderligere derved, at man ofte fanges på midten af Silkeborgvej. Personligt er jeg bange for, at det kun er et spørgsmål om tid, før det går rigtig galt.

Vi har jo desværre mange fartglade trafikanter på denne strækning, som ikke er kede af at bruge midten som egen kørebane, og herunder inddrage svingbaner til brug for denne kørsel (hvilket jo også gør sig gældende, når disse trafikanter ikke lige synes det giver mening at vente på at det lyssignalet skrifter til grønt) En sådan bilist vil måske kunne nå at registrere at der står en fodgænger på midten af Silkeborgvej, men selv med kørsel med tilladt hastighed, er det ikke givet at bilisten kan nå at bremse,
hvorefter 2 scenarier kan udspilles. Enten rammer bilisten fodgængeren og muligt nogle andre trafikanter, eller også forsøger bilisten at afværge en påkørsel, og så er de øvrige trafikanter jo lige så prisgivet som fodgængeren.

Så en omlægning af bussen, vil for mange af de ældre borgere, betyde at antallet af gange disse skal passere Silkeborgvej jo
væsentlig reduceres og dermed ligeledes at disse faresituationer jo mindskes til gavn for den øvrige trafik.