Bevar Kongsvang Station
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Kongsvang Station.
![]() Anonymous |
#1 Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus StiftstidendePerspektivløs nedlæggelse (Århus Stiftstidende 27/2-2014) Jeg blev noget forbløffet, da jeg for kort tid siden så, at Midttrafik seriøst overvejer at nedlægge bl.a. Kongsvang Trinbræt. Angiveligt fordi der ikke er passagerer nok. Det ligner ikke god timing, at man kort tid før Letbanens åbning vil nedlægge et standsningssted med et stort potentiale. Der er da givetvist sandt, at passagertallet ikke i øjeblikket er prangende, men det er passagergrundlaget til gengæld. Prangende er også langtfra trinbrættets stand, adgangsforhold og skiltning: Den eneste væsentlige ændring, der er sket siden åbningen for ca. 20 år siden, er, at billetautomaten er fjernet. Inventaret er forfaldent, adgangsforholdende kræver, at man har et stort lokalkendskab, og for at komme til trinbrættet skal man forcere en mørk cykelsti. Med simple midler vil det være muligt at give trinbrættet nyt liv, også inden Letbanen kommer: En nedgang i trinbrættets sydlige ende, der vil lette adgangen for stort set samtlige brugere. En trappe fra Skanderborgvej, der vil give mulighed for et skiftested mellem busserne og Letbanen/Nærbanen. Det vil med ét betyde, at passagererne i stedet for at skulle sidde i bussen ind gennem en stoppet Skanderborgvej/Frederiksalle vil kunne være i midtbyen i løbet af 2-3 minutter. Og så måske et skilt, der viser vej til trinbrættet, der faktisk er ukendt selv for mange lokale! Det store trafikspring får vi så i 2017, hvor der er planlagt 15-minuttersdrift på Letbanen. Så skal der nok komme passagerer! Indsendt af: Jesper Sejersen, Lindevej 8, 8260 Viby J |
![]() Anonymous |
#2 Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus StiftstidendePluk først de lavthængende frugter! (Århus Stiftstidende 27/3-2014)
Indsendt af: Jesper Sejersen, Lindevej 8, 8260 Viby J |
![]() Anonymous |
#3 Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus StiftstidendeRejsekortet på Aarhus Nærbane (Århus Stiftstidende 24/4-2014)
Indsendt af: Jesper Sejersen, Lindevej 8, 8260 Viby J |
Gæst |
Underskriftindsamlingen er et godt initiativ, hvor så mange som mulig kan være med til at forhindre nedlæggelsen af Kongsvang Station. |
Merethe |
#5 Re: Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus Stiftstidende#1: - Debatindlæg, bragt i bl.a. Århus Stiftstidende Jeg arbejder nede på Bygholms Allé. Da Midttrafik lavede sin omlægning med A-busserne, blev der skåret i antal af busser, der holder ved Bygholms Alle/Skanderborg vej krydset, så der kun holder nr 14 nu. Derudover blev det sat ned til 3 stop i timen mod 4 før. Jeg har så benyttet Odder-toget og stået af/på ved Kongsvang i stedet og vil nødigt se dette stop nedlagt også. Der ligger en masse virksomheder og boliger nede i området ved Bygholms Alle, så vi vil ikke miste flere stop :( |
Gæst |
Som dårligt gående, er Kongsvang station meget vigtig for mig, da det er nemt at komme ind på Hovedbanegården, samt Viby station, hvorfra jeg kan skifte til Arriva. |
Gæst |
Hvis stoppet bevares, havde jeg tænkt mig at sælge min bil, når letbanen kommer, da jeg så vil ha' hurtig adgang til mit arbejde på Randersvej - hvis ikke - ja så vil jeg fortsætte med at sidde i kø med de andre på Ringgaden hver morgen. Sådan, tror jeg, vi er mange, der tænker :-) |
Gæst |
#8 Debatindlæg, bragt Århus StiftstidendeStyrk nærbanen
Steen Devantier, Gl. Kongevej 3, Viby J. |
Gæst |
Dette er utroligt at de kan gøre sådan nogle ting som dette. Okay hvis der var ingen det brugte stationen så okay men der er mange og det er et meget vigtigt stop for det fleste fx. Mig. |
Kongsvang skal stå |
#10 Lad kongsvang station ståFor min datter er dette stop et meget vigtigt stop især om vinteren da hendes hest er opstaldet ved stoppet "Vilhelmsborg" og da mig og min kone ikke har fri er det meget vigtigt at hun skal kunne komme der op. "Lad Kongsvang station stå" |
