Silkeborgvej

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Silkeborgvej.

jack

#1 bare lidt nysgærrig?

2013-11-02 11:14

Jeg forstår ikke helt hensigten...
den lovmæssige hastighed på silkeborgvej fra midtbyen ud til kvickly (og lidt længere hvis jeg ikke husker helt forkert er 50km/t... derefter stiger den til 60km/t ja... men grunden til hastighedsgrænsen efter den mest fodgænger fyldte del af ånyhøj er på de 60km/t er jo at silkeborgvej er en af hoved årene ind til aarhus... hvis hastigheden der skulle sættes ned til 50km/t ud til ringvejen,,, fordi der er huse tæt på, så skulle det jo i teorien ændres fra åbyhøj torv og hele vejen ud til motorvejen (i grove træk) samt så skulle man nok også ændre fartgrænsen på ring gaden fra de 60 - 70 km/t som man må køre, ned til 50km/t... men at hastigheds grænsen sættes til 50km/t kontra 60km/t, vil ikke hjælpe ret meget i mit hoved, da folk stadig ville køre som sindsyge og køre de 100km/t som i har nævnt da mulighederne er de samme som før?...
Waldstrom
Gæst

#2 Re: bare lidt nysgærrig?

2013-11-02 12:58

Hej målet er, at der bliver lavet fysisk adskillelse af vejbanerne, således som ved Åbyhøj torv, dog ikke så trafikken hindres, men således at de hasarderede overhalinger, kørsel med høj fart side om side og kørsel over for rødt fra en svingbane ikke længere er muligt. Men vi er jo nødt at starte et sted, da økonomi jo desværre spiller en stor rolle og har været det bærende politiske argument for intet at foretage sig. Et projekt som dette tager tid. Og jeg er enig i, at en flytning af et skilt ikke giver det optimale resultat. Men det er trods alt en start, og ikke en start der kan argumenteres imod med økonomi, og så bliver næste skridt at få sat midler af til de større projekter over en årrække. Rom blev ikke bygget på én dag, men alle veje førre dertil - og jo større tilslutning om projektet, jo kortere bliver vejen :)

Gæst

#3

2013-11-02 13:45

ser gerne at lyssignalet flyttes fra hertsvej
til chr Wintersvej kablet ligger jo i jorden
i forvejen og byskiltet ud til ringvejen det kunne
måske nedsætte den hadstig som vi ønsker
Waldstrom
Gæst

#4 Re: flytning af lyskryds

2013-11-02 20:50

Hej at få flyttet lyskrydset er et af hovedpunkterne, da det giver stor mening i forhold til hvor Silkeborgvej krydset,af flest "bløde" trafikanter, pga. Bl.a. Busstoppested og tankstationer. Men tænkte på om du kan kontakte mig via facebook, for det er nyt for mig at kablerne allerede er der, og det vil jo være et meget vægtigt argument, ved vores møde med rådmanden på torsdag. Mvh. Christina waldstrøm
Mvh. Finn Nielsen

#5 Flytning af Lyskryds

2013-11-03 07:08

Det vil være meget fint, og mere rigtigt, at få lyskrydset flyttet fra Henrik Hertz vej til Chr. Winthers Vej. Da så bus nr. 12 vil kunne køre ad Chr. Winthers Vej og bedre kunne give adgang til Lokalcentret for alle de ældre der bor i GL. Åby.
Med et ekstra stoppested tæt på Silkeborgvej, vil der blive større sammenhæng mellem Gl. Åby og Åbyhøj.
Camilla Andersen

#6 Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 10:47

Nu bor jeg på Johannes Ewalds Vej, og hvis et af formålene er at flytte krydset til Chr. winthersvej /Johs. Ewalds Vej, så kan jeg allerede nu forudse at vi er mange der ikke ønsker at skrive under på dette. Vi har i flere år nu kæmpet med høj fart på Johannes Ewalds Vej, mange uheld og påkørsler, vi frygter at det vil øge trafikken voldsomt hvis vejen bliver endt med et lyskryds ved Silkeborgvej, og derved gøre sikkerheden endnu dårligere end den allerede er.
Vi har undersøgt muligheder for chikaner, fartbump mm., alt er der givet afslag på, da vejen er en "udrykningsvej". Der er lavet underskrifsindsamlinger, ansøgninger mm i et væk uden held.
Johannes Ewalds Vej er den største vej mange børn skal krydse på vej til skole, og det vil ikke gøre vejen mere sikker at vi øger trafikken.
Waldstrom

