Silkeborgvej

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Silkeborgvej.


Gæst

#26

2013-11-03 19:25

Godt, fornuftigt og klogt forslag!
Hellen Waldstrøm

#27 Kommunens eksperter???

2013-11-03 19:46

Hvor er det da skønt at følge denne dialog. Hvor mange skønne kræfter der kommer til syne - dog undrer det mig, at man ikke dukkede op til mødet på Åbyhøj bibliotek. Der var jo netop indbudt til, at man kunne komme med gode idéer og forslag om tiltag!

Det er dog ganske tankevækkende, at der skal en enkelt tilflytter til, inden sker noget!

Og så - hvem er de "kommunens eksperter", som ved bedst! De er da ikke på banen - eller rettere vejen. Så var der nemlig sket noget i vores
trafikbelastede område meget tidligere!
Humplerne på C. A. Thyregodsvej blev fjernet - trods indsigelser fra mig og en enkelt anden beboer - fra St. St. Blichers Vej og hen mod Ringvejen.

Men lad os stå sammen - situationen kan kun bedres!

waldstrom

#28 Re. Lyskryds.

2013-11-03 20:27

Hej Camilla og Jakob!
Endnu engang tak for indlæg, er altid godt med nogle indspark, da det lige giver mulighed for at reflektere.

Vedr. trafiksikkerhed, så er jeg en af de "eksperter" du hentyder til, og faktisk var det med udspring i denne baggrund, at gruppen blev dannet, og er enig i at en løsning skal udgå fra kommune.

Flytningen af lyskrydset er et fokuspunkt, da dette har stor betydning for den færdsel (her tænkes primært på de "bløde trafikanter") som pågår her - bl.a. til og fra busstoppestedet, samt til og fra tankstationer. Dette kryds er altså objektivt konstaterbart det sted hvor flest "bløde trafikanter" dagligt krydser Silkeborgvej, og hvor der dagligt opstår farlige situationer i forbindelse med at en fodgænger fanges på midten, eller en cyklist presset ud på kørebanen af biler fra tankstationen, der er kommet for lang ud, i deres forsøg på at komme ud på vejbanen.

Dernæst synes jeg, at det virker som om, at man i denne debat fuldstændig bortser fra det faktum, at vi har en hel gruppe af borgere fra nedre Åbyhøj og Åby, som grundet lyskrydsets nuværende placering - hvilket har betydning for busruten derfra - nu er afskåret fra at færdes i øvre Åbyhøj, så også til dem er der et stort og vægtigt hensyn at tage.

Så set ud fra en generel helhedsbetragtning, så har det en velbegrundet og relevant trafiksikkerhedsmæssig betydning at dette lyskryds flyttes.

Må dog tilstå, at jeg er ked af, at man tilsyneladende har den opfattelse af, at vi ikke arbejder for at sikre Ewaldsvej, da dette er en urigtig opfattelse. Denne opfattelse kan muligt skyldes, at man ikke har deltaget på det aktuelle møde, eller ikke har fulgt med i lokalavisen.

Så vil blot konkretisere det endnu engang, at når vi taler om en helhedsløsning lægger der heri, at vi ønsker at skaber nogle holdbare løsninger som hele Åbyhøj fra top (Hasle) til bund vil nyde godt af, og som er sammenhængende og ikke blot flytter problematikken, som det jo har været tilfældet tidligere, hvor man blot har fokuseret på en vej.

Dette mål kan nås på mange måder, ikke blot ved opsætning af bump (som er en dyr løsning), som jo pt. har været ønsket i de fleste projekter, og kan være relevant bl.a. i forhold til Ewaldsvej grundet dens bredde. Men vi er også oppe imod, at mange projekter har fået afslag begrundet i økonomi, hvilket har resulteret i at der er ingenting er sket.

