Imod ny folkeskolereform

Majken

/ #164 Folkeskolen er en evig forsøgskanin

2013-03-16 14:44

Vi har alle som elever på Danmarks folkeskoler gennem årtier deltaget i det ene undervisningsforsøg efter det andet. Evaluer tilbage gennem 4-5 årtier og spørg befolkningen, hvad og hvordan har de lært bedst og mest. Tag de bedste ting ud af hvert årti. Jeg er selv en årgang 59, en ting er sikkert: vi lærte meget hurtigt at læse og regne gennem Søren og Mette bøgerne og gode logiske regnebøger. Mere forvirrende blev det, da man slog geografi, biologi og historie sammen til orientering. Lyt til forsøg med læringstile på f.eks. Projektet på Gauerslundskole: Skolen - verdensklasse på 100 dage. Hvert barn skal testes for sin læringsstil for at lære bedst. Børns ret til frihed over fritid skal bevares. Vigtigt for personlig og social læring. Børns fantasilege skal ikke konstant afbrydes, fordi de skal puttes i kasser. Taberne bliver især de børn som har svært ved at indlære og koncentrere sig i store fora, som det jo er i klasser med 24 til 28 børn. Inddel børn i klasser i forhold til læringsstile og giv stadig børn, som har svært ved at følge med ekstra timer i små grupper. Og ansæt f.eks. 2 rummelige personer til at hjælpe i klassen. Se så begynder det at hjælpe med en god skole. Lærerne skal heller ikke proppes med alle mulige ekstra registreringer og besværlige læreplaner - mere tid til individuel testning og undervisning - Barnet skal i centrum på den god måde. Forældre skal også lære, at alt ikke kun drejer sig om deres barn men om klassen som helhed. Børn skal lære at respektere voksne og omvendt - det skal læres hjemmefra allerede fra børn er helt små. Vi skal have små og store selvstændigt tænkende individer som kan begå socialt individuelt som i grupper på konstruktive måder. Problemet med heldagsskolen er, at en stor del af børnene vil komme til at lide af stress og udbrændthed, i lighed med voksne på det nuværende arbejdsmarked, og alle ved, at kronisk stress påvirker hjernen i negativ grad med manglende koncentration og indlæring. Prøv at se vores syge samfund udefra: vi får børn, afleverer dem til fremmed pasning fra de er 6 mdr/12 mdr., hvor de skal opholde sig ofte i længere tid end en voksens arbejdsdag, i masser af larm fra 3-15 andre børn som de konkurrere mod i forhold til opmærkhed. Hvorfor mon så mange børn lider af opmærksomhedsforstyrrelser, vil være i fokus konstant e.l.? Vi andre havde fred og ro, gik ikke i børnehave eller fritidshjem, og hold da kæft en fed barndom at kunne tænke tilbage på! Derfor mindre arbejdstid til alle - f.eks. 33 timer - dette vil skabe flere arbejdspladser, mindre stressede medarbejdere, mere tid til vores børn, tættere voksenkontakt for børnenes vedkommende - se sådan et samfund ville være ideelt!