#7 Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 13:36

Hej vi har et ønske om generelt at gøre Åbyhøj sikre, og derfor skal helhedsplanen også se på virkning af evt. tiltag, og forebyggelse, herunder jo også trafiksikkerheden på Ewaldsvej. Vi er jo ikke interesserede i at gøre det farligere at færdes her. Og ja en flytning af lyskryds kan muligt resultere i yderligere trafik, men igen det kommer an på foranstaltninger der afsættes til at imødegå det. Flytningen af lyskrydset vil betyde rigtig meget i forhold til sikkerheden på Silkeborgvej, for mange af især de "bløde trafikanter" og busbrugere. Så vi håber da på opbakning til en plan som kan tilgodese alle åbyhøjborgere og trafikanter der færdes her, således at det får virkning i hele Åbyhøj.
Niels Peter Jensen

#8 Generel kommentar

2013-11-03 13:54

Tak for et godt initiativ.
Efter min opfattelse er der tale om 2 forskellige store udfordringer: 1) Den manglende overholdelse af færdselsreglerne på Silkeborgvej – 2)Den alt for store færdsel og høje fart mv. i hele området nord for Silkeborgvej.
Idet Silkeborgvej naturligt er en hovedfærdselsåre til og fra Århus, er der tale om en vanskelig problemstilling, som ville være løst hvis blot alle trafikanter overholdt færdselsreglerne. Jeg vil ikke undlade at nævne, at jeg som mange andre oplever at der køres over for rødt, at der overhales på alle mulige ulovlige måder. Jeg tør aldrig køre direkte overfor grønt, når jeg skal passere Silkeborgvej, hvilket fortæller alt.
Med hensyn til trafikken i området nord for Silkeborgvej, er der ingen tvivl om, at denne er blevet kraftigt forværret med åbningen fra Gellerup til Dr. Holst vej. Så alene en lukning af denne for almindelig trafik (fortsat have den åben for buslinier) ville hjælpe. På Dr. Holst vej er der chikaner – men hvorfor der i sin tid blev åbnet op på Klokkervej – som nærmest fremstår som en lige racebane (og desværre benyttes som en sådan) har jeg aldrig forstået. At der samtidig er tale om en skolevej, gør det kun endnu mere uforståeligt.
Det må kunne lade sig gøre at inddrage Gammelgårdsskolen i problematikken.
Med hensyn til alle de øvrige veje i området, må det kunne lade sig gøre, at få etableret chikaner eller andre foranstaltninger (måske blot vigepligter på kryds og tværs) og indføre en fast hastighedsgrænse på 30 km i timen i hele området. Jeg kan ikke finde argumenter for, at dette ikke skulle kunne lade sig gøre.
Anette

#9 Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 13:58

#6: Camilla Andersen - Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Er fuldstændig enig med Camilla. Bor også på Johannes Ewalds vej og er ikke interesseret i lyskryds for enden at vejen. Der bor mange børn på vores vej og der køres ret stærkt her. Kan lige forudse at det vil blive værre med et lyskryds. Men kan da godt forstå at man gerne vil have det fjernet fra Skjoldborgsvej, hvis man bor der. Så ingen underskrift herfra.

Camilla Andersem
Gæst

#10 Svar vedr. lyskryds

2013-11-03 14:10

Jeg kan åbenbart ikke svare dig via IPad. Så det må blive som nyt indlæg.
Jeg færdes absolut også andre steder end på egen matrikel, derfor er jeg også meget imod et lyskryds forenden af Johannes Ewalds Vej, da jeg - som tidligere nævnt - er bange for vi gør en i forvejen befærdet vej med al for høj hastighed, endnu farligere. Jeg er fuldstændig enig i at Silkeborgvej er farlig, at der sker mange hasarderede overhalinger og sikkerheden skal skærpes, men ikke ved at flytte problemet et andet sted hen.
Af samme årsag nævnte jeg de udfordringer vi på vejen har haft i mange år om at få gjort den mere sikker med bump osv., og da der ikke på nogen måde har været hul igennem på den front, så tænker jeg heller ikke det kommer - mængden af underskrifsindsamlinger taget i betragtning.
Camilla Andersen

#11

2013-11-03 14:20

PS. Mine indlæg skal absolut ikke læses som en kritik af det arbejde der ligger i at gøre trafiksikkerheden bedre i Åbyhøj, det er blot meget vigtigt at det kommer med hvilke problemer der ligger med de veje som i dag ikke har chikaner og bump, og hvilket arbejde der ligger i fortiden med netop at få løst disse problemer uden held.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-03 14:24


Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-03 14:26


Waldstrom

#14 Re:

