Silkeborgvej

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Silkeborgvej.


Gæst

#51 Svar til hr. Jakob på Ewaldsvej

2013-11-05 14:10

Vedr. hr. Jakobs sidste indlæg:

Det støder mig aldeles meget, når nogen påstår, der "er noget uldent" ved det!

Projektet startede op - da en tidligere ansat i færdselspolitiet og køreprøvesagkyndig samt en ambulanceredder flyttede ind på hjørnet af Johan Skjoldborg Vej og Silkeborgvej! Dette skete i september 2012.
De vidste da, at der er megen trafik og støj - samt at der er etableret et lyskyds lige ud for deres parcel!

Da der så i dagspressen kort efter blev opfordret til at komme med argumenter for, hvorfor netop vores del af byen måske skulle være med i 1. prioritet om at støjsreducere området - skrev hun et indlæg til kommunen.
I øvrigt delte hun sedler derom ud til de nærmestboende - fordi, de måske også havde lyst til at få støjdæmpet området!
Så jeg går ud fra, at I, der bekymrer jer meget om huspriser, har været med i denne indstilling til kommunen!

TV2 Østjylland kørte så en kampagne om den farlige kørsel på bl.a. Silkeborgvej samtidig som "Sænk Farten På Silkeborgvej" kom op at stå ved hjælp af nogle ganske få ihærdige og interesserede medborgere!

Fuld åbenhed:
husstandssedler og plakater uddelt (for egen regning)
samt indbydelse til at dukke op på biblioteket og komme med gode og konstruktive og måske fornyende input -klarlægning af problemer og ikke mindst indsigelser!
Vi var så heldige, at der dukkede en del mennesker op - som viste interesse for sagen.

I den efterfølgende tid tog den tidligere køreprøvesagkyndige brillerne på og begyndte at undre sig over,
hvor mange forvirrende vigepligter samt andre tåbelige trafikforanstaltninger, der forefindes inden for 8230 og noget af 8210-området!Nogle endda virkelig farlige!

Ud fra denne betragtning og interesse fra rigtig mange beboere, som hun mødte på sin vej - blev det lille projekt bredt ud.

Og hold da op, hvor har vi fået mange positive tilsagn (jeg tillader mig at skrive vi, da jeg føler, jeg også hører til gruppen, som har ydet en tjans - om end en måske lille indsat - men dog ofret en weekend på at dele budskabet sammen med andre ildsjæle, de har ofret deres fritid!)

Et af de altoverskyggende problemer er isoleringen af hele Gl. Åby, hvad angår den ændrede buslinje.
Gl. Åby - med de mange mange ældre medborgere - samt Åbyhøjgården er afskåret fra at kunne køre
op til Åbyhøj - læs: apotek, indkøbsmuligheder - lokalcentre -lægecentre og bibliotek - uden at skulle krydse Silkeborgvej først - da bussen nu drejer ud mod Brabrand.

På valgmødet i går - hvor der var rigtig mange folk - men måske ikke fra Ewaldsvej? - blev dette godt og grundigt gennemgået.

Hvor har I været for Åbyhøj i denne proces - eller rettere, hvor har I været før?????

Analyse og skrivebordsarbejde fører ikke altid til handling.

Kom dog frem og deltag!!!!

Dette er et stort projekt - som ALLE skal kunne drage fordel af!!!!

Lige nu føles det på en måde som at slås mod vindmøller, MEN sådan må det ikke gå!!!!

Vi kan have divergerende meninger - men kom frem af busken! Opfordringen har været der MANGE MANGE gange!
Vi skal have et rart lokalsamfund! Vi kan måske ikke alle få lige netop det, vi ønsker os, men planen er, at alle skal tilgodeses på bedste vis!

