Undskyldning til godhavnsdrengene

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Undskyldning til godhavnsdrengene.


Gæst

#1

2015-03-28 18:46

Fordi det er hårrejsende urimeligt, at de ikke har fået den undskyldning for længe siden. Man har mishandlet børn der havde brug for hjælp.
En undskyldning er da et meget lille krav i forhold til dette.

Gæst

#2

2015-03-28 18:56

Fordi den sag ligger mig nær .. Og uretfærdighed bør i det mindste undskyldes

Gæst

#3

2015-03-28 18:58

Ethvert barn har krav pø en god opvækst !

Gæst

#4

2015-03-28 19:09

Fordi de skal have en undskyldning og gerne en erstatning. Og fordi der stadig foregår overgreb på anbragte børn .

Gæst

#5

2015-03-28 20:49

Der er begået en stor uret mod de drenge, i usynlighed og fortielse. Det mindste den danske stat kan give dem er en undskyldning, som anerkendelse for den store uret de har været udsat for. Den danske syge med at fortie og fornægte må ikke triumfere også her. Danmark er et godt land, og vi bliver kun bedre ved også at erkende de overgreb og den undertrykkelse, der også fandtes -og findes mod andre grupper i dag-.

Gæst

#6

2015-03-28 20:51

Fordi jeg mener der skal gives en undskyldning for overgrebene, jeg var selv på Fårupgård ved Jelling, der var forstanderen også skør i knoppen.

Gæst

#7

2015-03-28 22:38

Mit hjerte græder over den behandling drengene fik på Godhavn.

Gæst

#8

2015-03-28 23:31

Man ser gang på gang, at myndighederne sover i timen. Denne gang er det ikke penge det drejer sig om, men blot en undskyldning for at man har ødelagt mange af Godhavnsdrengenes liv. Giv dem dog den undskyldning, så de kan få oprejsning for de tæv og ydmygelser, de var udsat for.

Gæst

#9

2015-03-29 02:01

De drenge har lidt under den dårlige behandling og manglende tilsyn det meste af deres liv, så det må være det mindste at de får en undskyldning for et ødelagt liv.

Gæst

#10

2015-03-29 08:36

Den ene af dem er min bror
Lisbeth Fokdal
Gæst

#11

2015-03-29 09:47

danske folkevalgte personer der kommer i Folketinget, ændrer efter min mening karakter når de rammer stolene i Folketinget....og ikke mindst når de bliver indsat som ministre, men en Socialminister der ikke kan give en offentlig undskyldning til disse drenge / mænd, hvis liv, både før de kom på børnehjem, medens de var der og sikkert også i mange år efter, har været som at være i Helvede.... Det er simpelthen under al kritik, at de ikke kan få en offentlig undskyldning, og dermed lidt oprejsning.
Cristina

#12

2015-03-29 13:16

Syntes de har krav på den undskyldning.

Børnemishandling er bare IKKE I ORDEN.

Og det er forfærdeligt det de har været udsat for, og resten af deres liv er ødelagt.  Det gør ondt langt ind i sjælen, at høre om disse frygtelige overgreb. Og bedre er det ikke, at vide, at en af dem er jeg i familie med, hvilket jeg først er blevet bekendt med nu.

Og det er svært at opdage så mange år efter, hvad han har været udsat for ;(

 


Gæst

#13

2015-03-29 13:23

Fordi det er det eneste rigtige socialministeren kan gøre, undskylde, hvis det da ikke skulle være landets statsminister, der undskyldte for uterlighederne. Det har ødelagt mange menneskers tro på andre, så giv dem dog fred i sjælen, så de kan forholde sig til at det ihvertfald, ikke var deres egen skyld. Det var systemet der svigtede.
Niels Roed

#14 Re:

2015-03-29 13:53

#12: Cristina -  

 Det forstår jeg Cristina. I det hele taget er det svært at forstå, at voksne mennesker har opført sig på den måde over for børn og unge.

Men det der foregik på børnehjemmene foregik også i folkeskolen. I skolen begik lærerne omfattende grov vold og de gav lussinger som var ulovlige eftersom de blev forbudt 1814!

Der herskede en voldskultur som vi som nation ikke kan være stolte af.

