En folkelig og demokratisk nødbremse til den danske befolkning

Her i Danmark har vi et repræsentativt demokratisk folkestyre og vi har hvert 4. år ret til at vælge nye repræsentanter.

Det kan godt opfattes som værende et godt folkestyre, men det danske folkestyre har en meget stor fejl og det er at befolkningen ikke har en folkelig og demokratisk nødbremse.

En nødbremse der giver vælgerbefolkningen en mulighed for at kræve et lovforslag ud til folkeafstemning, frem for at det kun skal være de valgte repræsentanter der skal afgøre, om lovforslaget skal blive gyldig lov.

De folkevalgte repræsentanter i folketinget er ikke altid lydhør over for befolkningen og derfor kan folketingets valgte repræsentanter komme ud for at stemme på en måde, som befolkningen ikke mener, er rigtig, hvorfor befolkningen reelt skulle have en mulighed for at stoppe dens repræsentanter, i at gøre noget forkert.

En folkelig og demokratisk nødbremse kan udformes på den måde, at vælgebefolkningen, ved en underskriftindsamling, kan begære et lovforslag ud til folkeafstemning.

Derfor vil det selvfølgelig også være på sin plads at spørge befolkningen, om den er interesseret i at få en folkelig og demokratisk nødbremse, således at vælgerbefolkningen kan få indflydelse på lovgivningen, når befolkningen synes, at dens repræsentanter i folketinget er på gale veje.

Derfor er spørgsmålet til dig: Kan du skrive under på nedenstående erklæring?

VI VIL GERNE MODTAGE DET ANSVAR, DET ER AT KUNNE KRÆVE ET LOVFORSLAG TIL FOLKEAFSTEMNING, VED AT VI VED EN UNDERSKRIFTINDSAMLING KAN BEGÆRE ET LOVFORSLAG I FOLKETINGET UD TIL FOLKEAFSTEMNING.