Gæst

#52

2013-11-05 14:56

Også gerne fartdæmpere/cikaner på Haslevej, folk kører som sindsyge, så man knap tør krydse vejen.
Jakob

#53 Re: Svar til hr. Jakob på Ewaldsvej

2013-11-05 15:05

#51: - Svar til hr. Jakob på Ewaldsvej

Personligt skal jeg gerne komme ud af busken, at jeg ikke har været det tidligere skyldes vel egentligt blot, at jeg ikke har været opmærksom på de nye initiativer, denne gruppe har haft gang i. Jeg bruger ikke lang tid på dagspressen i min dagligdag, og jeg har ikke set noget før opfordringen til underskrift landede i postkassen, hvorefter jeg reagerede.
Dette skal ikke opfattes af en kritik af det arbejde, gruppen har lagt i det, men måske som en forklaring på manglende egagement tidligere og opfordring til gruppen om ikke at lade frustrationerne stige alt for meget over en pludselig større mængde af både kritik og ros. Jeg er overbevist om, at ihvertfald nogle hører om dette for første gang, da de ser underskriftsindsamlingen i postkassen.

Det er således ikke ond vilje, men måske nærmere uvidenhed, der er grunden til mit indtil nu manglende engagement!

Dog må jeg konstatere, at hele ovenstående indlæg skriver en masse, men undlader at berøre mine centrale spørgsmål/bekymringer, som jeg således stadig ikke ved noget om.

På den baggrund er mine grundholdninger ikke blevet ændret og dermed kan jeg personligt ikke støtte et ellers fantastisk initiativ!

PS. Nu er jeg ikke ekspert i busruterne, men det at en køreplan er lavet om, har vel næppe noget med et lyskryds at gøre. Der har tidligere kørt relevante busser på Chr. Winters vej så vidt vides uden problemer med at dreje uden et lyskryds, så det kan de vel komme til igen. Så er det jo bare ikke en rådmand men derimod midttrafik man skulle snakke med...

Jakob

#54 Re: Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-05 15:17

#37: Kim Ørum Laustsen - Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Dejligt at se noget konkret!

Omend det ikke har udmøntet sig i meget endnu... Men vejen langs med skolen er dog blevet ensrettet, så noget godt er der da allerede kommet ud af det.

Waldstrom
Gæst

#55 Re: Re: Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-05 15:26

Se gerne indlæg foroven, havde problemer med at få det skrevet, og kan nu sætte kryds af ved tre skilteproblematikker, som er lovet bliver rettet inden 14 dage:-)

Gæst

#56

2013-11-05 17:26

Ved samme lejlighed kunne det passende drøftes hvorfor hovedparten af trafikken mellem Frichsvej og Silkeborgvej og retur skal gå forbi Åby Skole. Det virker ikke logisk at en af de andre kørselsvej mellem Silkeborgvej og Frichsvej er spærret ved Åbyvej.
Jakob

#57 Re: Re lyskryds.

2013-11-05 19:01

#49: Waldstrom - Re lyskryds.

Jeg tror egentlig at mit svar i mellemtiden dækker hovedparten af dine åbne spørgsmål.
Intet nyt under solen der.

Jeg kan ærligt sige, at jeg ikke har set en indkaldelse til debatmøde eller lignende, så derfor har jeg på intet tidspunkt kunne forholde mig til det og dermed naturligvis heller ikke deltage.

I den forbindelse kan jeg jo så nu ydermere konstatere, at i havde indkaldt med blot 4 dages varsel iførlge lokalavisen. Det havde nok under alle omstændigheder været besværligt for mig at få lagt ind i en travl hverdag.

Jeg håber nu også at man lytter til stemmerne her i debatten. Et fysisk debatmøde med 21 deltagere ud af en befolkning på flere tusind, kan vel ikke kaldes repræsentativt...

Men nok om det!
Jeg håber i vil tage modstanden mod en flytning af lyskrydset med i jeres snak med rådmanden og glæder mig til at høre mere om udfaldet af jeres møde. Lyskrydset er jo blot en meget lille del af den store problemstilling.

Camilla Andersen

#58 Byd dog debatten velkommen!