Med det i mente er vi jo så nødt til at tænke alternativer, og dem er der nogle stykker af, bl.a. at ensrette veje i området, at lukke nogle endeveje, som det er sket ned mod Søren Frichs vej, at få flyttet 30 km/t-skilte til top og bund (hvilket er en billig løsning til en start) og så herefter kæmpe for at få afsat midler til de bump/foranstaltninger som de forskellige veje har ønske om.

Så formålet er altså, at sikre, at Åbyhøj fra S-N-Ø-V bliver et sikkert sted at færdes for os alle at, og vi har i processen været enormt heldige, at have ildsjæle fra alle områder af Åbyhøj at trække på, herunder den tidligere vejgruppe (hvoraf den ene er bosiddende på netop Ewaldsvej) som har lavet et kæmpe arbejde, hvor samtlige problematikker i Åbyhøj er gennembehandlet og analyseret, så dette arbejde medtages selvfølgelig.








Camilla Andersen

#29 En sidste kommentar

2013-11-03 20:43

Allerførst vil jeg lige pointere at der har været arbejdet længe og på mange fronter for at skabe en større trafik sikkerhed, hvilket jeg er sikker på i også er bekendt med. Personligt tror jeg ikke på at flytning af skilte vil have den store betydning, dog er det fint til en start - og jeg håber man vil gå efter en total løsning når først det dyre arbejde går igang, således at vi ikke risikerer at skabe midlertidige, men farlige områder.
Dernæst vil jeg gerne tilstå at jeg ikke læser lokalposten fra ende til anden, mødet på biblioteket har jeg været ganske uvidende om, hvilket jeg faktisk er meget ked af - jeg ville uden tvivl have deltaget. Når det er sagt så er jeg utrolig glad for det arbejde der lægges for døren, og ser frem til at høre hvilke muligheder der bliver lagt frem efter jeres møde med rådmanden. Og så håber jeg der efterfølgende indbydes til nyt møde eller orienteres her, således at debatten kan fortsætte.
waldstrom
Gæst

#30 Re: En sidste kommentar

2013-11-03 21:01

#29: Camilla Andersen - En sidste kommentar

Hej Camilla! Er rigtig glad for din sidste kommentar, og der er plads til flere ildsjæle i vores åbne gruppe. Vi holder klart et informationsmøde, når vi har haft mødet på torsdag. Men tænker, at vi denne gang sender dato ud via facebookgruppen "Sænk farten på Silkeborgvej" da 2 gange omdeling af materialle er både dyrt og meget tidskrævende. Så hold gerne øje derinde.

basbak

#31 Hensyn til fodgænger

2013-11-04 13:13

De røde farvet asfalt har været der i langg tid, og jeg troede at formålet med dem var at motorkørtøjer skulle vise hensyn til krydsende fodgænger, men NEJ! jeg har for de meste og i de nu ti år jeg boede i Åbyhøj ikke oplevet nogle trafikanter der viste hensyn til krydsnede fodgænger. Dette skyldes måske manglende krydsende fodgænger skilte og stribber på de røde asfalt ved Åbyhøj torv og midt hvor folk går mellem alle de forretninger og banker på begge sider, især overfor posthuset.
Jeg stemte ja til projektet, men jeg synes at det er bare spild af folkets penge, hvis Åbyhøj vil oprette flere eller flytte lyskrydser. Der er jo bruge for hastigheds begrænsning mellem Åbyvej- og Haslevej krydse med Silkeborgvej. Ellers synes jeg at der er nok lydskrydse i åmrådet, men kørebanen mellem Haslevej og ringvej kan bruge flere kærebane stribber og måske hastigheds dæmpning varselingskilte.
Vedr. smutteveje, jeg tror ikke at man kan undvære denne opførsel ved at nedsatte hastigheder på Silkeborgvej efter Kvikly, tværtimod dette vil øge trafikken.
Opsætning af "bumbe" og eller opholds-og leje område skilte kunne måske dæmpe hastigheden.

