Nej til udlevering af dine helbredsdata uden samtykke
Gæst |
/ #66 Gæst2015-04-07 08:02Jeg har kigget i bemærkningerne til det lovforslag om bevarelse af DAMD, som fremsættes i morgen, onsdag d. 8/4 http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20141/lovforslag/L168/20141_L168_som_frem.... Det er tung kost, når man ikke er jurist, og jeg kan have misforstået noget. Men jeg er bekymret over følgende passager: ”Mens registret er i administrativ brug, følger det af persondatalovens § 37, at den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende Indebærer sidste sætning, at det i praksis muligvis ikke er muligt at få slettet sine data ved henvendelse til Rigsarkivet? ”§ 3 Denne lovs § 1, nr. 3 og 4, revideres senest fem år efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.” I bemærkningerne begrundes dette med, at der kan være andre områder i det offentlige system, hvor data på lignende måde kan være ulovligt indsamlede, og at disse områder muligvis så også skal omfattes af bestemmelsen. Dette er for det første i sig selv foruroligende – hvilke andre områder? For det andet åbner denne paragraf jo for, at man også kan revidere de pågældende blokeringsfrister og forkorte disse, hvis man skulle få lyst til det? Risikerer vi, at der i al stilhed, måske pakket ind i en masse andre lovforslag, kan åbnes for kortere blokeringsfrister? ”Det forventes blandt andet, at der i medfør af arkivlovens § 41, stk. 1, vil blive fastsat regler om anonymisering af oplysningerne. Derved sikres, at også hensynet til efterkommere af de personer, om hvem der er bevaret retsstridigt indsamlede oplysninger, iagttages.” Jeg er bekymret over formuleringen ” Det forventes….”. Det er ret vagt! Hvis man ønsker, at disse data skal anonymiseres, hvorfor har man så ikke simpelthen fremsat lovforslag om regler for dette? ”Det skal således angives i den arkivbeskrivelse, myndigheder afleverer til Rigsarkivet i løbet af afleveringsprocessen, om de pågældende data er konstateret retsstridigt indsamlet. Det offentlige arkiv vil i forbindelse med aflevering af registre med personoplysninger fra myndighederne anmode den pågældende myndighed om at oplyse, hvorvidt oplysninger er indsamlet på retsstridig måde. Det forudsættes i bestemmelsen, at retsstridigheden af indsamlingen er konstateret. Denne kan være konstateret af den afleverende myndighed selv, af Datatilsynet eller af andre myndigheder, der som led i en klage- eller tilsynssag konstaterer en sådan retsstridighed. Retsstridigheden kan også være fastlagt ved dom. Hvordan kan det være, at det er et krav, at retsstridigheden er konstateret INDEN afleveringen af data? Hvad hvis retsstridigheden først konstateres EFTER afleveringen? Så gælder de beskyttende blokeringsbestemmelser tilsyneladende ikke! Åbner dette ikke for, at det offentlige fremover i stort omfang kan indhente og registrere ulovlige data, hvorefter disse afleveres til Rigsarkivet, inden man kan nå at konstatere, at de er ulovligt indhentede? Og er det ikke naivt at forvente, at myndigheder dømmer sig selv, og SELV angiver, at de ulovligt har indhentet oplysninger? Disse data vil så ikke være beskyttede af blokeringsbestemmelserne, men kan frit bruges af diverse forskere og andre interesserede? Hvorfor har man indsat denne betingelse for, at ulovligheden skal være konstateret INDEN afleveringen til Rigsarkivet? Kan nogen med større juridisk indsigt end mig ikke lige kommentere på, om det er et muligt scenarie, eller om jeg misforstår disse bemærkninger? På forhånd tak. |
|
Lad mig blive en del af Danmarks fremtid
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
Nej Tak til forlystelsespark på Rørvig halvøen!
Bevar de Kulturelle Siloer på Nexø Havn
Vi vil fred og velfærd - ikke krig og bomber
Nej til flere grusgrave i Hornsherred og i kommunen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Bevar 2 biblioteker på Østerbro – Forlænget frist
2883 Oprettet: 2025-05-02
Naturnationalparker uden demokrati – dyr uden beskyttelse
1511 Oprettet: 2025-05-30
Bevar Organic Market Jyllinge i Møllehaven
721 Oprettet: 2025-05-25
BEVAR Centerhallen i Lillerød
2366 Oprettet: 2024-10-28
Bevar Borgerservice på Øbro Jagtvej 227
711 Oprettet: 2025-05-02
Luftledninger Nej Tak
376 Oprettet: 2025-05-20
Klage over TV 2’s dækning af skilsmissesager: Systematisk og kønsdiskriminerende journalistik
343 Oprettet: 2025-05-18
STOP nyt kæmpecenter af boks-butikker i Svendborg
304 Oprettet: 2025-05-21
Drop Odenses venskabsby i Israel, Petah Tikva
436 Oprettet: 2025-05-11
Kitaani nuna allannguttaaliukkamik pilersitsinissamut akerliuneq
245 Oprettet: 2025-06-13
Støtteerklæring til Klinik Mehlsen
1461 Oprettet: 2024-02-29
Ikke flere halve løsninger: krav om politisk handling ifm. med skolegårdene og matriklerne tilknyttet Skolen på Nyelandsvej
498 Oprettet: 2025-04-30
Oprettelse af en helårs rute fra Århus til Alicante
263 Oprettet: 2025-05-07
Opfordring fra danske læger: Danmark skal modtage medicinsk evakuerede patienter fra Gaza
703 Oprettet: 2025-01-16
Ekstraordinær generalforsamling i Aarhus Tigers Cheerleaders
110 Oprettet: 2025-05-31
Udvidelse af tunellen fra Bramming Banegård til Ribevej/Hellesvej
84 Oprettet: 2025-06-03
Klage til Hvidovre Kommune over gentagen ulovlig og trafiksikkerhedstruende parkering på Tårnfalkevej
76 Oprettet: 2025-06-02
Genskabelse af Gårdbo Sø
185 Oprettet: 2025-05-06
Shifaspace forening
72 Oprettet: 2025-05-29
Vi vil bevare Køge Festuge
67 Oprettet: 2025-06-02