2013-11-05 21:18

Jeg har behov for lige at runde et par ting fra min side.
Allerførst er jeg enig i at debatten ikke er 100% saglig, og det går tilsyneladende begge veje.
Jeg vil for mit eget vedkommende gerne fremhæve et par ting:

For det første vil jeg gerne pointere at jeg ikke er decideret imod et lyskryds forenden af Ewalds Vej - såfremt det etableres med de sikkerhedsforanstaltninger der vil sikre en sikker afvikling af trafikken på vejen. Den holdning ville jeg have uanset hvilken vej jeg boede på, med tanke på de børn (og voksne) der hver dag krydser vejen. Der kan vel ikke, på trods af diverse uenigheder, herske tvivl om at Ewalds Vej er den bredeste og mest trafikerede vej der forbinder Klokkervej og Silkeborgvej? Og det faktum at den fortsætter med samme bredde ned ad Chr. Winthersvej - frygter jeg vil øge hastigheden over krydset mærkbart . Jeg frygter en decideret "motorvej" som også vil påvirke området syd for Silkeborgvej..... Forhåbentlig er den frygt ubegrundet. Så, som svar på om "Ewalds Vej ønsker at skille sig ud" - så nej, på ingen måde, men jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er nogle relevante bekymringer der ytres - og hvis ikke de skal ytres her, hvor så?
Det handler for mig overhovedet ikke om at "sikre egen matrikel", som det antydes gentagne gange - men simpelthen om ren og skær trafiksikkerhed - og det er vel formålet?

For det andet - nu har der været en del snak om deltagelse og ikke deltagelse. I den forbindelse har jeg lyst til at nævne at flere fra Ewalds Vej har arbejdet målrettet i flere år på at øge sikkerheden, jeg henviser bl.a. til indlæg af Kim Ørum Laustsen. Og jeg finder det direkte anstødeligt overfor dem som har arbejdet med trafikken herude i lang tid, at der gang på gang antydes at der ikke er forsøgt noget tidligere. Jeg kan kun henvise til hvad jeg tidligere har skrevet - jeg har ikke været opmærksom på nævnte dialogmøde, hvad årsagen er til det vil jeg ikke gøre mig klog på - havde jeg været vidende om det havde jeg også været der. Igen, ikke for at hytte eget skind, men for at være en del af debatten. Det er for sent nu, men jeg formoder at formålet med en åben debat side, er at man inviterer alle indenfor i debatten, uanset holdninger - ellers skulle man have valgt en anden model. Og jeg tænker at det er det, som også gør sig gældende for andre der deltager i debatten på nuværende tidspunkt - jeg synes det er decideres dårlig stil at klandre folk for ikke at deltage tidligere, istedet for at accepterer og byde dialog og debat velkommen.

For det tredje, så tillader jeg mig at komme med et par observationer.
Har der været gjort tanker om hvad det vil gøre for hastigheden på Silkeborgvej hvis krydset flyttes tættere byen - dvs. til Ewalds Vej / Chr. Winthersvej - jeg tænker på strækningen fra Ewalds Vej mod Ringvejen som øges og derved kan der opnåes endnu højere fart end i dag.

Hvad angår skolepatruljen ved Gammelgårdsskolen, som blev kommenteret på Facebook væggen, så er det altså normen er de står 3 steder, øverst ved Carit Etlars Vej/Klokkervej, midt på Etlarsvej (hvor de små krydser over til skolen) og i krydset Etlarsvej/Thyragodsvej - har de ikke været der til morgen, formoder jeg det handler om fravær. Jeg oplever at skolen har gjort rigtig meget for at begrænse trafikken omkring skolen, og der er grænser for langt væk man kan sende de elever der er i patruljen, når de også skal nå retur til time start. Dette er blot en observation, da jeg ikke synes man skal klandre de forkerte. At vigepligter og stop ikke overholdes må alene tilfalde bilisterne, og så kunne man jo anmode om en politi action i morgentimerne i området, det kan lade sig gøre ved andre skoler i Århus, så hvorfor ikke her.

Igen vil jeg gentage mig selv og sige at jeg bakker 100% op om en helhedsplan, jeg håber virkelig ikke det kan betvivles.


Waldstrom
Gæst

#59 Re: Byd dog debatten velkommen!

