Bevar Almegårds Kaserne

Quoted post

KE

#101

2013-02-25 21:44

Jeg er ked at af sige det, men hvor bliver der dog sagt meget sludder i den her debat!

Folk som snakker om at der skal være militær på Bornholm for ellers kan øen ikke forsvares... Vågn op!!! Hæren er på ingen måde designet til at Forsvare kongeriget mere. Det har den ikke været i mange år. Tanken om territorialforsvar er opgivet idet man fra politisk hold har erkendt, at en evt trussel mod dansk jord vil have et strategisk varsel på 10 år hvilket er tid nok til at opruste til territorialforsvar. Ergo kan argumentet om at der skal være en kaserne på Bornholm for at sikre at den ikke bliver invaderet ikke anvendes.

Og til dem som piver over at der flyttes arbejdspladser fra udkantsdanmark til hovedstaden... hvilke stillinger er det lige I snakker om? Rent faktisk fjernes der også stillinger i København idet Personeltjenesten i Ballerup beskæres kraftigt og der tilgår ikke andre stillinger i området. Det som rent faktisk sker er, at man vælger at flytte arbejdspladser fra en del af udkantsdanmark til et andet sted i udkantsdanmark.

Argumentet om, at man uddanner ekstra gode soldater på Bornholm er lige så fortærsket som sønderjydernes argument om at lige netop de har en heeellllt speciel tilknytning til Forsvaret... Ja, man uddanner gode soldater på Bornholm, men det gør man altså også andre steder. Og grunden til at bornholmerne ofte er hold 1+2 hænger ikke nødvendigvis sammen med at de er "Bornholmerne" og derfor specielt dygtige, men at enhedstypen er specielt egnet til at være de første hold. Hvis man havde haft denne type enhed andre steder i landet, havde de lige så godt kunne løse et hold 1 og 2.
Hvor godt uddannede soldaterne er i en garnision handler ikke om lokationen, men om mentaliteten hos det personel som står for uddannelsen, og ja, her har der på Bornholm været en "overlevermentalitet" som har gjort at folk har arbejdet ekstra hårdt for at retfærdigøre sig selv. Men den holdning kan man også sagtens skabe andre steder.

Og til alle dem som nu vil sige at jeg ikke aner hvad jeg snakker om, så har jeg også gjort tjeneste på Bornholm og været meget glad for det! Men hvis man vil Forsvaret det bedste, så gør man som Forsvaret beder om og centraliserer Hæren i et østligt og vestligt center, for det er den eneste måde at Hæren kan hænge sammen på med den HR-strategi som er blevet presset ned over Forsvaret.

Svar


Gæst

#103 Re:

2013-02-25 23:06:04

#101: KE -

Så du har altså ikke skrevet under?!? ;-)

Lars Andreasen

#104 Re:

2013-02-26 00:52:54

#101: KE -  

 

Kære KE Jeg er enig i dine pointer, men mener du overser netop een væstentlig faktor. Rekruteringsgrundlaget på bornholm, er selvsagt mindre end i det øvrige land. Dette har dog en positiv sideeffekt, idet at en soldat der vælger at søge til øen, har gennemtænk sit valg. Derfor oplever vi, personellet bliver længere i tjenesten, når først de er faldet til, hvilket betyder at "nytteværdien" af uddannelsesomkostningerne ganske enkelt er bedre. Lidt forenklet kan man påstå, at en soldat lettere forlader butikken, hvis han har flere attraktive tilbud i nærområdet.. Det stærke sammenhold og korpsånd går hånd i hånd med det faktum, at der ikke er mange attraktive Jobs på Bornholm - det fastholder soldaterne i de perioder, hvor vilkårene for enhederne er elendige.. Derfor bevarer vi en kerne af erfarne, loyale og dybt dedikerede soldater, der er klar med kort varsel. Kik på gennemstrømninghastigheden af personel ved de få tilbageværende prosessioelle kampunderafdelinger i hæren - INGEN råder over den type medarbejdere som ex ved hhv. 1 og 2 Lette opklaringeskadron. Du har sikkert ret i, at tilsvarende enhedstyper kunne opbygges i det øvrige land - men de ville ikke kunne samle en tilsvarende mængde erfarne og dedikerede medarbejdere. Mvh Lars Andreasen Fhv. chef for 1 lette opklaringseskadron