2013-11-03 14:41

Hej ser det ikke som kritik:-) vi indkaldte jo netop til møde i forbindelse med opstart, så alle kunne give deres mening/problematikker til kende, og har fuld forståelse for situationen på Ewaldsvej. Helhedsplanen skal jo netop søge at sikre at også denne problematik i oplever væsentlig mindskes, hvilket også fremgår af artikel. Bliver nødt til at slå fast at ønske om flytning af lyskryds ikke bunder i egen bopæl,, men udspringer af de trafikmæssige forhold på Silkeborgvej, som jo er objektiv konstaterbare, bla, derved at alle busser har stoppested der, at flere krydser vejen der, grundet tankstationers placering, samt det hensyn der er at tage til de ældre i Åbyhøj der efter busrutens omlægning nu er afskåret fra at komme fra Åby, til Åbyhøj, samt til lokalcenter. Så lader den udtalelse farer. Som sagt bunder ønsket i ud fra en helhedsbetragtning at imødegå dette, med opsætning af chikaner eller anden relevant løsning. Er jo blevet klogere efter opstart, og har mødt mange der har kæmpet en lang og drøj kamp for deres vej, men desværre forgæves. Så tænker vi alle har noget at vinde ved at stå sammen om at vi ønsker en generel helhedsplanen for Åbyhøj, således at det der evt sættes op det ene sted ikke flytter problemet til et andet sted - men istedet fungere sammen, således vi alle mærker en effekt. Og ja der er et stort arbejde, men også for mig et meget vigtigt arbejde, idet jeg i mit tidligere erhverv, desværre har oplevet for mange gange, at nogle har mistet livet, hvor dette kunne være undgået med få midler.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-03 15:11


Waldstrom

#16 Busvejsåbningen fra Gellerup.

2013-11-03 15:19

Dette er et af punkterne der er med til mødet på torsdag. Denne åbning har haft betydning for øget trafik i Åbyhøj, da flere veje nu bruges som smutvej, og ofte med høj hastighed, hvilket desværre har resulteret i nogle rigtig grimme ulykker.

Gæst

#17 TAK

2013-11-03 15:55

Tak til de skønne mennesker, der har brugt deres fritid på at dele sedler ud, og tak for alle de dejlige kommentarer vi har fået med på vejen, og ikke mindst tak for den øjenåbner det har været at møde beboere, som igennem en årrække har været i fuld sving på trafikområdet, og som har delt deres erfaringer, problematikker og konstruktive løsningsforslag med os.

Gæst

#18

2013-11-03 16:17

Yderst relevant både af trafiksikkerhedsmæssige og miljømæssige hensyn
Jakob Andersen

#19 Helheden

2013-11-03 16:58

Det er super dejligt at se så målrettet arbejde og forhåbentlig kommer der noget rigtig godt ud af det!
Jeg støtter til fulde initiativet om at mindske trafikken i Åbyhøj generelt, eller måske rettere at reducere hastigheden, for mængden af trafik kan nok næppe reduceres nævneværdigt. Jeg anerkender at der er nogle, der benytter vejene i Åbyhøj som smutveje, men tror nu ikke, vi skal forvente, at dette er hovedproblemet.
Således forstår jeg heller ikke umiddelbart den store fokusering på Silkeborgvej. Jeg vil også antage, at rådmanden er langt mindre lydhør overfor tiltag på Silkeborgvej end tiltag på sidevejene. Dertil er Silkeborgvej en alt for vigtig færdselsåre...
Desuden synes jeg al den snak omkring flytning af et kryds forekommer mig nyttesløs. HVIS krydset flyttes, hvad opnår vi så? Vi reducerer ikke trafikken og en eventuel hastighedsreduktion vil jo i så fald ikke længere være til stede ved krydsets gamle placering. Skulle man opnå nogen generel forbedring burde man snakke om at etablere yderligere lyskryds, hvilket Rådmanden nok næppe er interresseret i på Silkeborgvej.
Jeg vil derfor opfordre til at der fokuseres på sidevejene generelt - forslaget om en generel hastighed på 30km/t i hele området burde være langt mere givtigt i længden og i min optik langt lettere at komme igennem med. At nå frem til dette burde efterfølgende have banet vejen for alle de hastighedsreducerende tiltag man kunne forestille sig.

Igen i min optik, ville en generel hastigheds reduktion i Åbyhøj med tilhørende hastighedsreducerende tiltag som chikaner, fartbump eller lignende være klart at foretrække fremfor diverse tiltag på Silkeborgvej ligesom de må forventes at være langt nemmere at få politisk opbakning til at gennemføre.
Vibe Grevsen

#20 Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 17:01

#9: Anette - Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Kære Anette og Camilla Andersen

Tak for jeres input og væsentlige overvejelser.

Som Christina Waldstrøm skriver er formålet med initiativet at gøre Åbyhøj til et sikrere sted at færdes. Ønsket om at flytte lyskrydset til Johannes Ewalds Vej / Christian Winthers Vej bunder derfor som nævnt i et ønske om at skabe mulighed for en sikrere krydsning af vejen for bløde trafikanter til / fra lokalcenteret, tankstationerne og busstoppestederne, hvor der i myldretiden er op til 25 busafgange.