Gæst

#32 Re:

2013-11-04 13:33

#26: -  

 

Solveig

#33 Analyse før handling

2013-11-04 15:24

Hej!
Som beboer på Allégårdsvej ville jeg gerne skrive under på tiltag til mere sikker trafik på Silkeborgvej. Men jeg er ked af, at jeres påpegning af problemet bliver kædet sammen med løsningsforslag, som ikke virker gennemtænkte. Jeg ville foretrække en helhedsanalyse af området som baggrund for de tiltag, man vælger. En flytning af lyskrydset til Chr Winthers Vej vil fx gøre det endnu mere umuligt for os at komme til og fra Allégårdsvej, der er blind og derfor ikke har andre adgangsveje end Silkeborgvej. I forvejen er lange køer et stort problem, og med et flyttet lyskryds vil vi lande lige midt i køen, når vi skal ud - og trække en lang kø ud midt i krydset, når vi skal svinge til venstre fra Silkeborgvej til Allégårdsvej. Summa summarum - det, der løser det ene problem, risikere at skabe et nyt, hvis man ikke analyserer problemet grundigt, før man foreslår løsninger!
vh
Solveig
Waldstrom

#34 Re: Analyse før handling

2013-11-04 15:29

Hej tak for indlæg. Vi er opmærksomme på jeres problemstilling, og er helt enig i at det vi skal søge er en velbearbejdet helhedsplan, for hele området. Vi er jo heldige på den måde at forstå at der lægger mange timers analyse og arbejder fra de tidlige projekter, som kommunen har modtaget.

Gæst

#35

2013-11-04 15:42

.

Gæst

#36

2013-11-04 16:06

Godt at få farten ned på Silkeborgvej, men jo flere sideveje der får cikaner / lukkes des flere biler på Silkeborgvej.
Luk det hele op det giver færre kørte kilometer og sæt farten ned til 30 km/t overalt.
Lad evt vejen selv betale hvis man ønsker cikaner, noget til forhandling med kommunen.
Ellers super initativ.
Jorgen
Kim Ørum Laustsen

#37 Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-04 16:14

#7: Waldstrom - Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Hej.

Jeg bor på Johannes Ewalds Vej, en bred og ikke hastighedsreguleret vej. Jeg kan til fulde bakke op om at der bør ske en effektiv regulering af trafikken på både Silkeborgvej og der til hørende sideveje. Jeg kan derimod ikke bakke op om en flytning/etablering af et lyskryds ved Ewalds Vej. Jeg er fuldstændig enig med Camilla Andersen, det vil betyde øget trafik på en vej hvor der i forvejen er meget trafik fordi den ikke er reguleret (har bump eller chikaner). Jeg har selvfølgelig forståelse for at de bløde trafikanter på Silkeborgvej skal sikres, men hvis det er på bekostning af de bløde trafikanter på Ewalds Vej giver det ingen mening.

Jeg har siddet i en vejgruppe under Grundejerforeningen og Fællesrådet, som i årevis har forsøgt at få Aarhus Kommune til regulere trafikken i Åbyhøj og Åby, herunder at få ligestillet Ewaldsvej med omkringliggende veje, det er desværre ikke lykkedes. Der kan læses mere på Grundejerforeningens hjemmeside http://www.aabyhojgrundejerforening.dk/wp-content/uploads/Vejregulering_sept20091.pdf Bare for lige at præcisere har det ikke på noget tidspunkt været et ønske fra denne arbejdsgruppe at få flyttet/etableret et lyskryds på Ewalds Vej. At flyttet det kryds er for mig at se at flyttet et problem fra en vej til en anden. Der er ingen tvivl om at økonomi er en afgørende faktor i sådan en sag, der kan laves meget trafikregulering i 8230 for de penge det koster at flytte en lysregulering. Jeg kan ikke bakke op om et projekt der medfører øget trafik på Johannes Ewalds Vej.

