Bevar Aakirkeby bibliotek

Kontakt forfatteren af dette andragende

Bevar Aakirkeby bibliotek - Stop flytningen til Aaker Skole

2014-11-04 16:26:22

Bornholms Regionskommune debatterer for tiden et forslag om, at flytte biblioteket i Aakirkeby fra den nuværende lettilgængelige placering tæt på Torvet til et lille lokale i en fløj  på Aaker Skole.

Flytningen vil måske kunne blive en fordel for Aaker Skole? Men den vil betyde en stærk forringelse for bibliotekets voksne brugere, hvoraf mange kommer fra et stort opland midt på øen. For biblioteket har stor betydning for mange mennesker, såvel voksne som børn, og mange af børnene er ikke elever på Aaker Skole.

Voksne vil stadig kunne bruge 4 PC'ere, de vil kunne afhente bestilte bøger/aflevere bøger, og der kommer et lille udvalg af bøger og film til voksne og et rundt bord, hvor man kan læse avis. Man vil også stadig kunne få hjælp til at bestille bøger.

MEN nu er der tit 5-6 computere i brug på en gang, og ved nogle af de mange runde borde sidder der borgere og bruger trådløst net, læser aviser/blade eller kigger i bøger, mens andre leder efter bøger i det varierede tilbud på hylderne og i udstillingerne. Biblioteket er godt besøgt på alle ugens dage, og fungerer som et socialt samlingssted, hvor børn, unge og ældre kommer hinanden ved, og hjælper hinanden.
Om sommeren bruges biblioteket år efter år af turister fra sommerhusene.

Folkebiblioteket bruges f.eks. også af elever fra Davidsskolen, som kommer efter skoletid og hygger, snakker, læser, spiller, surfer, mens nogle venter på at blive hentet af forældre. Småbørnsfamilier kommer om dagen og først på aftenen og leger, hygger, låner bøger og læser højt. Og mange børnefamilier besøger biblioteket i weekenderne og låner bøger og film til alle aldersklasser.

Ja, biblioteket har mange funktioner, der vil forsvinde ved en flytning:
Værested/samlingssted.  Borgerservice. Mulighed for at finde gode bøger (såvel informationer som kultur/underholdning), film og spil i det store udvalg. Plads til ro og fordybelse. Mødelokaler. Sociale funktioner. Mange hyggekroge med mulighed for samtaler/møde andre mennesker. Leg, højtlæsning, spil. Trygt og underholdende sted for børnene at vente på forældrene om eftermiddagen. Plads til at lave fælles skoleopgaver. Sprogundervisning. Kurser. Udstillinger. Arrangementer. Billedarkiv.

Den nuværende centrale placering af biblioteket betyder, at de gående ikke har for langt (der er mange ældre/gangbesværede brugere), og for brugerne ude fra oplandet er der gode parkeringsmuligheder. Mange benytter turen til Aakirkeby til både at handle i byens gode udvalg af forretninger og gå på biblioteket.

Svaneke og Hasle fik heldigvis lov at beholde deres biblioteker - lad også Aakirkeby beholde sit levende bibliotek med plads til borgerne og deres aktiviteter.

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.