Nej til udlevering af dine helbredsdata uden samtykke
Gæst |
/ #66 Gæst2015-04-07 08:02Jeg har kigget i bemærkningerne til det lovforslag om bevarelse af DAMD, som fremsættes i morgen, onsdag d. 8/4 http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20141/lovforslag/L168/20141_L168_som_frem.... Det er tung kost, når man ikke er jurist, og jeg kan have misforstået noget. Men jeg er bekymret over følgende passager: ”Mens registret er i administrativ brug, følger det af persondatalovens § 37, at den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende Indebærer sidste sætning, at det i praksis muligvis ikke er muligt at få slettet sine data ved henvendelse til Rigsarkivet? ”§ 3 Denne lovs § 1, nr. 3 og 4, revideres senest fem år efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.” I bemærkningerne begrundes dette med, at der kan være andre områder i det offentlige system, hvor data på lignende måde kan være ulovligt indsamlede, og at disse områder muligvis så også skal omfattes af bestemmelsen. Dette er for det første i sig selv foruroligende – hvilke andre områder? For det andet åbner denne paragraf jo for, at man også kan revidere de pågældende blokeringsfrister og forkorte disse, hvis man skulle få lyst til det? Risikerer vi, at der i al stilhed, måske pakket ind i en masse andre lovforslag, kan åbnes for kortere blokeringsfrister? ”Det forventes blandt andet, at der i medfør af arkivlovens § 41, stk. 1, vil blive fastsat regler om anonymisering af oplysningerne. Derved sikres, at også hensynet til efterkommere af de personer, om hvem der er bevaret retsstridigt indsamlede oplysninger, iagttages.” Jeg er bekymret over formuleringen ” Det forventes….”. Det er ret vagt! Hvis man ønsker, at disse data skal anonymiseres, hvorfor har man så ikke simpelthen fremsat lovforslag om regler for dette? ”Det skal således angives i den arkivbeskrivelse, myndigheder afleverer til Rigsarkivet i løbet af afleveringsprocessen, om de pågældende data er konstateret retsstridigt indsamlet. Det offentlige arkiv vil i forbindelse med aflevering af registre med personoplysninger fra myndighederne anmode den pågældende myndighed om at oplyse, hvorvidt oplysninger er indsamlet på retsstridig måde. Det forudsættes i bestemmelsen, at retsstridigheden af indsamlingen er konstateret. Denne kan være konstateret af den afleverende myndighed selv, af Datatilsynet eller af andre myndigheder, der som led i en klage- eller tilsynssag konstaterer en sådan retsstridighed. Retsstridigheden kan også være fastlagt ved dom. Hvordan kan det være, at det er et krav, at retsstridigheden er konstateret INDEN afleveringen af data? Hvad hvis retsstridigheden først konstateres EFTER afleveringen? Så gælder de beskyttende blokeringsbestemmelser tilsyneladende ikke! Åbner dette ikke for, at det offentlige fremover i stort omfang kan indhente og registrere ulovlige data, hvorefter disse afleveres til Rigsarkivet, inden man kan nå at konstatere, at de er ulovligt indhentede? Og er det ikke naivt at forvente, at myndigheder dømmer sig selv, og SELV angiver, at de ulovligt har indhentet oplysninger? Disse data vil så ikke være beskyttede af blokeringsbestemmelserne, men kan frit bruges af diverse forskere og andre interesserede? Hvorfor har man indsat denne betingelse for, at ulovligheden skal være konstateret INDEN afleveringen til Rigsarkivet? Kan nogen med større juridisk indsigt end mig ikke lige kommentere på, om det er et muligt scenarie, eller om jeg misforstår disse bemærkninger? På forhånd tak. |
|
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingAndre underskriftsindsamlinger, som du kunne være interesseret i
Kalaallit Nunaanni nalunaaqquttap kingumut allangortinneqarnissaanut atsiortitseqattaarneq, 10.-22. april 2024 / Underskriftsindsamling i Grønland for at ændre tidszonen tilbage, 10.-22. april 2024
2688 Oprettet: 2024-04-10
Bevar Palads
26760 Oprettet: 2020-05-16
Bevar pølsevogn og p-pladser på Torvet i Sorø.
1037 Oprettet: 2024-04-15
Vi foreslår at afholde en folkeafstemning om erstatning til minkavlere
801 Oprettet: 2024-04-05
Bevar Dagplejen i Gladsaxe Kommune!!! Børne- og undervisningsudvalget skal 2. maj træffe beslutning om, hvorvidt dagplejen, som vi kender den i dag, skal nedlægges. Hjælp os med at bevare dagplejen..
695 Oprettet: 2024-04-16
Få Lidl til Lystrup
682 Oprettet: 2024-04-08
Bevar Baunesletten
722 Oprettet: 2024-04-02
Bevar Sydbyen i Frederikssund - nej til DSB baneterræn
2028 Oprettet: 2024-03-14
Det grønne område ved Vejen Hallen
555 Oprettet: 2024-04-15
Bevar overfarten Kulhuse-Sølager
2943 Oprettet: 2024-03-10
Underskriftsindsamling; Bevar læreruddannelsen i Skive
546 Oprettet: 2024-04-30
Behold billedkunst i 1.klasse
1743 Oprettet: 2024-03-27
Transformér landbruget - udfas intensiv husdyrproduktion
1805 Oprettet: 2024-03-26
Akiani qimmilivik naaggaarparput / Nej til hundehold i Akia
407 Oprettet: 2024-04-27
Atsiortitsineq: Saunagus Minguik ataannarli / Underskriftindsamling: Bevar Saunagus Minguik
289 Oprettet: 2024-04-26
Nej tak til, at Augustenborg skov skal være urørt skov!
250 Oprettet: 2024-04-06
Nej tak til vindmølleparken Lillebælt Syd
1530 Oprettet: 2017-11-16
Bevar læreruddannelsen i Nørre Nissum og Skive
205 Oprettet: 2024-04-09
Bevar 443 og 444 busserne til Krejbjerg
139 Oprettet: 2024-04-15
Nej til vindmølleindustriens nedrivning af Thylejren og landsbyerne Hjardemål Klit og Glæde
3022 Oprettet: 2023-10-22