bevar-tange-soe


Gæst

/ #40

2014-02-28 21:57

Jeg er født ved Tange sø og har hele min barndom og ungdom brugt søen meget. Jeg har badet, fisket, skøjtet, sejlet og meget, meget mere og den glæde jeg har haft ved det vil jeg gerne at kommende generationer også får del i.
Min bedstemor mistede 60 tdr. land da søen blev dannet og var meget vred over det, men indrømmede dog en del år senere at hun fortrak søen frem for ådalen med de mange sumpede områder.
Både min far og mor kunne ligeledes huske hvordan det så ud før søen og de var begge enige om at søen er en perle for hele området med al dens fugle- og dyreliv.
Det vil være vanvittigt at tømme søen, da hverken Gudenå dalen eller Tange å dalen i givet fald vil se ud som før søen blev etaberet. Det vil komme til at koste millioner af kroner at rense bunden for aflejringerne af al den urenset spildevand der er strømmet ud i søen fra henholdsvis Silkeborg m.f. byer og Kjellerup m.f. byer og selv med en intensiv oprensning vil der gå rigtig mange år inden ådalene igen vil fremstå naturlige.

Hilsen Aksel Hartvig