Stop nedlæggelsen af professorat på Etnologi

Støtteerklæring fra tidligere studerende på Europæisk etnologi vedr. professor Thomas Højrups ufrivillige fratrædelse

Kære Ulf Hedetoft

Vi skriver til dig i håb om, at vores stemme vil medtages i de sidste overvejelser og drøftelser, der pågår vedrørende fyringen af Thomas Højrup.

Uden Thomas Højrup tilstedeværelse som underviser og inspirator på europæisk etnologi, var meget få af os blevet til de etnologer, vi er i dag. Thomas har været et fagligt forbillede for mange studerende lige fra dag ét. Med sine skarpe analyser, fantastiske fortællerevne og oprigtige interesse for sine studerende har han inspireret og rustet os til at tage på ambitiøse opdagelsesrejser i den akademiske verden. En underviser af hans kaliber er uden tvivl uerstattelig.

Thomas' enestående engagement, ikke bare i hans forskning, men i det omgivende samfund er en uforlignelig styrke. Han formår ikke blot at engagere, inspirere og provokere de studerende på faget til kritisk tænkning. Men han viser også i allerhøjeste grad etnologiens berettigelse som fag og er med til at synliggøre hele humaniora, når han som forsker og underviser engagerer sig og bygger bro mellem universitetet og det samfund, som universitetet er en del af og studerer.

Vi forstår, at KU står over for nogle meget hårde økonomiske stramninger, og at der ikke findes nemme løsninger på de udfordringer. Beslutningen om ikke blot at afskedige Thomas Højrup, men dermed også nedlægge professoratet på etnologi, er en beslutning vi kun kan beklage og begræde.

Som etnologer er vi, qua vores kulturanalytiske kompetencer, kritiske tænkning og den konstante kobling og engagement i samfundet, meget eftertragtede på arbejdsmarkedet. Det er vi bl.a. i det private erhvervsliv, i kulturinstitutioner, politiske organisationer og i kommunalt regi. Og det ville vi ikke være i samme grad, hvis det ikke var for Thomas Højrup og hans professorat i Europæisk Etnologi.

Det vil være et kæmpe tab og ikke mindre end katastrofalt for etnologi som fag og for de kommende generationer etnologer. Men det vil ligeledes være et tilbageslag og tab for den akademiske, kritiske tænkning og humanioras samfundsengagement og berettigelse, hvis Thomas Højrup afskediges.

Vi, som etnologer og tidligere studerende, giver vores fulde og uforbeholdne opbakning til Thomas Højrup som en nødvendig og umistelig ressource. For den etnologiske fagverden, for instituttet, fakultetet og universitetet som helhed. Og ikke mindst for universitets vigtige samfundsmæssige rolle, der uddanner og danner til kritisk tænkning og engagement.