Gæst |
Det er meget vigtigt for den kommende letbanens succes, at der er mange steder, hvor man kan stå af og på. Kongsvang bør være ét af stederne, især efter en opgradering med direkte let adgang til Skanderborgvej,eventuelt etablering af parkeringspladser på ikke benyttet vejbane (Chr. X´s Vej) og synliggørelse af stationen m.m. |
Gæst |
Busserne og deres hyppighed er blevet væsentligt reduceret. Toget er en væsentlig del af den lokale, offentlige trafik. Det er svært at se en mening med, at man vil forbedre infrastrukturen i byen og så samtidig kobler et bynært område af fra et transportmiddel, der kører lige forbi os (jeg er nabo til banen). Hvor er overblikket???!! Man har set det samme ske i landområder, hvilket selvsagt er endnu værre, men har man intet lært af det?1-2 minutters forsinkelse i køreplanen. I forhoæd til de gener, en lukning vil medføre, mener jeg, det er en meget lille pris. Der skal hverken ryddes huse eller laves nye anlæg for at bevare Kongsvang Station.Det eneste, det koster, er Bevar og udbyg de muligheder, der er, hvis det er meningen, at passagerer lader bilen stå og tager offentlig transport. |
Gæst |
Ungdomscentret i Århus er flyttet til Viby på Skanderborgvej tæt ved Kongsvang station og mange af dem fra sydbyen, beder, Malling osv. Har nemt ved at nå frem ved at tage toget. Alternativet vil være at de skal skifte bus, hvilket er svært for nogle, hvorfor det vil besværliggøre behandlingen. Det er svært nok med kun 1 buslinie til døren der kører hvert 20. Minut. Skal den kollektive trafik styrkes er det ikke stoppesteder der skal nedlægges. Så køber jeg en bil, det koster ikke så meget som det besvær nedlæggelse af stoppesteder vil give. |
Gæst |
Det var helt fantastisk dejligt da trinbrættet kom for ca. 18 år siden? Jeg havde en stor tvillingebarnevogn dengang. Den kunne ikke komme i bybusserne. Det betød at Kongsvang station var min chance for ikke at være isoleret til min gådistance, men at jeg kunne komme ind til city. Området er stadig rigt med børnefamilier og vi andre bliver ældre og ønsker stadig at kunne komme til centrum nemt hurtigt og sikkert...med plads til rollatoren på sigt ;0) Yderlig vil jeg personligt ikke kunne undvære at letbanen ikke stopper her rent jobmæssigt når Århus universitets hospitaler de næstre år lukker flere afdelinger som flytter på Skejby. Cykle til kommunehospitalet? Ja. Cykle til Amtsygehuset? Ja. Cykle til Skejby ? det kommer ikke til at ske. |
Bedre forbindelse |
#16 Alternativ til bus nr 16For beboere i Kongsvang/Rosenvang der skal på Hovedbanegården, er nærbanen et godt alternativ til bus nr 16, der holder i Bruunsgade. Efter at bussen er skåret ned 2 x i timen i timen at komme i gennem Bruunsgade, så er man hurtigt inde på Banegården og kan således hurtig komme videre med andet tog derfra. |
Steen |
#18 Bedre adgangsforholdI stedet for at overveje nedlæggelse burde Midttrafik hurtigst muligt få opgraderet stationen med bedre adgangsforhold. Med den større synlighed ville man kunne mangedoble antallet af brugere. Og det har vi i den grad brug for i Danmarks mest trafikplagede by. |
Gæst |
Det er vigtigt for vores område at det fortsat bliver muligt at stå på toget her i Kongsvang |
Steen |
#20 Kolossal stigning i passagertalStiftstidende kan her til morgen berette, at "passagererne er vilde med Grenåbanen". Fra 2010 til 2013 er passagertallet steget med 66%. Årsagen er hastighedsstigningen og samarbejdet med Odderbanen, hvor passagertallet også er steget. Et eksakt tal nævnes ikke her. Det siger alt om, hvor stort behovet for velfungerende, offentlig transport er. Udvidelsen af køreplanen på den nordlige strækning sættes i værk allerede inden Letbanen kommer i drift. Nu mangler der bare, at man også tager fat på de nødvendige forbedringer på stationerne på Odderbanen med tidssvarende adgangsforhold og opstilling af rejsekortstandere på de mindre stationer. |
