Undskyldning til godhavnsdrengene

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Undskyldning til godhavnsdrengene.


Gæst

#401

2016-04-25 20:37

Jeg har levet sammen med en medarbejder, der har fortalt om nogle meget barske forhold han arbejdede under. Jeg er derfor ikke i tvivl om, at det mindste de skal have er en undskyldning.

Gæst

#402

2016-04-25 23:35

Er selv godhavnsdreng fra 1964 til 1969

Gæst

#403

2016-04-26 05:36

Fordi det er grusomt og fordi jeg selv var på børnehjem i 1967 og har oplevet uempatisk og ondsindet drift af børnehjemmet - jeg kender stemningen og atmosfæren som fyldte børnehjemmet og den indre angst og uro der fyldte børnenes indre. Det er en skamplet i vores historie sådan som børnehjemmene blev drevet
Børnehjem 1967

#404 xxx

2016-04-26 05:37

Fordi det er grusomt og fordi jeg selv var på børnehjem i 1967 og har oplevet uempatisk og ondsindet drift af børnehjemmet - jeg kender stemningen og atmosfæren som fyldte børnehjemmet og den indre angst og uro der fyldte børnenes indre. Det er en skamplet i vores historie sådan som børnehjemmene blev drevet


Gæst

#405

2016-04-26 05:48

Det er så grufuldt hvad de er blevet udsat for, det mindste vi kan gøre nu er at se dem i øjnene, anerkende og undskylde hvad der er sket.

Gæst

#406

2016-04-26 07:24

Uret er begået og man skal aldrig være for stor til at undskylde, regering eller ej

Gæst

#407

2016-04-26 08:39

Det mangler da bare at samfundet skal sige undskyld og det er lige før det ikke er nok.



Gæst

#408

2016-04-26 09:16

Det er kun et lille plaster på det store dybe sår flere af drengene har for resten af livet. Men det er en anerkendelse og respekt for deres kamp.

Gæst

#409

2016-04-26 09:34

Andet er ikke rigtigt i min verden !

Gæst

#410

2016-04-26 10:29

Jeg mener at ethvert overgreb kræver en undskyldning.

Gæst

#411

2016-04-26 14:11

Fordi min far var Godhavns dreng. For ham er det for sent..Men det er det ikke for dem der stadig er her.

Gæst

#412

2016-04-26 19:35

Hvis en undskyldning på et eller andet plan kan give de mænd ro i sindet, så SKAL de have den!!

Gæst

#413

2016-04-26 20:26

Der er begået så meget uret og ondskab overfor de børn. Børn har krav på en god barndom og mennesker der holder af dem. Ondskab, vold, misbrug og medicinske forsøg! Hvordan kan det foregå så længe og under statens "opsyn"
De børn er mærket for livet af deres ophold. De fortjener langt mere end en undskyldning

Gæst

#414

2016-04-26 20:27

Fordi drengene bare skal have en undskyldning af Staten.

Gæst

#415

2016-04-26 21:10

Selvfølgelig, skal de have en undskyldning, kan ikke forstå det kan være så svært. Tænk hvad de har drenge været igennem dengang, og det har de skulle leve med resten af deres liv. Så forfærdeligt..
gal i skralden

#416 Giv dem så forfanden den undskyldning

2016-04-26 22:33

Giv så alle dem der har været uretfærdig behandlet på et børnehjem, i hvilket som helst sted i Danmark, en kæmpe undskyldning. Det kunne jo være så smukt hvis alle nulevende lærer sygeplejsker eller læger eller bare dem der opholdt sig på stedet og viste disse uhyggelig ting skete, stillede sig op og gav en undskyldning for selvom de bare fulgte ordre, så må der ligge en anger hos de mennesker at de var en del af sådan sadisme. Uha ja jeg har lige set filmen og ja jeg er så gal... 

Vi støtter tortur ofre fra andre lande hvorfor kan vi ikke støtte vores egne torturofre i Danmark. 


Gæst

#417 Det betyder så meget - og koster så lidt !

2016-04-27 05:20

Selvfølgelig skal Godhavndrengene have en officiel undskyldning - det samme skal alle andre som dengang blev udsat for sadistisk/perverst personale rundt om på landets forskellige institutioner for jeg tror desværre ikke at Godhavn var det eneste sted disse uhyrligheder forekom.

Desværre tror jeg også der har været personer rundt om i det offentlige system som har haft kendskab til uhyrlighederne men som blot har lukket øjne og ører.


Gæst

#418

2016-04-27 06:00

Undre mig det overhovedet skal diskuteres.... Giv dem en undskyldning NU

Gæst

#419

2016-04-27 10:58

Fordi de virkelig fortjener en undskyldning

Gæst

#420

2016-04-27 16:27

Godhavnsdrengenes opråb om en undskyldning sætter fokus på samfundets Etiske ansvar over for mennesker i nød, både nu og i et historisk perspektiv. Desuden belyserog understreger opråbet om en undskyldning også at et samfunds kvalitet og værdier skal måles på hvordan vi behandler de "svageste". Det er ikke bare i Godhavn og på andre børne hjem der har foregået magtmisbrug imod sårbare børn og unge. På central institutioner for mennesker med funktionsnedsættelser (psykiske og fysiske) (udviklingshæmning) er der også sket grelle umenneskelige overgreb, og det sker desværre stadigvæk alt for ofte at systemet går forud almen menneskelighed og ligeværdighed. I dag er overgrebene måske ikke så fysisk koporlig iht. afstraffelse, men både historisk og nutidigt er det forsat umådeligt vigtigt at blive mindet om at vi (samfundet og socialarbejdere)— som Løgstrup i sin tid skrev, "har menneskers liv i vores hænder og kan være bestemmende for om de lykkes eller ej". Særligt når vi tager vare på mennesker som har et støtte og omsorgs behov. Hvis vi ikke husker dette bliver det hurtigt foråelsen og "survival of the fitest" moralen der hersker —og er det sådan et samfund vi vil have??? Denne underskrift indsamling har derfor i min optik ikke kun betydning for Godthavnsdrengene, men også stor symbolsk betydning for de mange andre anbragte både i historien og nu....
Dbh Benedicte

Gæst

#421

2016-04-27 18:34

Fordi det er uforskammet ikke at give en undskyldning!
Tilmed burde ofrene få gratis psykologhjælp ell lign resten af deres dage !!!

Gæst

#422

2016-04-27 21:23

Fordi staten bør sige undskyld - i øvrigt også til de grønlandske børn, der blev sendt til Danmark! Tillige bør disse mennesker havde gratis psykologhjælp eller lignende resten af livet!!!

Gæst

#423

2016-04-28 07:10

Fordi jeg selv blev udnyttet der hvor min kommune anbragte mig i 1982. Og det skal vi bare leve med.... De vil allesammen skide os en lang Mars

Gæst

#424

2016-04-28 14:18

Den behandling, som Godhavnsdrengene blev udsat for er en
skamplet på dansk socialhistorie, og det mindste man kan gøre
er at give dem en undskyldning på den stats vegne som har
svigtet sin tilsynspligt så groft! Utroligt at dette skete medens
jeg selv havde en god og tryg opvækst i 60erne.

Gæst

#425

2016-04-29 12:26

Syntes det er skammeligt at regeringen ikke vil undskylde jeg vil gerne undskylde og så syntes jeg de skal sagsøge om erstatning på flere millioner hver så kan det være at regeringen får munden på gled