2013-11-05 21:26

Hej og tak. Nu lige sidste indlæg. For har åbenbart ikke fået sagt det tydeligt nok. Vi er en fuldstændig åben gruppe, og alle indlæg samt erfaringer fra tidligere projekter inddrages hellere en gerne heri. Er jo fuldstændig klar over det kæmpe arbejde, der ligger i et sådant projekt og kan slet ikke forestille mig, hvor mange timer, der samlet er brugt her i Åbyhøj. Så dette projekt er ikke startet af manglende respekt for disse, men jo ud fra manglende kendskab til disse - men dette ændres der jo heldigvis fortsat på, og det er slet ikke for sent at hoppe med på vognen, underskrift eller ej. Vores største ønske er jo, at vi sammen kan få gennemført alle disse projekter med tiden og det er jo rigtigt vigtigt at huske at en indsats et sted, faktisk kan løse problemet et andet sted, hvis men tænker Åbyhøj som helhed. Hvorfor jeg jo kun igen kan opfordre til at man kontakter os - og hvis muligt kommer forbi og taler med mig (min adresse er jo ikke ukendt:-) Det er absolut ikke et krav man underskriver eller er enig alt relevant og konstruktiv kritik modtages. Har trasket rundt i hele Åbyhøj, men kan jo være forhold, som ikke umiddelbart lader sig konstatere, hvorfor det er vigtigt at vi får så mange af problematikkerne med som muligt. Mht. Ewaldsvej er jeg på ingen måde uenig i at der skal gøres noget, grundet de grimme ulykker der har været her. Det fremgår tydeligt, at når man ser på Åbyhøj som en helhed, at visse specifikke veje, herunder Ewaldsvej grundet bredden på vejen og under påvirkning af foranstaltninger opsat andre steder, helt naturligt vil fungere som gennemkørselsvej - Så det er klart, at på disse veje skal der ske noget, og det kan ikke gå for hurtigt, og tænker derfor også at det ikke kan afvente til efter hastighedsmåling næste forår, at få sat dette på dagsordenen. Har fået oplyst, at man på Ewaldsvej har ønsket humbler, men har i som alternativ til dette talt om at kunne man evt. kunne lukke Ewaldsvej, lige efter tanken, eller ensretning af veje - eller en lukning foroven, vil som sagt meget gerne have jer med råd og høre hvad i i jeres projekt har gjort af tanker. Lige en sidebemærkning. Det har også undret os, at man har valgt at lade skolevejen stoppe ved Ewaldsvej og ikke føre den helt ud. Vi er på vores forespørgsel til kommune blevet oplyst om at prioriterede skoleveje - er blevet som de er - efter indstilling fra pgl skole. Hvis nogen kan be-/ afkræfte dette høre vi meget gerne fra jer. Er jo vigtigt at gøre opmærksom på at en helhedsløsning ikke lader sig effektuere nu og her, og at det jo først og fremmest er kommunen, der skal komme med forslag til løsning af dette. Men når dette er sagt, håber og tror jeg på, at hvis vi står sammen om, at vi helt generelt ønsker trafiksikkerheden højnet, samt kan argumentere for dette på konkret og relevant måde, så er chanchen for at komme igennem med noget, samt at få indflydelse i processen væsentlig større, end ved enkelte små projekter. Og et sådan projekt deles jo ofte op i bider, efter en afvejning af forskellige hensyn.
Waldstrom
Gæst

#60 Re: Åby Skole

2013-11-05 23:02

Dette undrer jeg mig også meget over, og jeg har faktisk været nede på Åby skole både i går og i dag, for at få tegnet op og taget billeder. Jeg vil rigtig gerne høre fra skolebestyrelsen, da jeg har fået oplyst at de arbejder på at få gjort noget ved dette.
Camilla Andersen

