Nej til lukning af Højagerskolen i Ballerup

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej til lukning af Højagerskolen i Ballerup.


Gæst

#1

2014-02-01 22:04

Jeg tilslutter mig fuldt ud denne underskriftindsamling, da endnu en velfungerende skole skal lukkes. Den er vigtig at bevare, især for de helt små elever, som skal have denne trykhed i deres skolestart. For nogle år tilbage, var det Parkskolen, der måtte lukke, og elever som blev spredt for alle vinde. Bevar derfor denne skole ihvertfald til de mindste klasser, og så kan de større klasser samles på Egebjerg skolen.

Gæst

#2

2014-02-01 22:14

Tilslutter mig et kæmpe NEJ til lukningen af Højagerskolen. Der findes børn i Ballerup, som har brug for en mindre skole og for mindre klasser. De fungere ikke i de store grupper - men SKAL inkluderes!! Hvorfor er der ingen der tænker på disse børn. De bliver de største tabere hvis denne lukning gennemføres, men de bliver også taber ved en sammenlægning med evt. Egebjergskolen. Jeg ville inderst inde ønske at Højager kunne forblive en selvstændig skole med de eksisterende klassetrin - og så måske med en fælles ledelse med Egebjergskolen.

Gæst

#3

2014-02-01 22:51

Hvorfor skal det hele tiden være Højagerskolen, der er i skudlinjen. Den starte aug. 1969 med at være et anneks til Parkskolen. Så blev den til en selvstændig del som gik til 5. klasse med. Derefter gik turen for mine børn(nu forældre til elever på skolen) til Parkskolen, som man nu har lukket. Den var bestemt mere central og havde en mere sikker vej end både Grantofteskolen og Egebjergskolen, hvis lukningen skulle finde sted.
Senere besluttede man sig alligevel til at udvide til 9.klasse, selvom der var sagt nej i flere år.
For mig at se, ar pilen konstant rettet denne vej. Man skulle tro, at politikerne snart ikke kan tænke ud over deres egen næsetip, men blafrer i vinden som vejrhaner, der ikke kan tænke på vores kommende generationer.
Det eneste fornuftige indlæg jeg har hørt i debatten var, at man beholdt fritidshjem og skolen til de mindre klasser igen, og lod de store som kan cykle enten til den ene eller anden skole. <<
En bekymret farmor og oldemor.(pensioneret overlærer)

Gæst

#4

2014-02-02 07:13

Egebjergskolen har problemer attage sig af. Det halter big time der og lærerne gå ned med stress på stribe. Lige nu skal der indføres ny skolereform, hvis også de skal rumme en sammenlægning, tror jeg de taber det hele på gulvet :'(

Gæst

#5

2014-02-02 07:29

Skolen ligger ideelt for børn og unge fra lundegården og omegn

Gæst

#6 Der er oprette Facebook gruppe - hvor udfordringerne kan diskuteres

2014-02-02 08:53


Gæst

#7

2014-02-02 09:16

Mine bekymringer omkring lukningen er mange.

En af dem er den lange og farlige skolevej, mine børn får (og 3km). Det vil resultere i, at vi må køre dem til skole indtil ca. 4. klasse. Det harmonerer jo ikke så godt med kommunens mål om, at børn skal cykle i skole. De skal krydse både Jonstrupvej og Skovvej. Det er bare ikke forsvarligt, før de er ret gamle.

Det bliver også en udfordring at aflevere dem i bil ved Egebjergskolen, da skolen har en alt for lille parkeringsplads. Det erfarede vi ved renoveringen af børnehuset Lundgården, hvor en del af børnene blev midlertidigt flyttet til Isbjerget. Jeg forudser et bilkaos og en kraftig forøget trafik gennem Egebjerg til gene for beboerne.

Jeg tilslutter mig helt ideen om at 0.-6. klasse kan blive på Højagerskolen, dels pga. skolevejen, men selvfølgelig også fordi mange børn har brug for den nærhed og trygheden en mindre skole kan give. Hvis der er mange spor på samme skole er det jo helt umuligt for mange af børnene at orientere sig på deres egen årgang.

Gæst

#8 Vision eller (endnu engang) besparelser..... ??

