Afskaf 4års reglen for læger


Gæst

/ #5

2013-04-14 18:41

Det kan ikke passe vi først slider vores røv i laser hele vores ungdom på en skolebænk for så at skulle sælge vores sjæl til Staten og være taknemmelige tilmed for at få lov at gøre vores borgerpligt. Jeg er enlig mor og har i forvejen svært ved at få tingene til at hænge sammen. Min datter og jeg er helt afhængig af mit netværk og jeg er måske nok én af de svage der bliver nød til at vælge min drømmehoveduddannelse fra for at kunne blive i København hvor vores liv er. Jeg er et menneske med talent og passion for det jeg laver - nemlig at behandle patienter, men jeg har ikke tid el mulighed for at passe et frivilligt arbejde. Jeg har intet talent eller interesse for forskning og har ikke ambitioner om at gøre karriere som forsker. Jeg vil i almen praksis. jeg vil have tid og overskud til at læse om og lære af alt det forsking som andre laver så jeg kan implementere det i daglige kliniske praksis. Jeg vil gerne undervise, men ved ikke hvor jeg skal udvikle den side af min faglighed - 10 min fremlæggelse i Journal Club hvert halve år gør mig ikke bedre!? Og måske er jeg en marginaliseret eneforsørger-type, men jeg er stadig menneske og jeg er dygtig til at have med patienter at gøre. 4-årsreglen har ikke forbedret lægernes kliniske/menneskelige færdigheder - tværtimod føler folk sig presset til at bruge en masse tid væk fra klinikken over i CV-photo shop aktiviteter.

Det er som om vi bliver sendt i krig: "hold 2 under 4-årsregelen" ligesom "hold 2 i Irak", "hold 7 i Afghanistan"... Jeg nægter at gå i krig. Jeg vil bare gerne være læge og passe mine patienter og tage mig godt af min datter.

Og en personlig kommentar til Astrid Krag: Fredagsslik og flødeskum?! Are you kidding me!?!?!?! Du taler ned til folk der rent faktisk har gennemført en uddannelse på universitetet. Vi er kloge samvittighedsfulde mennesker og vi SKAMMER os over at du er minister for vores fag! Jeg er HARM over den udtalelse - som læge og som menneske.