Imod Lukning af Irak-kommissionen

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Imod Lukning af Irak-kommissionen.


Gæst

#426

2015-07-06 23:09

fordi at jeg som skatteborger i dette land vil have sandheden at vide
Jesper Salazar
Gæst

#427

2015-07-06 23:12

Jeg har underskrevet denne, fordi at jeg går ind for åbenhed og demokrati, som bør gå hånd i hånd i et land som Danmark. Det handler ikke om, at jeg er venstreorienteret - tværtimod - så handler det om, at der skal skabes en sammenhængskraft og kontinuitet i vores demokrati, da det er den eneste måde, hvorpå vi kan forbedre dette konstant og skabe fremskridt. Og ved at lukke Irak-kommissionen, mener jeg blot, at vi blåstempler, blindt, en i forvejen udemokratisk beslutning, som der iøvrigt ikke var juridist opbakning, grundlag eller FN-mandat til i resolutionsrådet. Det er denne form for lukning, der bekræfter og vaccinerer de ekstremistiske kræfter mod vores demokrati, hvilket ikke gør os bedre end dem. 

 

Under 2. Verdenskrig og den Kolde krig for den sags skyld, kan man fint tale om en "War of Survival" (Krig for at overleve), hvorimod Irak-krigen hele vejen igennem har været en "War of Choice" (Krig, man vælger). Dette rejser en masse spørgsmål, der placerer den vestlige verdens deltagelse i Irak-krigen, herunder Danmarks deltagelse, i et spørgsmål om mangel på legitimitet og et ikke-eksisterende grundlag for at gå ind. 

 

Både Amnesty International og Transparency Denmark, den ene organisation, som kæmper for menneskerettigheder, den anden, som bekæmper korruption, har været ude og kritisere lukningen af Irak-kommissionen. Med andre ord - hvis vi skal kunne forsvare demokratiet, så er det i sagens natur afgørende at få afdækket den danske krigsdeltagelse i Irak - både politisk, juridisk og iht. de internationale konventioner. 

 

 

En fortvivlet demokrat, 

Jesper Salazar


Gæst

#428

2015-07-07 06:58

Der er behov for at afdække den egentlige begrundelse for at erklære krig mod Irak. Jo tættere kommissionen kommer sandheden jo større er tiltroen til demokratiet og til politikernes troværdighed. Ved at lukke den nu rejses tvivl om den begrundelse som Anders Fog Rasmussen og hans regering gav Folketinget for at Danmark skulle gå i krig mod Irak.
PS
Hvis politikerne havde lyttet noget mere efter alle de advarsler, eksperter i Mellemøstens historie fremsatte, havde vi undgået alle de nyttesløse tab af menneskeliv og så stod vi uden tvivl ikke med de problemer, som IS har skabt i regionen. Jfr professor i historie fra Oxford University's arkikel i Financial Times, hvor han frarådede Bush at gå i krig mod Sadam Hussein.

Gæst

#429

2015-07-07 07:27

Magthavere bør til enhver tid, stå til regnskab for de beslutninger de tager. Derfor er uafhængige undersøgelser den eneste mulighed for at få sandheden frem i lyset.

Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)

2015-07-07 08:33



Gæst

#431

2015-07-07 08:36

Fordi Danmarks indsats i Irak og Afghanistan hele vejen igennem har været en forkert politik, bygget på misinformation og fejlagtige analyser. Én af konklusionerne må i hvert fald være, at man ikke kan bombe sig til demokrati.

Gæst

#432

2015-07-07 10:20

Det er noget forbandet svineri!
Normalt bør der være bred politisk og folkelig opbakning når vi sender vores borgere ned i krigszoner. Det var der ikke!
Normalt bør der være et juridisk grundlag, der er holdbart og ikke opfundet til given lejlighed. Det var der ikke!
Nu vil man stoppe en kommision, der stort set er færdig med arbejdet, for at beskytte sine egne. Det lugter langt væk!

Gæst

#433

2015-07-07 11:41

Det er helt elementært at beslutningsprocesserne bag noget så dødsens alvorligt som at gå i krig skal evalueres grundigt.