2014-02-02 10:31

så skal vi igen til følge med i lokalpolitikken, hvor skoleområdet igen igen er under lup og vi forældre med skolebørn bare ikke får ro i vores dagligdag i længere tid. Jeg opfordrer alle forældre til børn på Højagerskolen - til at følge med i debatten, da skolen igen igen skal stå for skud og forslås lukket med overflytning til Egebjergskolen fra skoleåret 2015 samt med lukning af BFO'en på Højagerskolen. Ligeledes er området Måløv skole og Østerhøjskolen under lup, hvor f.eks. hele indskolingen fra Østerhøj (0. - 6. klasse) forslås flyttet til Måløv skole. Jeg er spændt på at følge denne debat for så vidt angår om der ligger noget kvalitet i visionen "Skole med Vilje" og den kvalitet, der ønskes - eller om vi bare endnu engang - under dække af andet - skal rammes af besparelser, der oplyses til at udgøre 4,5 million i årene 2015 og 2016. Jeg ser frem til at finde tal på søgningen til disse skoleområder - er det bare endnu engang varm luft, som da man for få år tilbage valgte at nægte nogle søgende til 0. klasse uagtet, at de havde søskende på skolen for at i 1. klasse alligevel at lave 2 spor... Jeg er oprigtigt bange for manglende kompetencer hos de folk, der skal kigge på dette - men kan jo blive overrasket.... ! Hvad mener i ? Lad os starte en debat....

Gæst

#9

2014-02-02 11:57

Gik selv på Højagerskolen som barn. Dengang gik den kun op til 6. klasse. Efter 6. skulle vi på Parkskolen. (Som også er lukket i dag)
Højagerskolen ligger helt perfekt i forhold til Lundegården og Digterparkens børn. For Lundegårdens børn, er der ingen store veje at krydse. Skolen ligger i deres nærmiljø og de små skolebørn vil have lettere til at have kontakter udenfor skoletiden.
Højagerskolen har en perfekt størrelse og lærerne har en god kontakt til deres elever.
Det ville være trist, hvis sådan en grøn ø bliver lukket ned, for at blive opslugt af en "kæmpeskole"...
Sascha Helvad Nielsen

#10

2014-02-02 13:07

Mange børn (inkl. min egen søn) har brug for overskuelige rammer, og vil mistrives på en skole, som ved evt. sammenlægning bliver alt alt for stor - dog ikke fysisk, men med antallet af børn. Jeg kan slet ikke tage argumentet om, at "det handler om kvalitet" alvorligt.Tendensen i dagens samfund bekymrer mig meget. Institutionerne bliver kæmpestore, og der er ikke plads til individualisme, som er en af mine højest prioriterede kvaliteter i en travl dagligdag. Det enkelte barn vil drukne i en sammenlagt skole, og der bliver meget mere, der skal samles op på senere i livet, og til den kyniske: flere udgifter til psykiatrisk behandling. Hav respekt for, at nogle børn trives bedst i små trygge omgivelser. Den vigtigste grund til at min familie bor i Ballerup er vores begejstring for Lundegården og for Højagerskolen. I får nok svært ved at "sikre kvaliteten" hvis alle vælger privatskoler eller simpelthen flytter!

Gæst

#11

2014-02-02 20:19

Jeg synes, at det er en skandale at tænke på at lukke Højager skolen. Tænk på det store elevgrundlag, der er i hhv. Lundegården og de dertil omkringliggende områder, der har tilknytning til skolen.
Hvis det er meningen. at skolen skal lukke, hvor-for har man så lige ofret en total dyr reno-vering. Er det fordi, kommunen synes, at det er sjovt at bruge skatteborgernes penge?
For de elever der bor i Lundegården, Højager-parken og Digterparken er det en sikker og tryg skolevej.
Hvis det er besparelseshensyn, der er grund til spekulation til lukningen, så synes jeg, at kommunen skulle spare på nogle af de ambitions-projekter, der er skrevet så meget om.

Gæst

#12

2014-02-03 09:06

Jeg gik der som barn i 70'erne, og der var rigelig langt for en 6-årig - det ville ikke have været muligt at gå helt ud til Egebjerg fra hvor jeg boede. Dengang var der kun til 6. klasse og så flyttede vi ned i midtbyen. Fin ordning, de store kan jo sagtens cykle længere.

Gæst

#13

2014-02-03 18:50

Vi skal have skole reform
og så lukker man igen en skole
Der må nye krafter på det rådhus

Gæst

#14

2014-02-03 19:24

Dette forslag giver ingen mening.
Sammenlægning giver mening.... Men det giver ikke mening på denne måde.
Brug dog Højagerskolens lokaler f.eks. til de små klasser, så man stadig udnytter skolen og den dejlige fritter. Skolen er jo netop blevet renoveret for rigtig mange skattekroner.
Også venligst bevar den helt fantastiske klub, vi har ved Højagerskolen. Den er børnene bare så glade for.

