Sammenslutning mod, at ABA bliver en del af den danske inklusionsmodel - vi ønsker inddragelse af autistiske perspektiver.

Kommentarer

#2805

Jeg skriver under fordi, at der selvfølgelig også skal være deltagere i denne høring, der lever med autisme så deres perspektiv og erfaringer også kommer med.
Desuden er det for ensidigt kun at høre på en behandlingsform. Vh Louise Scavenius Lindegaard

Lindegaard Louise (Føllenslev, 2022-04-24)

#2817

Som far til 2 med både autisme og adhd vil jeg stærkt fraråde hunde træning til autister.

Jakob Jepsen (Vodskov, 2022-04-24)

#2819

Er helt enig i argumentationen mod brug af ABA metoden.

Ann Høyer (Valby, 2022-04-24)

#2823

At det er en fuldstændig tåbellg ide.. er selv mor til 2 piger med autisme.. denne form for tilgang er dybt kritisabelt og mine børn skulle ikke være under denne undervisningsform. Er også modstander af inklusion af børn med autisme i alm klasser. Lærerne er ikke godt nok uddannet til at håndtere disse sårbare børn og unge. Min erfaring er at børnene med autisme ofte oplever sig anderledes. Der skal helt andre løsninger til.

Camilla Pedersen (Tølløse, 2022-04-24)

#2826

ABA-træning er skadeligt, og jeg kan ikke se hvordan man rent professionelt kan gå ind og forsvare at det skal være en del af de danske skoler

Thilde Thomsen (Viborg, 2022-04-24)

#2827

ABA ikke hører til i et civiliseret samfund. Tillad neurodivergente at være neurodivergente.

Eva Rossen (Brabrand , 2022-04-24)

#2833

Det simpelthen er for vildt, at man ikke inddrager en interesseorganisation, der direkte består af og for de borgere, som det drejer sig om. Derudover er der, som også skrives i I brevet, ikke bare udtalelser fra unge og voksne, der har været gennem ABA "behandling", som fortæller om, hvor nedbrydende det er, men også en efterhånden stor forskningslitteratur, der viser skadevirkningerne ved ABA. Det er simpelthen så vildt for mig, at man ikke lytter bredt til dem, det handler om :(.

Ann Christensen (Aarhus, 2022-04-24)

#2846

Det er på tide relevante parter høres.

Anette Bach (Horsens, 2022-04-24)

#2849

Jeg selv har en dreng med autistiske træk, som ikke kunne klare at være i folkeskolen. Der er i den grad brug for at rumme og skabe de rette rammer for børn og unge med autisme - ikke at lære dem at underkende deres behov med risiko for flere og mere alvorlige følgediagnoser som voksen.

anette Jerup (København, 2022-04-24)

#2850

Autismeforeningerne fortjener at blive hørt når det der børn med autisme det handler om. I stedet for kun at tale om autister er det en god idé også at tale med dem.

Mette Roed (2625, 2022-04-24)

#2854

Jeg er uddannet pædagog og gift med en mand med ASF. Selv er jeg NT’er. ABA vil ikke gavne folkeskolen, men vil derimod give alvorlige konsekvenser og være ikkeinkluderende for de børn der ligger på spektret. Forskning viser at mange af dem der har været udsat for ABA som børn lider af PTSD som voksne.

Tatianna Sofie Gloerfelt-Tarp (Dyssegård, 2022-04-24)

#2856

Jeg skriver under fordi det er det rigtig og gøre

Lasse Damborg (Ballerup, 2022-04-24)

#2857

Det er vigtigt

Dorthe Puggaard (Kolding, 2022-04-24)

#2862

At bruge ABA i inkluderringen er et bevis på at samfundet ser folk som resurcer der skal udnyttes så effektivt som muligt, og ikke som mennesker der skal have det godt.

Andreas Lund (Odense, 2022-04-24)

#2869

Vi må ha borgerindragelse. Det ka ikke bare være for nogen og til nogen, det må være MED nogen.

Morten Brandt Jensen (2765 Smørum, 2022-04-24)

#2874

Mit barn er autist

Vibeke Ankerfelt (Horsens, 2022-04-24)

#2876

Jeg er mor til en datter med autisme og arbejder med børn med autisme - så det ligger mit hjerte meget nært. ABA tilgangen hører ingen steder hjemme!

