Drop-finanslovsbesparelser-på-studerendes-transport

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Drop-finanslovsbesparelser-på-studerendes-transport.


Gæst

#76

2015-10-23 10:37

Fordi det er dumt, at de samfundsborgere der tjener mindst, skal betale mest for offentlig transport

Gæst

#77

2015-10-23 13:26

Vi har altså ikke råd til at betale 1000kr mere om måneden på rejsen. det går ud over vores mad budget som er alered er på 1500kr om måneden.
Tanyathomsen

#78 Re:

2015-10-23 13:29

#9: -  

 Godt skrevet! Thumbs up!

 


Gæst

#79

2015-10-23 13:54

Fordi det er urimeligt, at sige studerende med meget pressede budgetter skal bruge mange flere penge på transport til deres uddannelse. Det går enten ud over madkvaliteten eller studiet...

Gæst

#80

2015-10-23 14:50

Jeg får 916 kr. i SU om måneden, ud af det bruger jeg 2/3 af min SU til ungdomskort som er nødvendigt da jeg med offentlig transport bor 2 timer og et kvarter fra min uddannelse, den transporttid gør samtidigt at jeg ikke har tid til et job ved siden af. Der er mellem et halvt til et helt års ventetid på studieboliger så jeg har ingen mulighed for at flytte. Min universitets uddannelse kræver desuden at jeg hver anden måned har lagt omkring 2000 kr. til side til bøger... Man skal ikke være matematiker får at kunne se at det regnestykke ikke går i andet end minus, hvis mine transport udgifter bliver dyrere har jeg ikke andet valg end at droppe min uddannelse.


Gæst

#81

2015-10-23 16:01

Jeg skrev under da jeg selv er studerende og jeg ved hvor hårdt det er at leve på en SU indkomst, selv om man bor hjemme, der er jo nogle der skal betale husleje og egen regninger fra man er 18 år og så rækker SU'en ikke langt. Jeg selv havde ikke meget til overs da alt var betalt. Der ud over sagde min rektor på Frederiksberg gym. At vi skulle droppe alt hvad der hedder fritids job, da lektier og skole kræver meget energi og dermed hvis man bruger energi på job, så er man drænet og ikke klar i hovedet til skolen.

Gæst

#82

2015-10-23 16:35

Sindsygt at studerende skal betale så meget

Gæst

#83

2015-10-24 06:17

Det er tåbeligt! Og i særlig grad fordi den nye fremdriftsreform gør det umuligt for mange at passe et job ved siden af studiet. 


Gæst

#84

2015-10-24 06:49

Man er i gang med at flytte over 3000 statsansatte ud af København, nu laver man så et tiltag der så vil flytte studerende til København. Det er tiltag der modarbejder hinanden.

Gæst

#85

2015-10-24 06:56

Fordi mange af mine veninder er hjemmeboende pendlere til Københavnsuniversitet. De får 916 kroner i SU, hvilket i forvejen ikke engang dækker bøger og transport.

Gæst

#86

2015-10-24 06:58

Jeg mener, at transport mellem hjem og uddannelsessted skal være helt uden udgifter for den studerende.


Gæst

#87

2015-10-24 08:13

Det skal ikke være økonomien der afgør hvor man vil læse.

Gæst

#88

2015-10-24 21:42

Fordi vi gerne vil have dygtige unge mennesker med gode uddannelser, men det er total urimelige vilkår vi byder dem

Gæst

#89

2015-10-24 23:47

Fordi det simpelthen ikke kan passe at vi studerende ikke også har indflydelse på hvad vores skattekroner bruges på. Det bliver alt for dyrt at pendle og der er jo ikke boliger nok billige i studiebyerne så hvad er det meningen de studerende skal gøre.?

Gæst

#90

2015-10-27 21:47

Det giver ingen mening at skære de steder, hvor det rammer Danmarks fremtid.
Hvis ungdomskort stiger så frygteligt meget i pris, vil det uden tvivl holde mange fra at uddanne sig til, hvad de gerne vil. Jeg tror især, det vil gå ud over et universitet som SDU, da ikke alle danske unge drømmer om at bo i fx Odense eller Kolding. Selv studerer jeg i Kolding, men har bundet mig stærkt til Aarhus de sidste par år, og den by vil jeg ikke give op for at bo tættere på mit studiested. Man skal lade være med at tvinge unge mennesker til at flytte steder hen, hvor de ikke føler sig hjemme. Det vil blive konsekvensen af forslaget, eftersom man på en SU umuligt kan have råd til at betale 1000 kr. mere om måneden til transport - 600 kr. får i forvejen mange til at leve tyndt. Derudover findes der ikke evige boliger i diverse studiebyer.
Desuden er der netop flyttet en masse arbejdspladser til yderområderne i Danmark, og hvilken idé er der så i det, når man nu vil fjerne en masse unge mennesker derfra?
Vi er Danmarks fremtid - forstå nu vigtigheden i det!