Mvh


Gæst

#38 Re: bare lidt nysgærrig?

2013-11-04 17:06

#1: jack - bare lidt nysgærrig?

Jeg tænker, at vejen er smallere på stykket indtil Ringvejen og derfor er både lydniveauet højere og risikoen for ulykker og påkørsler større...... og jeg synes bestemt også, at du har ret i din betragtning om at nogle 18-25-årige mænd (uden færdigudviklet frontallap!) stadig vil køre som sindsyge - så derfor er det jo netop også nødvendigt med fartdæmpende foranstaltninger....

Så kunne det jo også være, at flere ville benytte Åhavevej, som både i størrelse og beskaffenhed (ingen fastboende) egner sig bedre til den mængde trafik..... Og de fleste af de store parkeringsmuligheder i centrum er nede ved havn-området.....


Gæst

#39 Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-04 17:11

#7: Waldstrom - Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Pyha..... det vil vi i hvertfald modsætte os - vi bor på hjørnet af Johannes Ewalds Vej.... og har vores hus til salg.....I forvejen er det problematisk at sælge et hus ud til Silkeborgvej på grund af larmen (som jo i øvrigt er værst i myldretiden, når vi ikke er hjemme) - det bli'r helt sikkert ikke lettere, hvis vi får et lyssignal  med en masse start/stop/bilos i forhaven til følge!!!!!

Og jeg tror ikke at nogen ønsker at kompensere os den million kroner det koster os i fald på ejendommens værdi - eller ta'r jeg helt fejl?


Gæst

#40 Re: Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-04 17:15

#37: Kim Ørum Laustsen - Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Jeg kan kun være enig - vi bor på hjørnet af Johannes Ewalds Vej og Silkeborgvej - og det vil betyde øget belastning, både lyd og forureningsmæssigt for os, at der etableres et lyskryds. Vi er igang med at sælge vores hus og Silkeborgvej besværliggør i forvejen salget pga larm, så vi vil bestemt heller ikke kunne gå ind for en flytning af lyskrydset.

 


Gæst

#41 Ønsker Ewaldsvej at skille sig ud?

2013-11-04 17:28

Jeg kan konstatere, at denne debat - som jo meget gerne skulle munde ud i konstruktive løsninger - er ved at tage en drejning, så man kun fokuserer på egen matrikel og egne ønsker. Vi ville vel alle gerne have "ingen trafik" uden for vores parcel. Men sådan er livets realiteter jo ikke!

Havde man læst nøjere, hvad der meldes ud fra Christina, er der tale om en helhedsløsning - ikke en enkeltvejsløsning!

Ewaldsvej er med på dagsordenen på mødet torsdag med rådmanden, hvad angår trafikdæmpende foranstaltninger, som der helst skulle nås!
Men måske er I slet ikke interesseret i dette??????

Vi andre tænker mere på ALLE beboerens sikkerhed!

Vi bor også på hjørner - vi bor også steder, hvor vigepligter ikke respekteres!
Vi bor, hvor der dagligt køres med en fart af 80 km iblandt! Men dette bevirker jo ikke, at vi kun kan se vores egen næsetip!

Vi ønsker jo, at vores børn kan færdes fra A til Å - herunder også på Ewaldsvej!


Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-04 18:28


Anita Pachai

#43 Re: Ønsker Ewaldsvej at skille sig ud?

2013-11-04 19:37

#41: - Ønsker Ewaldsvej at skille sig ud?

Tak for et godt svar! Jeg kan kun være enig i, at der også køres for stærkt på Ewaldsvej, men det er vigtigt at holde fast i, at det er et rigtig godt initiativ, der er taget, og at det handler om en helhedsplan for Åbyhøj og ikke kun Ewaldsvej.

Der er helt sikkert mange muligheder for forbedringer, og det bliver interessant at høre kommunens udspil.