Gæst

#15

2014-02-04 19:06

Den danske skolestruktur bliver ødelagt, hvis alle skolerne skal være nogle store mammutinstitutioner. Bevar de små skoler, så alle elever får en chance for at overleve. Eleverne er ikke ens, det skal skolerne heller ikke være. Det er jo ikke en fabriks-produktion vi har med at gøre.
JørgenFlyr

#16

2014-02-05 16:54

Mette Frederiksen foretrak som bekendt at sætte sine børn på lilleskole, da hun synes Egebjergskolen var for stor. Nu vil socialdemokraterne gøre Egebjergskolen endnu større.

Gæst

#17

2014-02-05 19:45

Jeg har selv gået på Højagerskolen 1984-1991 og jeg boede i Lundegården dengang. Det var en dejlig skole og det var trygt at gå og cykle i skole uden at skulle over trafikale veje. Jeg var en af dem der jublede da Højagerskolen blev udvidet til 10'ende klasse, for dengang jeg gik der, kunne man kun gå der indtil 6. klassetrin og Parkskolen var ikke lige så god en skole at gå på og vejen dertil var lang og utryg. Det er fatalt at man vil lukke så god og velrenommeret en skole!!!!

Gæst

#18

2014-02-06 06:59

Giv folkeskolerne arbejdsro
Det er ikke første gang at Socialdemokratiet har fået nedlagt folkeskoler for at få større skoleenheder og flere elever i klasserne. Har selv været lærer på Egebjergskolen, (med ca. 1000 elever), den som Mette Frederiksen fravalgte, til fordel for en lilleskole. Det var drøjt at undervise mange klasser med mange elever. Efter 3 år som folkeskolelærer var jeg tømt for energi. Den oplevelse er jeg ikke alene om.
Folkeskolen er ikke upåvirket af hvad der sker i resten af samfundet. Elever eller forældre heller ikke. Vi har den folkeskole som danskerne har ønsket gennem vores valg af politikere. For hvem bekymrer sig for andres børn, og er motiverende for at betale skat for at sikre bedre undervisning, bedre uddannelse, sikre praktikpladser til de unge. Folkeskolens primære problem er at politikerne i årevis ikke har gidet lytte eller inddrage lærerne, som har fået trukket den ene skolereform ned overhovedet efter den anden. Jeg tror alle ved, at du ikke får en bedre leverpostej ved skære ned på udgifterne og skrue op for kravene, eller genere slagterne. Hvis du vil have kvalitet, skal du ikke prioritere discountløsninger. Den socialdemokratiske undervisningsminister har foreslået tømrere til at undervise, mon så de mange ledige kvalificerede lærere bliver bedt om at tømre hendes hus. Næppe.
Mette Frederiksen har i 2006 og 2013 sammen med Socialdemokratiet været med til at forringe folkeskolen med nye folkeskolelove. Så det er kedeligt når den rammer en selv. Især når man har udtalt sig fordømmende om andre der fravalgte folkeskolen. Hverken Mette eller nogen som helst anden har ret til, at forsøge at påtvinge andre sine flyvske idealer, for derefter selv at gøre præcis det, hun har skældt alle andre ud for. Vi har i dag fået en folkeskole for masserne og eliteskoler for eliten. Når borgerne kan fravælge folkeskolen og sende børnene på privaten, kan folkeskolen sejle sin egen sø. Alle må naturligvis bruge privatskoler, hvis de føler sig for fine til at være sammen med resten af befolkningen. Er det rart at være sig selv nok? Så hold fingrene væk fra folkeskolen!

Gæst

#19

2014-02-15 16:22

Store skoler er af det onde!!!!

Gæst

#20

2014-02-16 21:21

Min nevø går i 1. klasse på Højagerskolen. Han har gået i klassen siden sommerferien, da han er tilflytter til kommunen. Han har haft svært ved at falde til, men er nu endelig blevet tryg ved lærerne og klassekammeraterne. Skolen er tilpas lille til de elever, der har det svært. Han vil få kæmpeproblemer, ved at skulle skifte til Egebjergskolen, som er en monsterstor skole. Jeg er ikke tryg ved, at han skal krydse Skovvej alene for at komme i skole.