Kathrine Svendsen (Rødovre , 2022-04-24)

#2877

Jeg selv er autist og ved hvor ødelæggende ABA er

Anya Nielsen (Helsingør, 2022-04-24)

#2889

Jeg skriver under fordi jeg selv er mor til et barn med autisme og infantil og mentalt retaderet

Charlotte Sofie Wolf (Sakskøbing , 2022-04-24)

#2898

ABA er vanvittig, man skal ikke straffe eller tvinge mennesker med autisme til at være "normale".. Straffe dem, fordi deres hjerne arbejder anderleds end andres, det er en kæmpe krænkelse af menneskerettighederne.

Anne-Louise Lindbeck (6100 Haderslev, 2022-04-24)

#2901

Jeg selv har tegn på ptsd og mit barn har en diagnosticeret autisme. Nej tak. Lad autismeforeningerne komme med til det møde d. 27.4, så vi får den bedst mulige løsninger. I skal lytte til dem har den viden.

Dorthe Jensen (Nyk f., 2022-04-24)

#2908

Jeg mener der er stor behov for mere information og hjælp

Ulla Vitten (Silkeborg , 2022-04-24)

#2910

Mit barn er én af disse børn...

Annica Madsen (Store Merløse , 2022-04-24)

#2912

Mit barn skal ikke lydighedstrænes, men rummes for den han er som person.

Nanna Larsen (Allingåbro, 2022-04-24)

#2916

ABA skal ikke indføres eller have indflydelse på dansk autisme behandling.

Mikael Pedersen (Frederiksberg , 2022-04-24)

#2918

Jeg har set ABA-metoden i brug. Ved første øjekast virker den overbevisende, men i virkeligheden sender den barnet på konstant overarbejde, hvilket i forhold til det barn, jeg kender, førte til et totalt sammenbrud.
Hvis man i stedet for arbejder ud fra barnets behov, blomstrer det op og får et langt mere værdigt liv.
ABA-metoden minder meget om hundeopdragelse. Det er i for børn.

Frank Lund (Aarhus, 2022-04-24)

#2920

Jeg er forælder til et barn med autisme.
Mit barn kan ikke stoppe med at være autist fordi man prøver at ændre hendes adfærd. Lige så lidt som man kan få en lam person til at gå ved at fjerne kørestolen.

Dorte Tram (Roskilde, 2022-04-24)

#2923

Jeg skriver under, fordi ABA er en metode til at undertrykke en minoritet.

Marie Jacobsen (Brabrand , 2022-04-24)

#2927

Jeg har problemerne inde på livet som lærer i folkeskolen.

Christina Halle (Haarby, 2022-04-24)

#2934

Denne model vil være direkte skadelig, autisme kan ikke behandles væk og børnene vil stå tilbage med en følelse af ikke at passe ind og være forkerte.

Stine Miller Skovby (Viby Sjælland , 2022-04-24)

#2938

Kan kun være helt enig. Som autistisk kvinde og psykolog!

Maja Jørgensen (Espergærde, 2022-04-24)

#2940

Jeg selv som autist (og mor til et barn under udredning) er stærkt modstander ABA-metoden.
Metoden er ikke anderledes end at prøve at træne en dreng til at være en pige gennem adfærd og belønning. Det kan godt være piger synes at det er nemmere at lege med drengen nu, men drengen er ikke længere i kontakt med sit kerne-“jeg”. (Og så kan man også tænke lidt over hvordan transpersoner har det).
Vi kan også sige at vi gerne vil have alle hunde til at være katte, så derfor må vi træne dem til det og belønne katte-adfærd i alle hunde.
Man må forstå at ABA-metoden findes til ære for NT’ere (ikke-autister/neurotypiske mennesker), og ikke som en hjælp til autisten. Hvis en autistisk adfærd gør NT’er utilpas, så må den elimineres, uagtet hvad autisten mener om den sag.

Trine Edlich (Svendborg, 2022-04-24)

#2941

Et system, der tager udgangspunkt i ‘ønsket adfærd’ uden at tydeliggøre, at ønsket ikke ligger hos den, hvis adfærd man vil regulere, er uetisk. Tilpasning skal gå begge veje. Kun derved bliver barnets socialisering ægte.

Eva Henriksen (Rødovre, 2022-04-24)

#2942

Aba burde ikke eksister det øgdelægger mennesker meget mere end det hjælper

Karina Hulemose (Agerskov, 2022-04-24)

#2943

Jeg skriver under fordi at ABA er decideret mishandling af autister. Det er forkert, og vil kun gøre mere skade end gavn.