#61 Lukning af vej

2013-11-06 07:38

Hej Christina.
Mht lukning af Ewalds Vej, så mener jeg at nærmest alle mulige ideer har været fremlagt, diskuteret og søgt. Hver gang mødes samme besked fra kommunen, nemlig at Ewalds Vej er forbindelsesvej fra Silkeborgvej til Åbyhøj Nord, når det gælder udrykningskøretøjer. Det er også årsagen til at den ikke må udstyres med bump og chikaner. Der er i flere år forsøgt selvbestaltedede løsninger, så som at parkere egne biler ved fortovet (a la chikaner)og derved besværliggøre for hurtig kørsel - men det bliver dyrt i nye sidespejle i længden.
Desuden har vi på gentagne opfordringer af ovenstående ønsker fået beskeden at hvis der etableres bump/chikaner vil vejen ikke længere være kommunal, og snerydning, vedligehold af vejens belægningen mm. vil overgå til vejens beboere, når det så er sagt vil det slet ikke være muligt alligevel, da vejen jo er en "udrykningsvej".
Vi har næsten hver vinter været i kontakt med kommunen, når vi efter et stort snevejr oplever at vejen lukkes ved tanken, idet snerydningskøretøjerne ikke kører op ad vejen. Det i sig selv er sært, hvis vejen skal kunne være farbar for udrykningskøretøjer. Men det er tilbagevendende dialog vi har hvert år, og hvert år tager vi kampen indtil snerydningen bliver etableret.

Det var blot lidt baggrunds info herfra.

Mvh Camilla
Waldstrom
Gæst

#62 Re: Lukning af vej.

2013-11-06 09:45

Hej camilla, der er kaffe på kanden, for dette er jo netop argumentet for at stå sammen. De projekter jeg har kendskab til og hvor en lukning har været på tale, har argument om ambulancevej været flittigt brugt af kommunen,, men vi kan nok godt argumentere for, at vi ikke i Åbyhøj - har brug for 22 ambulanceruter, samt at man i andre dele af kommunen jo netop har lavet disse løsninger uden krav om privatveje. Vi søger at skabe rammerne i projektet, og kan jo kun opfordre endnu engang til at alle interesserede bidrager med at få dem fyldt ud. Jeg håber de samlede svar nu har tydeliggjort at vi ønsker et så nuanceret billede som muligt, og at i meget gerne må deltage i projektet, der er åbent for alle -uanset underskrift eller ej. Men bliver også nødt til at stoppe her, da har X-antal veje i Åbyhøj, der også er hensyn at tage til. Men som sagt kaffen er på kanden, så håber du eller andre vil benytte det tilbud

Gæst

#63

2013-11-06 12:05

En god og fornuftig foranstaltning
Finn Nielsen

#64 To lyskryds

2013-11-06 12:28

To lyskryds?
Jeg syntes det er et rigtig godt initiativ, der er taget med at få farten på Silkeborgvej ned. Det har også været et kæmpe arbejde, at gøre borgerne i Åbyhøj opmærksom trafikgruppens arbejde –godt gjort.
Jeg syntes, at flytningen af et lyskryds nu er ved at flytte fokus fra hastigheden på Silkeborgvej!
Der skrives meget om, at lyskrydset skal flyttes til Johannes Evalds Vej, ja men det er nu også krydset ved Chr. Winthers Vej. Det er her problemet er, på Chr. Winthers Vej ligger lokalcentret Åbygård.
Inden Busomlægningen for et par år siden kunne lokalcentret betjenes af den offentlige transport fra Gl. Åby. Her er der 1400 lejligheder, og i en stor del af disse bor der mange ældre medborgere.
Ved Busomlægningen blev bussens rute flyttet ad Henrik Hertz Vej, fordi der her er et blinklys. Bussen kører ikke længere til Åbyhøj(højresving), men skal med et venstresving mod Brabrand.
Derfor skal trafiklyset flyttes til Chr. Winthers vej, så lokalcenter Åbygård igen kan få sine mange aktiviteter, hvis vi da ikke skal have to lyskryds?
Mvh. Finn Nielsen

waldstrom

#65 Re: To lyskryds

2013-11-06 15:08

#64: Finn Nielsen - To lyskryds

Hej Finn og tak for de fine ord og opbakning til dette fællesprojekt. Jeg er til fulde enig i det du skriver, og vedr. busomlægning,
så har den også betydning i forhold til trafiksikkerheden på selve Silkeborgvej, hvorfor dette punkt også vægtes tungt i dette projekt.

