NEJ til ny lufthavn i Østjylland


Gæst

/ #111

2014-09-29 20:54

En ny lufthavn er en trussel mod dansk kulturarv og det menneskelige behov for et psykisk opladningssted. Sporene fra amerikanske lufthavne skræmmer

 EN Vilstrupundersøgelse i Politiken afslørede at næsten 70 % af befolkningen er modstandere af eller stærkt i tvivl om meningen med en ny lufthavn. Noget tyder på at politikerne har ramt langt under bæltestedet i den sunde danske fornuft. Og at mange ønsker at værne om noget af det mest danske vi har, Tirstrup. Mange saglige begrundelser for, og imod er sikkert blevet fremført, så lad mig anføre min mere personlige og menneskelige. Få har fartet har rejst så meget fra Tirstrup som jeg, der i en årrække turnerede rundt som foredragsholder. Som den travle forretningsmand jeg kunne siges at være, burde jeg have været irriteret over den konstante forsinkelse Tirsteup medførte. Blot en rejse til London betød ofte en overnatning. Hvor ville det være skønt at turnere i et samfund' med en bedre beliggende lufthavn, kunne man tænke.[...]

 

UDEN TIRSTRUP blev vi nødt til at opfinde en lignende demokratisk foranstaltning, hvor vi hyppigt kan løbe ind og få os en afslappet snak over en øl med gamle skolekammerater, der siden er kommet på Fælles Kurs med centrumdemokrater og slige morsomme hjulpiskere. Imens kan vore børn slippe af med de indestængte tog- og bilfrustrationer i en sprudlende komsammen på legepladsen...

 

-- ja ok teksten fungerer vist bedre med "storebæltsfærgen" i stedet for Tirstrup lufthavn. Og sjovt nok er det netop en tekst af Jacob Holst som i 1988 talte for færgen, mod storebæltsbroen...