Syg i sygt system

ag

/ #69 til #44 og #52

2013-09-01 20:40

Er næsten i samme situation som jer.
Langsommelig sagsbehandling, læger og lægekonsulenters vurdering "arbejdsevnen er varigt nedsat i ethvert erhverv" samt anbefaling af en arbejdsprøvning blev ignoreret af Jobcenter. JC gav efter 10 mdr's delvis sygemelding ligeledes afslag på flexjob med begrundelsen manglende dokumentation (jeg havde selv sørget for den ene lægekonsultation og den anden sendte de mig til). Så skulle det pludselig gå stærkt inden de 52 ugers SDP sluttende; besøg hos 3 forskellige speciallæger, i løbet af 2 mdr. SDP stoppede, men min daværende gode sagsbehandler kæmpede videre og sørgede for at jeg kunne komme i arbejdsprøvning og at dagpengene blev forlænget med tilbagevirkende kraft. Min sagsbehandler kæmpede for mig, men det var tilsyneladende hendes chefer, der bremsede alle hendes initiativer. Jeg pressede desværre mig selv for meget i arbejdsprøvningen, for nu mener Jobcenter, at jeg kan varetage et ordinært arbejde 20 timer/uge og det kan jeg ikke. Som kronisk syg (der gerne vil og mener at kunne klare et flexjob) mener jeg, at det både overfor den syge borger og en arbejdsgiver vil være bedre med flexjob idet borgeren kan yde en indsats, arbejdsgiveren får refunderet løn hvis der er sygdom og kommunen får skattekroner ind.
På grund af Jobcenters behandling af mig er kommunen foreløbig gået glip af 2 mdrs skat, idet jeg ikke får kontanthjælp eller anden hjælp (ingen dagpenge fra A-kassen, da jeg ikke kan stå fuldt til rådighed pga af min kroniske sygdom). Ingen indtægt = ingen skat.
Jeg har klaget flere gange; og jeg bliver ved selvom det er hårdt rent mentalt. Så hvis I har bare lidt overskud, så klag! - jo flere der klager, jo bedre - behandlingstiderne bliver lange, men så kan det jo være, at kommunerne/Jobcentrene finder ud af at deres sagsbehandlinger er forkerte.