Trafiksikkerhedsmæssigt er den aktuelle situation, at de ældre borgere som har fysikken pt. bruger en hel dagsrejse på at komme frem og tilbage i Åbyhøj. (Hentyder til den meget konkrete beskrivelse givet på valgmødet af en af de berørte borgere) I forbindelse med denne dagsrejse skal de ældre af flere omgange – grundet bussens nuværende rute – passere over
Silkeborgvej, hvilket i forvejen jo ikke er helt ufarlig. Som gangbesværet forstærkes faren yderligere derved, at man ofte fanges på midten af Silkeborgvej. Personligt er jeg bange for, at det kun er et spørgsmål om tid, før det går rigtig galt.

Vi har jo desværre mange fartglade trafikanter på denne strækning, som ikke er kede af at bruge midten som egen kørebane, og herunder inddrage svingbaner til brug for denne kørsel (hvilket jo også gør sig gældende, når disse trafikanter ikke lige synes det giver mening at vente på at det lyssignalet skrifter til grønt) En sådan bilist vil måske kunne nå at registrere at der står en fodgænger på midten af Silkeborgvej, men selv med kørsel med tilladt hastighed, er det ikke givet at bilisten kan nå at bremse,
hvorefter 2 scenarier kan udspilles. Enten rammer bilisten fodgængeren og muligt nogle andre trafikanter, eller også forsøger bilisten at afværge en påkørsel, og så er de øvrige trafikanter jo lige så prisgivet som fodgængeren.

Så en omlægning af bussen, vil for mange af de ældre borgere, betyde at antallet af gange disse skal passere Silkeborgvej jo
væsentlig reduceres og dermed ligeledes at disse faresituationer jo mindskes til gavn for den øvrige trafik.

 


Gæst

#66

2013-11-06 20:04

Det er et godt initiativ.
Trafikløsningen ved Åby Torv, hvor man på de røde felter kan passere Silkeborgvej ad to omgange vha en midter helle, er en rigtig god løsning.
Desuden er der gode erfaringer med at vejtræer - intuitivt får mange til at sænke hastigheden. Det ville samtidig være med til at fange nogle af alle partiklerne i luften.
Jeg har ingen holdning til busvejen. Det er sikkert bedre for nogen og værre for nogle andre...
Held og lykke med det.

Gæst

#67

2013-11-06 21:37

Fartdæmpning i Åbyhøj skal ses i en helhed - også med særligt henblik på skolevejene omkring både Åby Skole og Gammelgårds skolen. Det skal nævnes at almindelig vedligeholdelse af eksisterende "hajtænder" mangler, da hajtænderne flere steder på vejene omkring Åby skole helt eller delvis er forsvundet.

Mvh René Mortensen
Kim Ørum Laustsen

#68 Re: Re lyskryds.

2013-11-06 21:47

#49: Waldstrom - Re lyskryds.

Hej

Der er liv inde bag ligusterhækken må man sige, det er helt rart at vide :o)

Har læst tråden, og vil gerne lige komme med et par input.

Mht. at ikke en af debatørerne fra Ewalds Vej har sat sig ind i projektet/helhedsplanen er simpelthen ikke korrekt. Waldstrom, som jeg antager er Christina Waldstrøm, var på besøg hos mig for ca. en månedes tid siden, hvor jeg fortalte om det arbejde som den vejgruppe under Grundejerforeningen jeg har siddet i havde lavet. Se link længere nede.

Christina fortalte om projektet/helhedsplanen på dette møde, og også om at lyskryds ønskes flyttet fra Skjoldborgs Vej til Ewalds Vej. Jeg gav meget tydelig udtryk for at jeg ikke kunne bakke op dette, og sagde også at jeg havde svært ved at tro at der var nogen af beboerne på Ewalds Vej der ville bakke op. Så jeg kan nok ikke helt forstå at der kommer som en overraskelse at der er en del reaktioner fra Ewalds Vej. Det modsatte ville have undret mig.

