Imod ny folkeskolereform


Gæst

/ #301

2013-05-06 14:02

Hold da helt op, hvor den samme kommentar er skrevet mange gange i træk. Er det mon Antorini, der lige er gået amok i frokostpausen???
Med den nye reform kan man give alle elever op til 40 ugentlige lektioner, det er op til kommunalbestyrelsen!
Målret hjælpen til elever, som har problemer, sørg for lektiecafeer på samtlige skoler, for det er noget som virker, drop inklusionen, det går bare ud over de børn, som behøver særlig opmærksomhed. Og almindelige lærere er ikke uddannet til at tage hånd om dem. Der er nok at gøre i forhold til at varetage undervisningsdifferentieringen, hvor man tilrettelægger undervisningen ud fra elevernes forskellige niveauer.Og mange tidligere specialklasseelever har brug for ro, overskuelighed, forudsigelighed, og mindre, trygge miljøer.

Det er ikke 18 procent af eleverne som ikke får taget folkeskolens afgangseksamen, men omkring 11 procent. Antorini talte også døde elever med eftersom de jo ikke var gået til eksamen, elever som skulle op til sygeeksamen efter sommerferien, og elever, der var udvandret til andre lande!!!

Så hjælp de resterende 11 procent målrettet. En god hjælp kunne være at forbyde kommuner at neligere ordblindhdd. Blandt andet Frederikssund og HøjeTåstrup nægter at anerkende ordblindhed. De siger de ikke vil stemple børnene med diagnoser, men i praksis betyder det, at de ordblinde ikke får den nødvendige hjælp. Hvor af den slags krumspring, der forgår rundt omkring, ved jeg ikke. Men en slunken kommunekasse kan nok føre til mange kreativiteter.
Al elendighed og manglende resultater er ikke lærernes skyld. (Jeg siger ikke, at der ikke findes dårlige lærere rundt omkring), men mange gange er sparekniven elevernes værste fjende.
Og så er det da også sandt, at der i nogen klasser er problemer med diciplin. Men ærlig talt så burde børnene jo være opdraget hjemmefra. Og så burde skolerne nok udvikle politikker for, hvordan man griber sagen an, hvis larm og uhensigtmæssig opførsel drukner undervisningen.

De problemer, der er i folkeskolen, skal selvfølgelig løses så vidt det overhovedet er muligt, men heldagsskolen er ikke løsningen! I øvrigt benytter lærerne allerede leg- og aktivitetsbaseret undervisning rigtigt mange steder, det er intet nyt under solen. Men der skal være et klart formål med aktiviteter, og hvis der skal det skal de altså planlægges. Der er grænser for, hvor gange, man kan slagte den samme ged. Og tilfældig hoppen og springen omkring vil ikke være til nogen nytte. Bare holde eleverne unødvendigt længe i skolen, i stedet for at lade dem springe omkring fivilligt udenfor skolen i selvvalgte aktiviteter.

Gør heldagsskolen til en valgmulighed for de forældre, som ønsker det, lad være at trække den ned om ørerne på samtlige folkeskoleelever ved tvang.