Imod ny folkeskolereform

Quoted post


Gæst

#243

2013-04-11 15:49

NEJ til den nye skolereform fordi, den både gør stærke elever skoletrætte, får de stærke elever til at miste respekten for både skolen og lærerne, og forhindrer de stærke elever i, at udvikle deres særlige interesser på steder, som de selv har valgt, og som betyder, at de får mulighed for at udvikle deres potentiale.

Mange af de meget stærke elever føler allerede nu, at tempoet i timerne er for lavt og udfordringerne er for små. De keder sig. Mange af de stærke elever har fritidsinteresser, som kræver hjernekapacitet. Nogle går til intensiv soloundervisning på musikskolerne for at lære at spille et instrument. De går måske til programmeringsundervisning eller er tilmeldt en forfatterskole. Nogle tager fjernundervisning i fag, som slet ikke tilbydes deres klassetrin i Folkeskolen - fx indenfor sprogundervisning. Mange af de stærke elever synes, at der er for meget tidsspilde i Folkeskolen. Det gør skoletræt og det betyder mindre respekt for både Folkeskolen og lærerne. De stærke elever har brug for det stik modsatte af, hvad der sker lige nu: nemlig færre timer, men med mere indlæring og tempo i hver time. Det betyder, at lærerne skal bruge endnu mere tid på forberedelse.

Mange har fritidsjob og er tilknyttet en eller anden forening - fx sportsklub, og så har mange jo også en kæreste.

Der er ikke timer nok i døgnet til alt det, som den stærke kan og vil. Derfor vil det stresse og frustrere den stærke, at skulle deltage i aktivitetstimer i Folkeskolen og have timer, som er endnu mindre læringsintensive fordi, lærerne får mindre forberedelsestid.

Det er nemt at spare sig til færre uddannede!

Kære KL og regering: minus gange minus giver kun plus i matematik.

KL og regeringen forsøger at bilde os ind, at følgende pakkeløsning bestående af minusser giver en Bedre Folkeskole:

1. Langt større inklusion - regeringens mål er, at 97 pct af en årgang skal kunne rummes i Folkeskolen.

2. Flere elever i klasserne.

3. Mindre forberedelsestid til lærerne

4. Flere timer af lavere kvalitet i form af Heldagsskoler

5. Og når man har siddet i en skolebestyrelse i flere år, så ved man også, at der er blevet sparet og sparet. På bøger, vedligeholdelse, undervisningstimer, specialundervisning, lejrskole og ja, på min søns skole er køleskabene til madpakkerne nu sløjfet - for dyrt i strøm

Det er helt utroligt at én eneste forælder tror på at det giver en bedre Folkeskole?

Jeg er overbevist om, at Folkeskolereformen vil betyde flere skoletrætte meget stærke elever, og det vil betyde, at færre af de stærke vil tage en uddannelse.

Og da jeg ikke kan se, at reformen vil medføre, at flere svage vil tage.

Anni Løndal H. de Lichtenberg
(jeg er hverken pædagog eller lærer)

Svar

Anni Løndal H. de Lichtenberg

#244 Re:

2013-04-12 08:34:55

#243: -

Hvorfor mon min kommentar står med lilla? Er den mon usynlig?
/Anni