Det er naturligvis væsentligt for os at sikre, at vi ikke gør andre veje i Åbyhøj farligere end de er ved at foreslå en sådan flytning jeg har derfor undersøgt konsekvenserne af at flytte lyskrydset. I følge de seneste trafiktællinger var der følgende antal køretøjer i døgnet på

Jeppe Aakjærs Vej nv. f. Silkeborgvej 600
J. Skjoldborgsvej nv. f. Silkeborgvej 500
Johannes Ewalds Vej nv. f. Silkeborgvej 700

Som I kan se er der altså marginalt færre køretøjer på den vej, hvor lyskrydset er placeret.
(100 køretøjer i døgnet svarer til ca. ét køretøj pr. kvarter).

Set ud fra et trafiksikkerhedsperspektiv kan en flytning af lyskrydset derfor ikke forventes at forværre sikkerheden på sidevejene. Det vil imidlertid øge sikkerheden for fodgængere omkring Silkeborgvej markant.

Vibe Grevsen

#21 Re: Helheden

2013-11-03 17:19

#19: Jakob Andersen - Helheden

Tak for dine gode input Jakob. Formålet er, som det fremgår af underskriftindsamlingen at gøre Silkeborgvej såvel som sidevejene hertil til et sikrere sted at færdes. En ens regulering af trafikken på sidevejene - så vi undgår at nogle af dem bliver oplagte smutveje - og en reduktion til 30 km/t i respekt for, at der er tale om villakvarterer indgår absolut i vores ønsker.

Anders Pedersen, j, Skjoldborgs vej

#22 Re: Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 17:22

#20: Vibe Grevsen - Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Dejligt med fakta, der er jo ikke noget ønske om at forværre sikkerheden for nogen

På vores veje i Åbyhøj. Jeg har selv flere gange kontaktet trafik og veje mht. At få

Chikaner eller lignende på j. Skjoldborgsvej med det svar at det var en udryknings  vej. Sikke mange udrykningsveje vi har......

Nædet har udelukkende bundet i økonomi, og derfor må vil stå sammen og slå på sikkerhed i trafikken. Så skal vejbump eller lignende nok komme


Gæst

#23

2013-11-03 18:06

Godt initiativ!
Camilla Andersen

#24 Svar til tal :-)

2013-11-03 18:45

Hej Vibe

Tak for tallene, og jeg kan sagtens se din pointe. Jeg må dog også sige at jeg ikke helt er enig i din konklusion. Både Skjoldborgsvej og Aakjærsvej er smallere og/eller udstyret med bump/chikaner på den strækning der går fra Klokkervej til Thyragodsvej, hvorimod Ewaldsvej er både bredere og ikke har de nævnte bump/chikaner på den strækning, og derved kan der opnået en ganske høj fart på strækningen, som har indtil flere uheld på samvittigheden.
Som tallene indikerer er der allerede nu flere biler på vejen, og det er det vi frygter bliver forværret hvis vejen tilmed ender i et kryds som derved gør udkørslen på Silkeborgvej nemmere (især i myldretiden). Derfor vil et lyskryds forenden af vejen simpelthen kræve disse forhindringer sammen med fartbegrænsning (for hvis vi skal være helt kynisk) så overholdes den jo heller ikke).
Som skrevet, så forstår jeg udemærket din pointe, jeg synes bare ikke tal skal stå alene.

Jakob

#25 Re: Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 18:46

#20: Vibe Grevsen - Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Fint at se nogle data på trafikken.... MEN.....

Jeg synes ikke det giver mening at sammenligne 3 forskellige veje i 3 forskellige konfigurationer. Nogle har fartreducerende tiltag allerede en er bred og uden hindringer helt fra toppen...

For mit eget vedkommende ved jeg, at jeg p.t. fravælger Ewaldsvej i myldretiden og vælger en vej med lysregulering mod Silkeborgvej istedet. Jeg er næppe den eneste der har det således.

Uanset hvad, så mener jeg ikke man kan tage statistikken på en smal vej med hastighedsreducerende tiltag og et lyskryds og udlede noget som helst faktuelt vedrørende en eventuel flytning af en lysregulering til Ewaldsvej.

Men hvorfor al denne detalje omkring et lyskryds????
Det er vel området som helhed det drejer sig om! Det virker lidt som om nogen er enormt meget for en flytning af lige præcis et specifikt lyskryds til et ligeledes helt specifikt andet sted, hvor andre er enormt meget imod.

Mon ikke man skulle lade eksperterne (som de vel er ved kommunen i forhold til os andre dødelige) om at udtænke løsningen og så nøjes med at stå sammen om formålet. Det vil være mit bud på, hvordan vi kommer længst!