Jeg håber, at der i økonomien kan findes løsninger, så flest mulige områder kan tilgodeses.

Jeg har fuld tillid til, at Christina med sit indgående kendskab og baggrund er en god forhandler for os.

 


Gæst

#44

2013-11-04 19:42

De samme problemer findes på Søren Frichs vej!

Gæst

#45 Re:

2013-11-04 20:07

#44: -  

 

Walstrom

#46 Re: Re:

2013-11-04 21:19

Waldstrom

#47 Søren Frichs Vej

2013-11-04 21:23

Hej vil lige sige at problematikken omkring Søren Frichs Vej blev vendt både under og efter valgmødet her til aften på Åbyhøj Bibliotek. Så der arbejdes på flere fronter:-)
Jakob

#48 Re: Ønsker Ewaldsvej at skille sig ud?

2013-11-05 12:52

#41: - Ønsker Ewaldsvej at skille sig ud?

Jeg kan kun sige NEJ, Ewaldsvej skal ikke behandles anderledes end alle andre veje og området som helhed!

MEN når det så er sagt, så tror jeg at mange beboere på Ewaldsvej føler, at de lige pludselig skal holde for med en løsning, som der ikke er tillid til vil forbedre trafiksituationen på Ewaldsvej, men tværtimod forringe den.

Det virker en smule uldent på mig at læse et iøvrigt fornuftigt indlæg fra beboeren i Johannes Ewaldsvej 1, og dennes bekymringer omkring støjgener og huspriser, når ophavskvinden (så vidt jeg ved) til en del indlæg her på siden selv bor på hjørnet af selvsamme kryds, som ønskes flyttet til Ewaldsvej. Men det er forhåbentligt bare mig, der har forstået noget forkert, eller.....???

Uanset hvad, så finder jeg det yderst bekymrende, at man forsøger at løse et trafikalt problem udfra en ønskelig løsning (med flytning af et lyskryds) istedet for (som man ihvertfald gør i min branche) at analysere problemet, klarlægge årsagerne til problemet og først derefter udarbejde løsningsforslag. Sjovt nok kan man næsten altid finde fornuftige problemer til en ønsket løsning!

Lad mig henlede opmærksomheden på et af hovedargumenterne fremført tidligere: De bløde trafikanter til hhv busstoppested og Q8 tanken. Hvis de er så vigtige, hvorfor tænkes der så ikke på busstoppestedet henne ved fakta og i særdeleshed trafikken til fakta??? Jeg vil umiddelbart påstå, at der kommer væsentligt flere daglige bløde trafikanter til fakta end der gør til Q8 tanken.

Jeg synes det er rigtig dejligt, at en del mennesker i området ønsker at arbejde for en forbedret trafiksikkerhed helt generelt. Men jeg finder det ikke muligt at støtte initiativet, når ihvertfald en af løsningerne er givet på forhånd uden egentlig analyse, hvis en sådan eksisterer, læser jeg den gerne og indrømmer min fejltagelse, men jeg er ihvertfald ikke blevet informeret herom.

Jeg ser meget frem til at høre rådmandes svar på det fremsatte forslag, men synes det er synd, at man ikke kan stå samlet om det. Skulle han vise sig positivt indstillet på en flytning af et lyskryds lyder det jo umiddelbart som om, at han vil møde en stort modpres fra andre intresenter i området. En sådan situation vil næppe gavne situationen og dermed sansynligheden for en løsning.

Jeg vil derfor slutte af med at opfordre arbejdsgruppen til at arbejde hen imod løsninger, som kan støttes af et bredt udsnit af beboerne i området. Så det rent faktisk bliver en samlet flok, der kan stå bag!

Waldstrom

#49 Re lyskryds.