Gæst

#435

2015-07-07 17:58

Det er vitalt for dansk demokrati at denne sag der definerer dansk moral bliver holdt levende, indtil alle de krigsforbrydere der stemte for ødelæggelsen af Mellemøsten bliver bragt for krigsforbryderdomstolen i Haag.

Gæst

#436

2015-07-07 22:21

Den danske regering som dengang sendte
Danske soldater til Irak uden FN mandat.

Gæst

#437

2015-07-07 23:20

Fuldstaendigt til grin at lukke den komission.

Kan ikke forstaa der ikke blir raabt hoejere fra de andre partier omkring dette?

Gud bevare Danmark.

Gæst

#438

2015-07-08 06:32

Når man har sagt A, skal man dælme også sige B!!!

Gæst

#439

2015-07-08 08:14

Jeg mener vi skylder alle dem lever med konsekvenserne af krigen at forstå hvordan vi tog beslutningen og hvordan vi agerede. For mig er det ikke en heksejagt, men en del af en læringsproces.

Gæst

#440 Fuldført arbejde, tak.

2015-07-08 11:55

Jeg tror Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, gav et godt argument for, at fortsætte kommissionens arbejde, da han forsøgte at argumentere imod en offentliggørelse af kommissionens foreløbige aftale, i fald kommissionen nedlægges:

»Umiddelbart lyder det besnærende, men det er en dårlig idé. Hvis man udleverer alt rub og stub, svarer det til at stoppe en retssag, når man har fået fremlagt en tilfældig del af papirer. Det kan give fejlkonklusioner,« [kilde]

Helt enig. En nedlæggelse af kommissionen svarer til at stoppe en retssag før den er tilendebragt. Kommissionen skal gøre sit arbejde færdigt, så vi kan få fuld indsigt i både om og i hvilket omfang krigen var ulovlig, og hvilke hændelser der førte til potentielt ulovlig krigsførelse fra dansk side. Deriblandt også indsigt i, hvorvidt Fogh gav støtte til krigen før en afgørelse var truffet i det danske folketing - dvs. om Fogh påtog sig en fortidens rolle som enevældig.


Gæst

#441

2015-07-08 12:35

De tilbagevendende bestræbelser fra visse politikeres side på undgå, at resultatet af det snart afsluttede kommissionsarbejde kommer til offentlighedens kundskab, efterlader hos mange en ubehagelig mistanke, der bestemt ikke understøtter forestillingen om vores samfund som ’den bedste af alle verdener’. Den igangværende modstandsbevægelse hilses velkommen...

Gæst

#442

2015-07-08 13:23

Fordi jeg syns det er vanvid at lukke en velfungerende kommission inden den har afsluttet sit arbejde

Gæst

#443

2015-07-08 14:04

Hemmelighedskræmmeri er forkasteligt for en stat, der kalder sig demokratisk.

Gæst

#444

2015-07-08 16:04

Fordi jeg finder det helt uanstændigt, at Venstre forsøger at hindre offentligheden i at få indsigt i beslutningsprocessen omkring deltagelsen i denne krig - en deltagelse, der er på kanten af Grundloven og som folkeretsligt er dybt problematisk!

Gæst

#445

2015-07-08 19:08

Vi blev sendt i krig på et mærkeligt grundlag, det er altså en alvorlig sag, som absolut skal belyses!

Gæst

#446

2015-07-08 20:48

Fordi jeg mener, beslutningen om at gå i krigen FN-mandat er grundlovsstridig. Fordi jeg mener forløbet er med til at undergrave vort demokrati.

Gæst

#447

2015-07-08 22:44

Jeg er træt af korrupte politikere og mener at en sådan sag bør undersøges til bunds.

Gæst

#448

2015-07-09 05:07

Fordi det er vigtigt at få rapporten offentliggjort

Gæst

#449

2015-07-09 11:43

Jeg skrev under fordi jeg er træt af løgnen. Det danske folk blive nødtil at stå sammen og vise mod.
Peter Castor

Gæst

#450

2015-07-09 11:59

'Det der er brug for nu, er .... 'At vi får alt frem i den her sag' Lars Løkke-citat fra 2010 l(iflg. Information). Igen et løftebrud