Når der er et indlæg fra en "Gæst"/gruppemedlem der spørger "Hvor har I været for Åbyhøj i denne proces - eller rettere, hvor har I været før?????" så må jeg sige at jeg syntes vedkommende skulle klikke på følgende link http://www.aabyhojgrundejerforening.dk/wp-content/uploads/Vejregulering_sept20091.pdf, og læse den indstilling vejgruppen har lavet. Vejgruppen var en arbejdsgruppe under Grundejerforeningen/Fællesrådet. Fællesrådet er den instans Kommunen har forpligtet sig til at have dialog med/samarbejde med.

I indstillingen er der løsningsforslag, udtalelser fra skolebestyrelserne på både Åby Skole og Gammelgårdskolen, økonomisk oversigt, input fra beboere (der kom 2 stk. fra Skjoldborgs Vej og 15 stk. fra Ewalds Vej). I vejgruppen var der 4 medlemmer, 2 syd fra Silkeborgvej og 2 nord for.

Jeg har i øvrigt igen kontaktet Vej og Trafik for ca 2 måneder siden, da der igen skete et trafikuheld i det kryds jeg bor ved, Ewalds Vej - Erik Bøghs Vej. Resultatet var desværre som forventet, Kommunen ser ingen grund til at der skal ske noget. De oplyste i øvrigt, at de har en plan om at ensarte vigepligtsreglerne i Åbyhøj, og at de havde haft planen hos Politiet som havde godkendt den.

Jeg kan i runde tal tilslutte mig indlæggene fra beboerne på Ewalds Vej.

Mvh


Gæst

#69 Re: Re: Re lyskryds.

2013-11-06 22:29

Wallström

#70 Re. Kim

2013-11-06 23:25

Hej Kim det er helt korrekt, og var også glad for dette møde, idet jeres store arbejde i forbindelse med dette, jo netop konkretiserer de forskellige problematiker, som er i hele åbyhøj, hvorfor jeg også tidligere har fremhævet dette vejgruppens projekt.. Men som du selv siger, så meldte du klart fra til at støtte dette, da flytning af lyskryds blev nævnt - jeg har fuld forståelse for de bekymringer der er fremsat, og forventer ikke at folk er enige i den ene løsning eller anden løsning, men som jeg også forklarede dig, så har projektet som fokus, at få lavet en helhedsplan, som skal sikre en sammenhængende trafiksikkerhed hvor hensynet til helheden er i fokus, således at man istedet for blot at fokuserer på kigge en enkelt vej, og enten ender ud med at problemet blot flyttes en vej, eller at der absolut intet sker, får sat noget igang, og må indrømme at det undrede mig da jeg gik derfra, at du - især med din indgående viden om de øvrige vejes problematikker, hvor en del har samme problematik som Ewaldsvej - var så afvisende over for at bakke op om projektet, da det jo netop var en helhedsplan i lavede, men det har jeg nu fået svaret på. Men vi kan vel så blive enige om at være uenige om, hvad formålet med udarbejdelse af en helhedsplan er, og hvorledes dette mål opfyldes. Så tak for indlæg, for på intet tidspunkt meningen at underkende vejgruppens arbejde, som jeg jo kun kan beklage kommunen ikke imødekom.