Gæst |
Jeg glæder mig til at kunne bruge Kongsvang Trinbrættet ifm med øget antal afgange. Med en bedre skiltning vil der være en markant stigning i passagertal. |
gæst |
#22 Forringet service - igen?Bevar Kongsvang. Ryd op i krattet omkring perronen. Og få så lavet den trappe til Skanderborgvej! Vi her i det inderste af Viby betalte prisen da bussystemet for få år siden blev omlagt og der blev indført A-busser. Vi har nu kun en nærbus med 20-min-drift og timesdrift aften og weekend. Alternativt 800 meter til en A-bus. Jeg købte derfor en ny cykel, så jeg kører ikke længere kollektivt. Hvis der kom en nedgang til Kongsvang station fra Skanderborgvej, så ville jeg benytte toget. |
Gæst |
det afkorter min rejsetid at jeg har mulighed for at stå af i Kongsvang,vandre ned og tage bussen videre.Fremfor til Århus. |
Steen |
#24 LokalpresseHej Jesper. Med Lokalavisen fik du igen sat lidt fut i underskrifterne. Godt gået. Og så er jeg helt enig med "gæst" i indlæg 22: Adgangsforholdene trænger i den grad til at blive forbedret og fornyet. Det må vi på lokalt plan se at få rejst politisk. |
SD |
#25 Imponerende opbakningKære Jesper og medunderskrivere 870 underskrifter er imponerende. Jeg ved jo godt, at dit mål er 1000. men vi må jo se, om der kommer lidt gang i den igen, når folk kommer tilbage fra ferie. Og du har helt ret. Med biltrafikken på havnen får letbanen en helt afgørende betydning, hvis vi ikke skal drukne i endnu flere bilkøer. Og som bynær station er Kongsvang også central her. Men lad os nu få de sidste 130 underskrifter for Jespers skyld. Men især for bevarelsen af Kongsvang Station. |
Rigsret til Mette Frederiksen
Er der noget, du vil ændre?
Ændring sker ikke ved at forblive tavs. Skaberen af denne underskriftindsamling stod frem og handlede. Vil du gøre det samme? Start en social bevægelse ved at oprette en andragende.
Opret selv en underskriftindsamlingMest populære underskriftsindsamlinger de sidste 30 dage
Rigsret til Mette Frederiksen
Hvis du er enig i af der skal laves en advokat undersøgelse af Mette Frederiksen statsministeren for efterfølgende at skulle stilles for en rigsret så er det nu du skal markede dig inden hun for fjernet og manipuleret sine støtte partier til at støtte det modsatte
Oprettet: 2022-06-30 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 2442 | 2432 |
30 dage | 2442 | 2432 |
Nærhospital til Ringsted
Nærhospital til RingstedEt bredt flertal i Folketinget besluttet at etablere 25 nye nærhospitaler rundt om i landet i de områder, hvor lokalbefolkningen har fået langt til de lokale sundhedstilbud.I Ringsted Kommune er vi over 35.000 borgere, vi ligger midt på Sjælland, og vi må siges at være netop en af de kommuner, der har fået centraliseret stort set alle vores lokale sundhedstilbud væk til byerne omkring os.Vi mener, at der skal ligge et nærhospital i Ringsted. Vi mener vi skal sende et klar
Oprettet: 2022-06-03 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 799 | 797 |
30 dage | 799 | 797 |
Bevar Søagerskolen
Det er efterhånden tydeligt at vilkårene for lukningen af Søagerskolen og den afledte flytning af skoleeleverne til Smørums to øvrige skoler, ikke længere holder. Boesagerskolen og Balsmoseskolen lider nu under akut pladsmangel allerede inden udbygningen af de 2 skoler går i gang. Der er eksempler på at biblioteker ryddes og aktiviteter der normalt kræver ro flyttes ud på gangarealer og i skolens aula'er. En ombygning og udbygning synes urealistisk under disse pressede forhold. Man kan spørge si
Oprettet: 2022-06-03 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 1171 | 1168 |
30 dage | 593 | 591 |
Nej tak til budgetbesparelser på børneområdet i Silkeborg kommune