Og det er vigtigt at disse ugerninger kommer frem, af hensyn til dem det gik ud over. Det er altså ikke noget de finder på og de er uden skyld i det der skete.

venlig hilsen Niels Roed


Gæst

#15

2015-03-29 15:55

Imponerende, som alle børn lærer at sige undskyld, og det for politikere kan være så svært at erkende de fejl, der er begået i deres system.
Har selv et nært familiemedlem, som var på børnehjem i sin barndom, og må sige, at selv mig påvirker det (jeg er 50 år)
Jeg har i så mange år haft ondt af vedkommende, og har ofte fået beretninger, som har påvirket vedkommende meget.
Vedkommendes mor fik endda også det hvide snit efter at have ligget i spændetrøje i mange herrens år ;( Det hele er en meget uhyggelig beretning, hvor endda vedkommendes egen familie havde den største del af skylden. Ja, det fylder meget.

Gæst

#16

2015-03-29 15:57

Brug pengene fra kampfly , på de arbejdsløse!

Med venlig hilsen

Lars Olsen, 3F, Seden.

Gæst

#17

2015-03-29 16:34

Fordi ingen skal udsættes for de ting, disse drenge blev udsat for. Når myndighederne svigter, så skal de have konsekvenser. Disse Godhavn drenge har brug for den undskyldning, så de kan komme videre med deres liv.

Gæst

#18

2015-03-29 18:00

Min søn skal spille med i den film som kommer i biografen næste år om drengene fra Godhavn. Han har hørt historien fra to af drengene der boede der og er meget opsat på at de skal have en oprejsning. Forhåbentlig kan filmen være med til at skabe debat og give en massiv omtale
Poul-Erik

#19 Re:

2015-03-29 19:01

#18: -  

 Ja og Arne og jeg kommer til Fåborg 2 påskedag, for igen at hilse på de dejlige drenge. Hilsen fra Poul-Erik


Gæst

#20

2015-03-29 19:02

Fordi jeg selv var på børnehjemsbarn 1953 - 62 på Ormslev børnehjem vest for Århus med ordenlige forhold, men vidste at der var på samme tid uhyggelige eks. rundt om i Danmark - eks Drengehjemmet Himmelbjerg-gården , som kunne sætte en skræk i livet - bare ved navns nævnelse. Godhavn kom jeg først til kende ved denne tv dokumentar for få år siden. Helt klart at en undskyldning er et minimum for de ramte der var så uheldigt at havne ved de Fascistsvin - "Godhavn". Et uhyggeligt dæknavn for noget så ondt...
Mvh Steen

Gæst

#21

2015-03-29 19:28

Var selv Godhavnsdreng (1969-1974)

Gæst

#22 Re:

2015-03-29 19:46

#20: -  

 hej Steen, har du været sammen med min bror  Birger Jensen fra Albøge? Han kom til Ormslev som 8-årig i 1953 og var der til1961


Gæst

#23

2015-03-29 20:09

I fortjener i det mindste en undskyldning og håber dette ændrer noget ift den vold der stadig udøves i anbringelser!

Gæst

#24

2015-03-29 20:21

Har været anbragt på spædbarnshjemmet Norges Minde i hellerup. Fra jeg var ca. 14 dage gammel. Har læst at vi ikke blev behandlet særligt godt samt, at vi blev taget ind på forstanderindens kontor, hvor vi fik taget blodprøver. Vil meget gerne vide hvorfor, og hvorfor, der ikke blev reageret fra Københavns kommunes side, da der var flere pårørende og nogle medarbejder der gjorde opmærksom på dette. Og også at vi ikke blev behandlet godt. Hvem skulle bruge vores blod, hvem tog blodprøverne. Og hvor blev prøverne sendt hen.

Gæst

#25

2015-03-29 23:07

Fordi det er det mindste staten kan gøre, at give en undskyldning til de børn, der grundet statens manglende tilsyn, er blevet udsat for en så grusom en behandling som de er.

De børn har ikke bedt om, at blive sat i verden. Og alle børn bør have en tryg, kærlig og omsorgsfuld opvækst. Det har de her børn så ikke fået. Fordi, der er voksne, som ikke har levet op til, at tage sig af dem. Da staten har det overliggende ansvar, bør de derfor også være de første til, at give de her mennesker et kæmpe undskyldning.

De har fejlet og bør dispensere for det. Kan det give de mennesker en oprejsning og et måde at komme videre på, bør det være en undskyldning uden tøven.

Jeg forstår slet ikke, at der skal en underskriftindsamling til. Det burde ikke være nødvendigt. Der sidder nok nogen andre mennesker på posterne nu, men det humane burde være uændret.