Signe Sønderhousen (Herning, 2022-04-24)

#2944

Jeg er voksen autist med adhd, og jeg har fået kronisk stress og somatiske følgevirkninger, efter jeg i 40 år har brugt alle kræfter på at analysere og tilpasse mig de neurotypiske normer og dermed undertrykke min egen naturlige adfærd.
Deraf er jeg igennem 15 år gang på gang blevet fejldiagnostiseret og fejlmedicineret.

Jeg er mor til to store piger med autisme, der heldigvis ikke har været udsat for dyreadfærdstræning ala ABA-metoden, men som begge, efter nutidens viden om autismespektret, også er diagnosticeret (for) sent, og til min store sorg ikke er blevet hjulpet videre endnu. De er begge blevet skadet af den fuldstændig manglende forståelse og indsigt, der hersker i de allerfleste folkeskoler.

Hvad angår inklusionsdebatten, om skolebørn der allerede er diagnosticeret, hvad enten det er med autisme eller andet.
Så vil jeg citere formanden for Landsforeningen Autisme, Kathe Johansen:
»Inklusion er ikke et sted – inklusion er en følelse. Inklusion er følelsen af at være med på lige vilkår og på egne vilkår. Inklusion foregår alle steder hvor et autistisk barn trives og er i udvikling på sine egne præmisser.«

Hvordan kan man overhovedet forestille sig at holde en høring, uden at have det autistiske perspektiv med?

Berit Nielsen (Albertslund, 2022-04-24)

#2957

Politikerne er nødt til at høre på dem det hele handler om - børnene med særlige behov og deres forældre!

Dorte Nysom (Kastrup, 2022-04-24)

#2972

Fordi det er lige så formålstjenligt at bruge denne metode mod (ikke med!) børn med autisme, som de kristne foreninger som forsøger at kurere homoseksualitet. Det er vanvittigt at tvinge mennesker, uanset alder, til tillært adfærd med straf /belønning. Vi er bedre og klogere end det!!

Mette Søby (Borup, 2022-04-24)

#2973

Jeg skriver under, fordi ABA er overgreb mod mennesker.
Alle mennesker har brug for at opleve, deres autonomi bliver respekteret. Børn kan vokse op og blive robuste, hele mennesker - samt få mulighed for at udfolde deres potentialer - hvis de oplever at blive mentaliseret korrekt gennem deres opvækst.
ABA er et overgreb mod mennesker, fordi metoden/tilgangen fuldstændig udelader det nødvendige -primære og allervigtigste - fokus på at sikre, at autister kan vokse op og føle sig forstået og respekteret for de mennesker, de er, og den måde de er i verden på (som autister).
ABA er ikke, hvad det fremstilles som. ABA er ikke til for at hjælpe autister til et bedre liv, større trivsel og positiv udvikling. ABA er til for neurotypiske mennesker - og bruges mod autister, til at gøre samspillet mellem autister og neurotypiske lettere for sidstnævnte - dog udelukkende på autisters bekostning. ABA's mål om assimilation af autister er et no go!

Nanna Blichfeldt-Widahl (Skødstrup, Aarhus, 2022-04-24)

#2987

Jeg skriver under, fordi jeg, som autist, ikke ønsker ABA-modellen som en del af det danske skolesystem. Den undertrykker autistiske børn og deres ret til at være dem selv. De skal ikke “rettes ind” i et neurotypisk system. De skal bruge deres neurodivergente hjerner, som de er bedst til og tilmed opfordres til at gøre netop dét. Hvorfor skal de trænes til at være en anden, end de i virkeligheden er? Dét kan ikke være sundt for nogen, at skulle trækkes igennem det. Vi autister har en anderledes hjerne end normen. Men det gør det ikke til en forkert hjerne. Eller en hjerne der er mindre værd. Eller en hjerne der skal laves om! Vores hjerner skal ikke trænes og belønnes, som små hunde. Jamen, det er da ren logik! Alt andet vil da være det rene vanvid!!

Janne Nørgaard (Skanderborg, 2022-04-24)

#2988

Det er simpelthen en skandale

Pia Madsen (Nysted, 2022-04-24)

#2998

Autister har ret til at være sig selv. Vi skal ikke tvinges til at skjule os for andres bekvemmeligheds skyld.

Andreas Pedersen (København S, 2022-04-24)



Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...