Det er imod min overbevisning at spise halalkød.

Ønsker du at fravælge halalkød vil jeg tillade mig at opfordre dig til at skrive under her - Uanset om din begrundelse er af religiøs, kulturel, dyreetisk eller anden karakter. Lad os stå sammen om kravet for tydelig mærkning.

I dag er sandsynligheden for at du spiser halalkød når du spiser på restaurant overvejende, uagtet at under én procent af danske spisesteder er ærlige, og skilter med at deres kød er halal.

Køber du oksekød i Danmark er sandsynligheden for at det er halal lige stor uanset om du køber dansk kød, eller importeret kød.

Vi kræver tydelig mærkning af alt rituelt slagtet kød. Tydelig mærkning der lever op til de øvrige krav i ”Vejledning om mærkning af fødevarer”

Producenterne dækker sig ind under en EU afgørelser der forbyder de enkelte lande at kræve obligatorisk mærkning af halalslagtet kød. Jeg har været i dialog med Landbrug & Fødevarer (L&F) og foreslået dem at opfordre deres medlemmer til at mærke kødet frivilligt. L&F svarede at de frygter at danske fødevarer derved vil blive fravalgt til fordel for udenlandske varer, der muligvis er halalslagtet helt uden bedøvelse, og sælges uden halalmærkning. Dette argument er vi bestemt lydhøre overfor, så derefter foreslog jeg en frivillig mærkning på kødet, hvor det fremgår at kødet ikke er halalslagtet – a´la den mærkning Gråsten Fjerkræ har fået tilladelse til. Svaret fra L&F herefter var at efter L&F's opfattelse ønsker danskerne ikke at fravælge halalkød, hvilket vel egentlig modsagde deres første argument. Siden har L&F ikke reageret på mine henvendelser.
Til ovenstående bør jeg tilføje, at jeg på det tidspunkt ikke vidste at Danish Crown formodentligt halalslagter 90% af deres kreaturer.

Lad os vise Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Rose Poultry, Danpo og alle de andre producenter der påstår at danskerne intet problem har med halalslagtet kød, at de tager fejl.

Når jeg skriver "rituelt slagtet kød" medtager jeg selvfølgelig også schæchtet kød, på trods af, at dette ikke giver helt de samme udfordringer på den danske forbrugers tallerken, som halalslagtet kød gør.

Tak for din opmærksomhed
Christel Gall
Byrådsmedlem Odense Byråd (DF)

Skriv under, og del den med dine venner.

Læs min dialog med Landbrug & Fødevarer her

Læs om dansk halalslagtning af kreaturer her

Læs om dansk halalslagtning af fjerkræ her

Se min liste over restauranter der ikke serverer halalkød her