Gæst

#71

2013-11-07 07:41

Trafikken på J.L. Heibergsvej er også stigende.Folk bruger den som genvej, især om morgenen når børnene skal i skole,og det er ikke med lav fart at de kommer.
Jeg håber at min underskrift gør en forskel.
waldstrom

#72 Re:

2013-11-07 07:57

Hej og tak for støtten. Vi tror på at dette projekt med tiden vil gøre en forskel for hele Åbyhøj, og jeg personligt vil blive ved med at kæmpe for at dette mål nås. Realistisk er det jo desværre ikke således, at vi kan få det hele igennem af en omgang - hvilket jo også ses af udfaldet af tidligere iværksatte projekter. Men når det er sagt, så tror vi i gruppen på, at vi ved at stå sammen som bydel om et overordnet formål vedr. trafiksikkerhed har en større mulighed for at komme igennem både i forhold til saglig og konstruktiv argumentation (herunder fx at kunne argumentere imod at en given foranstaltning ikke kan lade sig gøre, da pgl. vej er ambulancevej - da vi jo nok kan være enige om at Åbyhøj ikke har brug for 20 ambulanceveje) men også i forhold til den afvejning af hensyn som kommunen skal inddrage inden den iværksætter en given foranstaltning (her vægter hensynet til helheden jo mere en hensynet til det individuelle) Vi tænker herunder, at det derfor er vigtigt at projektet deles op i bider, således at der i første omgang kæmpes for de steder, hvor flest åbyhøjborgere kan få gavn at de iværksatte foranstaltinger der ønskes - bl.a. Silkeborgvej. At vi ser på alternative og billigere løsninger, hvor økonomi ikke kan begrunde et afslag, fx at få gjort Åbyhøj til 30 km zone (hvilket til en start er opsætning af skilte ved indfaldsvejene, og derfor betydeligt billigere end at sætte bump op i hele Åbyhøj), fx at få lavet ensretning af veje - således at disse harmonere med hinanden og gør det unaturligt/besværliggør det for udefrakommende trafikanter at bruge åbyhøj til gennemkørsel. At have fokus på skolevejen - som vi jo tænker bør fortsættes således at den dækker helt ud til Fenrisvej og i modsat ende ud til stien fra Åby Ringvej ind på C.A. Thyregodsvej, og Åbyvej ved Åbyskole. Herefter så skal der jo så ske en fortsat kamp for at få afsat midler til bump/chikaner på de relevante veje og få projektet helt i hus. Som sagt, så tror vi på, at det kan lykkes, men er klar over at det bliver en lang "kamp", men tænker at vi allerede er nået langt, idet vi har fået en bred dialog igang, og mange gode argumenter for hvilke foranstaltninger man ønsker og hvorfor. Hvordan kommunen forholder sig, vides jo ikke, men hvis blot vi til en start kommer igennem med et eller flere fokuspunkter, så er vi da igang, og alt vil jo være et fremskridt i forhold til nu.

PS. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at materialle mv. der bliver udfærdiget eller modtages følgende vil blive lagt ud på facebookgruppen "sænk farten på Silkborgvej" Her er man meget velkommen til at komme med kommentare, argumentation mv.


Gæst

#73 Helhedsplan - for både Åbyhøj syd og nord

2013-11-07 12:41

Hvor lyder det dejligt, at der arbejdes på en helhedsplan.
Alt kan ikke komme på én gang - men som mange bække små, har dette fine initiativ mulighed for at brede sig til en brusende å og bringe tilfredshed i alle lejre. (Vand er jo så dejligt beroligende og tænk på herlighedsværdien! :)

Det er så skønt at se, at der i området hersker en dynamisk og konstruktiv ånd!
God dag til ALLE!



Gæst

#74

2013-11-08 12:43

Dette er et meget fornuftig og meget tiltrængt tiltag, som vi som forældre til 3 børn varmt støtter op om.
Waldstrom
Gæst

#75 Re:

2013-11-08 12:52

Vil sige stort tak for den brede opbakningen der er blevet vist for dette projekt, både på denne side, men så sandelig også har vist sig ved alle de dejlige breve jeg har modtaget. Også tak til de borgere, som har inviteret på kaffe, og givet mig et stort indblik i hvordan den trafikale udvikling i Åbyhøj har ændret sig siden 1945. Tak for at nogle har valgt at dele deres historie med mig, om uheld, der har kostet livet på et familiemedlem, eller en nær ven, og de konsekvenser det har haft for disse. Som sagt så håber vi på at dette projekt med tiden vil gøre en forskel, og vi vil her i gruppen til stadighed arbejde for dette.