Med din underskrift siger du nej til besparelser på institutions- og skoleområdet i Silkeborg kommune. Silkeborg byråd skal forhandle budgetopfølgning for resten af 2022 efter sommerferien og der er stramninger på menuen. Der er forslag om at spare 9 mio kr. på institutioner og dagplejere og 20 mio kr. på skoleområdet! Det skal diskuteres i udvalg i starten af august og der skal stemmes om forslag d. 29. august. Alle kommunens serviceområder er sat til at skulle spare 2%. Det er også kendt som g
Oprettet: 2022-06-26 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 425 | 424 |
30 dage | 425 | 424 |
Bevar træerne på Frederiksdalsvej i Virum
Kommunen har med to dages varsel (2!) på Facebook annonceret, at de vil fælde 12 store træer på Frederiksdalsvej i Virum. Det er på den strækning, fra Kongevejen ned til Virum station, der får mange er kendt som Virum smukke allé, hvor de majestætiske træer byder velkommen, som var man på vej til bal på slottet. Enkelte træer er belevt påkørt gennem tiden, siger kommunen, og så skygger de også for nattebelysning. Så nu skal de alle fældes. Man har åbenbart ikke overvejet, om træerne og deres his
Oprettet: 2022-06-07 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 317 | 317 |
30 dage | 317 | 317 |
Bevar Musik- & Teaterhøjskolen
Skal Musik- & Teaterhøjskolen lukke? Højskolen er endt i en situation, der kan føre til en lukning. Højskolen har lige nu en rigtig dårlig økonomi og et for lille elevtal. Det SKAL vendes, og der arbejdes hårdt på det. Men det kræver, at højskolen har stor lokal opbakning. Vi har kort sagt brug for DIN opbakning, fx ved at du skriver under på listen. Du inviteres til et orienteringsmøde torsdag den 9. juni kl. 16.30-17.30 på højskolen, Herrestedgade 6-8, hvor du kan få mere at vide. Der er
Oprettet: 2022-06-02 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 314 | 285 |
30 dage | 262 | 235 |
Bevar Bolværk 81 + 82 på Enghave Brygge
Denne underskriftsindsamling har som formål at samle offentlig opbakning til bevarelsen af bolværk 81 og 82 samt bolværkets husbåde på og ved Enghave Brygge. I skrivende stund er de 7 husbåde, der ligger fortøjret til den sidste rest af Enghave Brygges smukke, unikke bolværk, kajplads 81 og 82, ikke en del af lokalplanen. Det vil vi som lokale beboere gerne ændre på. Som beboere oplever vi hver dag, at forbipasserende ser med interesse på vores vandbårne boliger, tager billeder og spørger t
Oprettet: 2022-06-27 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 239 | 238 |
30 dage | 239 | 238 |
Bevar Palads
Bevar Palads Med din underskrift tilkendegiver du, at du ønsker, at den over 102 år gamle Palads bygning på Axeltorv i København skal bevares. Nordisk Film har ejet bygningen siden 1926, men ønsker nu at rive Palads ned og erstatte det med et stort kontorbyggeri med biograf i kælderen. I foråret 2020 har Nordisk Film fremlagt et projekt udarbejdet af tegnestuen BIG. Palads Teatret på Axeltorv i København stod færdigt i 1918, og har siden fungeret som biograf. Bygningen er tegnet af arkitektern
Oprettet: 2020-05-16 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 9583 | 9330 |
30 dage | 208 | 205 |
FRIT SKOLEVALG FOR ALLE
Med din underskrift tilkendegiver du at du går ind for et frit skolevalg for alle, prins Christian. Underskriftindsamlingen formål er at prins Christian skal have lov til selv at bestemme hvilken skole han vil gå på. Børn skal ikke shitstormes ud af deres egne skoler
Oprettet: 2022-06-26 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 190 | 185 |
30 dage | 190 | 185 |
Til dig, der stemte NEJ til at afskaffe det danske forsvarsforbehold den 1. juni
Vi kan ikke længere regne med at der ikke vil blive manipuleret med stemmer ved folkeafstemning. Der var allerede valgsvindel ved kommunalvalg 2021. Derfor har jeg oprettet underskriftsindsamling til dig, der stemmer NEJ. Så vi har en mulighed for at se, om der er blevet snydt med stemmer. Hjælp med at dele.
Oprettet: 2022-05-25 Statistik
Tidsrum | Alle lande | |
---|---|---|
Altid | 306 | 303 |
30 dage | 189 | 189 |