2013-11-05 13:05

Jeg kan blot henvise til, hvad jeg tidligere har skrevet, og igen opfordre til at man retter henvendelse til undertegnede og deltager aktivt i arbejdet omkring at nå målet for dette. Jeg synes faktisk, det er rigtigt ærgligt at argumenter om huspriser og argumenter, der jo tydeligt bunder i manglende interesse for at sætte sig ind i hvad dette projekt overhovedet har som formål, skal fylde så meget. Vores formål er at få gjort Åbyhøj fra N-S-Ø-V trafiksikker, og der er ikke en af debatørerne fra Ewaldsvej, der har gjort sig den ulejlighed at rette henvendelse til projektet eller vist interesse for hvad planen for Ewaldsvej op til nord indeholder, eller kommet med konstruktiv forslag som kan løse de udfordringer der er på denne strækning. At du ikke har været med fra start, kan jeg jo blot undre mig over, da indkaldelse til dialogmøde blev omdelt - også i din postkasse. Vi har fra start været åbne om alt, og ønsker dialog med så mange som muligt. Vi har jo netop til formål at imødekomme så mange interesser som muligt, ved udarbejdelsen af en gennemarbejdet helhedsplan. Så vil være dejligt at få nogle ildsjæle med fra Ewaldsvej, For tænker faktisk vores projekt fint harmonere med de ønsker der er her, når man alene taler trafiksikkerhed og holder egne interesser udenfor. M.h.t. at jeg har bopæl på J. Skjoldborgs Vej, har det ikke på noget tidspunkt haft betydning for et ønske om flytningen af dette. For min skyld må lyssignalet ved J. Skjoldborgs Vej hjertens gerne blive stående, blot der ligedes opstilles et ved Ewaldsvej, ud fra de hensyn som jo er nævnt. Jeg ikke ser det ikke - som det insinueres - som en personlig fordel at det flyttes - (Det var faktisk en af grundende til at vi valgte at købe her - lille bonusinfo til de der skal have solgt deres hus -da min datter skal med bussen i skole) Hvilket også klart fremgår af min indsigelse til trafik og veje sendt i juni - hvis nogen skulle have brug for at se det sort på hvidt. Ønsket om flytningen bunder for mit vedkommende alene i de allerede anførte argumenter. Der har også før jeg flyttede til, været en gruppe - der stadigt aktivt arbejder på at få opsat lyssignal ved Ewaldsvej (Så altså ikke tale om et nyt ønske) - men må gå ud fra du kender til dette, da du jo har boet her længere end jeg. Afslaget til denne gruppe begrundedes i økonomien ved opsætning af nyt lyssignal. Da der allerede er kabler, vil alternativet til et nyt lyssignal derfor være at man flytter lyssignalet. Da dette er forbundet med betydelig færre omkostninger. Igennem dette projekt, som jo netop startede som et projekt med fokus på Silkeborgvej, har vi haft den fornøjelse at møde mange ildsjæle, som har arbejdet hårdt og længe for at få gjort noget ved trafikken i deres område, desværre uden held, og hvis der er sket noget, har man blot flyttet problemet fra den ene vej til den anden, en problematik i også har på Ewaldsvej og det er ikke holdbart. Igennem disse ildsjæle blev det derfor meget tydeligt, at vi alle vil drage nytte af en helhedsplan, således foranstaltninger der sættes op er effektive og sammenhængende for hele området. Dette er baggrunden for at projektet udvidedes til hele området og ikke blot Silkeborgvej og tilstødende sideveje, og på denne måde sikre man også mest for pengene. Alt dette er jo ønsker, men ønsker der begrundes ud fra de trafikale forhold, de af beboerne fremsatte problematikker, og som gerne skulle munde ud i en helhedsplan udarbejdet af kommunens, med mest muligt medindflydelse fra os beboere, således at flest hensyn imødeses.

Gæst

#50

2013-11-05 13:19

Jeg bor så jeg kan se ned i krydset ved silkeborvej/vestre ringgade. Det er altså uhyggeligt så ligeglade folk er med reglerne og menneskerne omkring dem.....