Gæst

#91 Det vil hæmme den lige adgang til uddannelse

2015-10-28 06:51

Jeg er bosat i Odense. Jeg læser i Esbjerg. Et pendlerkort til Esbjerg vil koste 2940 kr/mdr. Min husleje er 3200 kr/mdr. Min SU er 5092 udbetalt pr mdr. Det ville ikke hænge sammen.
Når jeg snakker med folk, møder jeg ofte følgende udsagn:

"Jamen så kan du da bare flytte til Esbjerg"
Ja og nej. Min uddannelse er 50% praktik. Jeg har praktikplads i Svendborg og Odense. Hvis jeg skulle flytte så jeg ikke ksulle bruge tid på pendling, ville jeg skulle flytte 7 gange på 3½ år. Det er helt urimeligt. Jeg har ikke lyst til at leve som nomade. Desuden var jeg i min praktik i Svendborg nød til at pendle til nyborg en gang i ugen, for at få det sidste praktik der. Så uanset var jeg nød til at have pendlerkort

 

"Jamen så kan du da bare have to lejligheder og så fremleje den, du ikke bor i"
Og hvis det så ikke lykkedes? Jeg kunne aldrig betale to huslejer samtidig, om så det bare var én måned. Desuden skulle det være tre lejligheder, fordi jeg også har haft praktik i Svendborg.



"Jamen så kan du da bare få et studiejob"
Nej. Jeg har haft job i de perioder, hvor jeg har haft tiden. Det har jeg sjældent. Mit studie er altså et fuldtidsstudie. Jeg har 30 skeamlagte timer pr uge og 7 studietimer. Jeg bruger i gennemstnit 10-15 timer om ugen på at læse. Dertil kommer pendlertiden. I mine praktikperioder har jeg gennemsnitligt 30t/uge i fremmøde i blandede vagter (dag, aften, nat, 12 timers, tilkald) og 7 studietimer, de fleste bruges på undervisning. Dertil læser jeg ca 10t/uge.

 

"Jamen så kan du da bare arbejde i ferierne"
Ja. Jeg har to ferier, uge 5 og sommerferien. (Nej, jeg har ikke efterårsferie eller fri i påsken/andre små helligdage) Jeg kan ikke nå at arbejde nok til at finansiere med selv i et år.

 

"Jamen så kunne du bare vælge et uddannelsessted der lå tættere på Odense"
Nej. Det uddannelse jeg ønsker kan kun fåes i Esbjerg, København og Aalborg. Alle steder med mulighed for praktik langt fra skolen

 

"Jamen så kunne du bare have valgt at have praktik samme sted som du læser"
Nej. Det afgøres ved lodtrækning. Desuden er der kun 2-4 plader i Esbjerg. Vi er 30 studerende.

 

"Nu må du altså holde op med at klynke og tage ansvar for dig selv"
Jeg klynker ikke. Jeg fortæller hvordan de faktiske forhold er. Det kan godt være at nogle studerende på universiteterne kun har 10-15 skemalagte timer i ugen og derfor vil have tid til et studiejob. Det har man bare ikke på mit studie. Derfor er jeg evigt taknemmelig for at der har været den hjælp at få i form af uddannelseskortet, så jeg kunne slippe med lidt over 600kr/mdr. Faktisk var det den afgørende grund til at jeg kunne starte. Jeg kunne sagtens have valgt at læse noget andet, men der var kun en ting, jeg brænder for.

Da jeg skulle vælge uddannelse, snakkede politikerne meget om, at man skulle stoppe "snobberiet" og tænke i uddannelser, der ikke nødvendigvis var placeret i de store byer. De sagde "Søg bredt fagligt og geografisk" Det var kun muligt for mig pga det billige pendlerkort.

Det er idiotisk at fjerne det.

Det vil hæmme fri adgang til uddannelse.


Gæst

#92

2015-11-02 08:49

Min søn rejser

Gæst

#93

2015-11-03 19:44

Jeg pendler fra Næstved og til Skovlunde hver dag - med denne forøgelse i udgifter til transport, vil mit studie blive rigtig svært !

Gæst

#94

2015-11-09 17:20

Jeg underskrev fordi jeg ifølge loven kommer til at bruge 2000 kr .om måneden på transport. Bøgerne er allerede sparet væk, så hvor jeg finder de ekstra 1400 kr. det ved jeg ikke.

Gæst

#95

2015-11-26 14:38

Hvis det ikke var for ungdomskortet, ville jeg ikke have råd til at komme til og fra skole - og ikke være i stand til at opretholde mit uddannelsesforløb. Nej til dyrere kollektiv transport.

Gæst

#96

2016-03-18 08:22

fordi jeg har en datter som bor hjemme, og som studere på KU og hun giver nu 607,- kr for transport og køber bøger til sit studie hver 9. uge som fra 500,- kr og opefter. hun får i SU hver måned 961 kr, jeg ved ikke hvordan hun skal finde de penge. Derfor skriver jeg under.

Gæst

#97

2016-03-31 09:28

Fordi jeg selv er studerende i vejle, og pendler fra munkebo.. Jeg vil nødig være nødsaget til at skulle droppe ud af min uddannelse.

Gæst

#98

2016-03-31 15:28

Det kan simpelthen ikke passe, at man skal straffes yderligere, når man i forvejen bruger x antal timer på offentlig transport hver dag, for gerne at ville skåne miljøet, frem for at køre i hver sin bil.
Der skal derimod være en gevinst - men ikke i form af en tårnhøj regning.
At det men de nye priser, samt kørselsfradrag bedre kan svare sig at hver enkelt kører i bil, er totalt forrykt

Gæst

#99

2016-04-04 16:03

Da jeg er nødt til at droppe min uddannelse pga økonomiske grunde - det kan ikke være ideen med leve i et velfærdssamfund at økonomi skal bestemme om man kan studere eller ej. Alle mennesker har samme ret til at studere.

Gæst

#100

2016-05-20 07:13

Hvis det er prisen - så det jo ikke et Ungdomskort længere!