NEJ TIL VINDMØLLER PÅ GEDSER ODDE

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ TIL VINDMØLLER PÅ GEDSER ODDE.


Gæst

#1

2014-04-02 19:42

Ud til vindmølleparken (på vandet) med de store vindmøller

Gæst

#2

2014-04-02 21:07

4 møller á 150 m? Fuldstændig gakket! Men så får i også et Medborgerhus i Gedser, som plaster på såret.

Gæst

#3

2014-04-02 21:33

For vindenergi baseret på lokal opbakning.
J. Jensen

#4 Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

2014-04-03 05:52

For tredive år siden gik Gedserborgerne bersærk, da betjent Simonsen IKKE måtte opstille vindmøller. Man mente den gang, at der var tale om et overgreb på det enkelte menneskes frie ret til at benytte sin private ejendom. Man kaldte det et brud på Grundloven og dens paragraffer om den "private ejendomsrets ukrænkelighed". Samtidig blev en (stadig) kendt politiker latterliggjort og hånet, for sin modstand mod møller på Odden.

Nu er bøtten mirakuløst vendt! Nu er det borgerne der IKKE vil have møller. Eller have dem gjort mindre, eller flyttet langt væk i det mindste - aller bedst ud på vandet....
Men hvad vil der ske hér? Halvdelen af Gedser by er jo også medlem af den lettere komiske gruppe Befri Horisonten. Det er brok- og galdeskruen uden ende.

Her kan man virkelig tale om I-lands-problemer! Som om Gedser ikke havde rigeligt af rigtige problemer at forholde sig til - sociale, økonomiske, infrastrukturelle m.m. Kan det tænkes, at byens beboere blot har behov for at tømme galdeblæren, hver eneste gang chancen viser sig?

Lad os nu håbe på, at de møller kommer op. Til glæde for samfundet, miljøet og Danmarks position som førende på området. Tøm galdeblæren på komposten, tag de snævertsynede briller af og kast ja-hatten på hovedet.
Godt forår til alle!

Gæst

#5 Re: Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

2014-04-03 07:16

#4: J. Jensen - Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

Kære J. Jensen.

Det er vel sådan at man kan lære noget over tid og ændre holdninger undervejs. Tænk hvis vi i alle sager skulle have samme standpunkt som for 20 år siden? Så var der næppe noget der hed udvikling.

Personligt kender jeg hverken betjent Simonsens sag eller befri Horisonten. Personligt kender jeg de traumatiske forhold som naboer til kæmpemøller lider under. Tag blot en tur til Asnæs halvøen på Vestsjælland eller Lammefjorden hvor lignende rædsler forekommer allerede.

Nu har vi teknikken til at sætte møller på havet. Derfor bør det være et alternativ.

Mvh

Christian Jørgensen

Jens J.

#6 Re: Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

2014-04-03 14:03

#4: J. Jensen - Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

Brok og galde tror jeg da, at du selv har rigeligt af. Du kommer ikke med et seriøst indlæg, men et utroligt værdiladet indspark - og så oven i købet med forkerte påstande. Man skulle ikke tro, at du har læst vores begrundelser for at sige nej til vindmøller på Gedser Odde.

 

Vi er nemlig ikke imod vindmøller generelt, men teknologien er nu så udviklet, at man kan sætte vindmøller af den størrelse op ude på havet, se bare Rødsand 1 og 2. Eller ved de store færdelsårer, hvor der er masser af støj i forvejen.

Man burde efterhånden også være blevet så kloge, at det er stressende, dårligt for livskvaliteten og for helbredet med konstant støjpåvirkning. Det ved man fra undersøgelser fra flystøj og gade/vejstøj, så skulle det vel være mærkværdigt hvis det ikke også gjaldt den konstante lavfrekvente støj, som vindmøllerne udsender. Og hvorfor skulle vi beboere udsætte os selv for den risiko. Sjovt nok er det jo ikke os, der får nogen som helst bonus ved de foreslåede vindmøller - nej pengene lander i godsejerens lomme, der i forvejen sikkert bugner af pengesedler.

Et andet argument fra vores side omkring vindmøllerne er netop omkring Gedsers udvikling. Dels har kommunen lagt en masse penge i at pynte på byen, og så er der en del visionære og aktive ildsjæle, der igennem længere tid og også i fremtiden vil arbejde på, at der bliver skabt turisme, vækst og tilflytning til Gedser.

 

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvem du er. Men med den holdning, du har lagt for dagen, tror jeg egentlig ikke, at du vil Gedser noget godt - men jeg tager måske fejl?

 

 

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2014-04-04 09:04


A. Larsen
Gæst

#8 Re: Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

2014-04-05 13:00

#4: J. Jensen - Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

Ja bare den ikke skal stå i din baghave, så er du vel ligeglad. Så høje møller er da ikke noget kønt syn i landskabet, så er det da lige meget, hvor de bliver stillet op. Vi kan jo bare se radaren og de andre master. De pybter jo heller ikke ligefrem. Derudover er der strålingsfaren, som altid bare bliver dysset ned. Sådanne mastodonter hører til på havet, selvom det heller ikke altid er kønt. Det er jo heller ikke tilladt at have en lille husstandsvindmølle i haven- den larmer og så tager den jo afgifter fra staten. Det kan vi ikke have . Næh, jeg tror du er ligeglad med de små steder, der prøver at gøre en forskel, og som faktisk har lagt et stort arbejde i at gøre det mere turistvenligt. Ud over det , så var det ikke en vindmølle på  150 m, der var tale om i Simonsens tilfælde.

 

A. Larsen

#9 Re: Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

2014-04-05 13:03

#4: J. Jensen - Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

Derud over er det jo ikke ligefrem Gedserborgere, der har ønsket denne udvikling/afvikling. Det er mig bekendt kommune og stat, der centralisere alt. Det gør det jo ikke nemt for borgerne at bosætte sig sådanne steder som her. Bare al den skolecentralisering og nedskæring, der foregår overalt, gør det ikke nemmere for folk at have en hverdag, der kan hænge sammen her ude på landet.

Det er nu en gang ikke os, der har valgt dette.


Gæst

#10

2014-04-11 14:48

Nej til vindmøller
Marie

#11 Re: Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

2014-07-07 16:19

#4: J. Jensen - Er der ikke rigeligt af "rigtige problemer"?

J. Jensen du har misforstået noget. Der er rigeligt af rigtige problemer med de store vindmøller. Enten har du slet ikke fulgt med i medierne, samrådspørgsmål, 1600 dødfødte mink, boye´s planteskole der må lukke fordi medarbejderne bliver syge eller de tusindvis af naboer som er syge herhjemme eller også er du bare på tværs. Hvis du er for vindmøller så find et ordentlig argument og ikke sådan noget nostalgifis

Du kan ikke sammenligne en lille hygge vindmølle med de enorme industrivindmøller idag. Du bliver nødt til at sætte dig ind i problemet for dem som oplever det og ikke sidde ude på sidelinjen og have en teoretisk holdning til at andres problemer er ligegyldige.

Der var engang DDT, Asbest, Taladomid mv. ikke var et problem - du lyder til at have god tid, så brug den til at sætte dig grundigere ind i tingene