Stop nedlæggelsen af professorat på Etnologi

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Stop nedlæggelsen af professorat på Etnologi.


Gæst

#1

2016-02-19 15:46

Fordi en nedlæggelse af professoratet og afskedigelsen af Thomas Højrup vil føre til en alvorlig svækkelse af faget og den positive udvikling i fagets betydning for nabovidenskaber fra didaktik til byplanlægning indenfor de sidste 20 år.

Gæst

#2

2016-02-19 20:58

Fordi det er en vanvittig beslutning at nedlægge et traditionsrigt fags eneste professorat og fordi Thomas Højrup er en toneangivende kapacitet på sit felt. Det er faktisk den mærkeligste beslutning, som jeg endnu har hørt om.

Gæst

#3

2016-02-20 08:37

Informationen om denne påtænkte fyring af Thomas Højrup var dybt chokerende! Jeg er personligt efterladt med en følelse af, at hele etnologis fundament undergraves ved den påtænkte beslutning om at fjerne en grundsten som TH fra Europæisk Etnologi! Jeg er chokeret, ja - dybt chokeret, men føler faktisk også at beslutningen rammer mig som etnologistuderende på min faglige stolthed! For Højrup er for os studerende både en stolthed og et forbillede med stats- og livsformsteorien, der har sat faget etnologi på det kultur- og samfundsvidenskabelige "verdenskort" - det er en bredt anerkendt og anvendt teori, der vækker genklang, når man omtaler den uden for sit fag! Så Højrup er for mig at se, frem for alt en vigtig del af den etnologiske profilering udadtil!

Gæst

#4

2016-02-20 08:57

Fordi etnologi er et vigtigt fag for samfundet i mange sammenhænge og fordi Thomas Højrups bidrag til faget har været banebrydende for manges forståelse af vigtige sammenhænge i hverdagen.

Gæst

#5

2016-02-20 11:13

Thomas Højrup er et ikon. "Det glemte folk" en klassiker, der står forrest på min reol (selv om jeg overhovedet ikke er etnolog). Hans betydning for det praktiske projekt ved Slette Strand er uvurderlig.

Gæst

#6

2016-02-20 11:16

Vi er på vej til at afvikle alt det gode, vi har udviklet igennem mange år. Der skal være uddannelse til alle de unge, som vil og kan uanset hvilken social gruppe de tilhører. Derfor skal der være lærere af høj kvalitet, der sla og må ikke spares på fag, der er med til at vores viden bliver større. Det har vi sandelig brug for PT, vi er jo ved at afvikle ALT i Mammons navn og fremtiden ser ikke lys ud. Jewg er forarget.
.

Gæst

#7

2016-02-20 22:12

Vantro, chok, sorg og fortvivlelse er den spontane reaktion på denne beslutning. Afløst af raseri og kampgejst. INTET seriøst argument kan forsvare den.