Svendborgsagen for Højesteret

Kommentarer

#12004

Anne Bastholm Blicher i sit indlæg i B d. 18.10.2017 har ret i, at man også bør se på hvad ledelse og politiske beslutninger har af betydning for det der skete - dvs, hvad der skaber risikoen for at begå fejl.

(Næstved, 2017-10-18)

#12008

Hvis en mindre dokumentationsfejl kan få en læge dømt, kunne jeg være den næste mange gange. Og jeg kunne ikke passe mit arbejde for børn, unge og familier hvis jeg skulle dokumentere endnu mere på egne og Line tværfaglige kollegaers vegne.

(Sønderborg, 2017-10-18)

#12013

#detkuhaværetmig

(København, 2017-10-18)

#12014

Lægernes urimelige tidspres. Det store ansvar og bestemt en ansvarlig læge der ikke sløsede.
En menneskelig dybt tragisk fejl. Som alle læger kan begå.

(Aarhus, 2017-10-18)

#12020

#detblivermig

(København , 2017-10-18)

#12021

Vi havde engang verdens bedste sundhedsvæsen. Det har inkompetente ledere - især politikere - systematisk ødelagt i løbet af de sidste 20-30 år! OG jeg har selv været indlagt, hvor kompetente læger og sygeplejere/sker rent faktisk reddede mit liv. Det er jeg naturligvis meget taknemmelig for, men da jeg "boede" på tre(!) forskellige hospitaler i det meste af et år, er det jo relativt nemt at se, hvor pressede vores dygtige sundhedspersonale er. Flere bevillinger til hospitaler, plejehjem m.m.m. OG LANGT mindre i løn til inkompetente politikere, ISÆR ministre, der bevilger sig selv lønstigninger på over 15%, mens "rosset" må nøjes med et par %. Og stop det pjat med, at ministrene kan gå på pension som 60-årige, men stadig patter statskassen tom p.g.a. deres fede pensioner.

(København, 2017-10-19)

#12022

Med mine 18 års kliniske erfaring i hospitalsvæsenet med akut arbejde og siden 18 års erfaring i speciallægepraksis med ydernummer, finder jeg behov for at advare mod at Østre landsrets dom vil skabe en kultur i lægers akutte arbejde, hvor registrering af ordinationer bliver vigtigere end det faglige virke, samt at man istedet bør styrke samarbejdet mellem sundhedspersonerne, for at skabe og vedligeholde den tillid, der skal være under det akutte arbejde for at optimere alle patienters tarv.

(Hillerød, 2017-10-19)

#12025

Det kunne (næsten) have været mig, i kraft af at jeg er sygeplejerske og dagligt møder udfordringer som tilfældet i Svendborg-sagen.

(Brønshøj, 2017-10-19)

#12027

Det er ikke rimeligt at en enkelt person skal hænges ud. Vi er alle sammen kun mennesker

(Hasle, 2017-10-19)

#12030

Fordi er ,efter min opfattelse , er skåret for meget ned på personalet i sundhedssystemet. De gør et kæmpe arbejde (har "desværre" været i berøring" med det for tit), men de er kun mennesker, og de har alt for meget at passe.

(9800, 2017-10-19)

#12032

Jeg er søster til en kommende ung læge og jeg ønsker at han og alle andre arbejdsgrupper på sygehuse tør gøre deres arbejde. Derudover burde ledelsen også stå til ansvar i den pågældende sag for arbejdsmiljøet og det pres der ligger på de enkelte læger. Fejl sker specielt når folk bliver presset til kanten af deres ydeevne

(Randers, 2017-10-19)

#12036

Jeg har fulgt sagen og fuldt ud støtter lægerne i, at dokumentation ikke er vejen frem, men derimod tid til menneskelig, sundhedsfaglig behandling i vores system.

(Svendborg, 2017-10-19)

#12042

Det kunne have været mig.

(København, 2017-10-19)

#12051

Fordi læger fortjener bedre vilkår. Og fordi de ikke skal være bange for at gå på arbejde!

(Aarhus, 2017-10-19)

#12057

Det er en vigtig sag om et sundhedssystem som er på bristepunktet. Det er katastrofalt hvis behandling af patienter nedprioriteres, fordi man i stedet vil sørge for at have sin ryg fri, for at undgå sager som disse igen.

(Odense, 2017-10-19)

#12063

Da sundhedspersonale et eller andet sted i Danmark dagligt begår lignende fejl, da vi har alt for travlt og kun er mennesker.

(Trørød, 2017-10-19)

#12066

Jeg mener ikke, at man skal dømme ansatte, hvis det er systemet, den er gal med

(Gentofte, 2017-10-19)

#12067

Jeg skriver under fordi det er nødvendigt. Især nødvendigt at bakke op om sine kolleger i sundhedsvæsenet // sygeplejerske. Det kunne have været mig. Desværre.

(Esbjerg, 2017-10-19)

#12070

Indse nu at sunhedssystemet er for presset. Giv nu læger og sygeplejersker lov til at udfører deres job ordenligt og med den tid der skal til, så vi patienter kan føle os trygge. Læger og sygepjersker knokler røven ud af bukserne, anderkender dem nu, de kan ikke sparer mener på hospitalerne. Giv dem arbejdsro NU

(Allerød, 2017-10-19)

#12072

Jeg skriver under fordi det ikke skal være enkelte medarbejdere, der tager skraldet for et presset sundhedsvæsen og dermed et dårligt arbejdsmiljø. Vi er nogle der fortsat kæmper for at hjælpe mennesker i nød, under ufatteligt dårlige arbejdsvilkår! Arbejdspresset fylder mere en fagligheden og ufattelig mange af mine kollegaer er sygemeldte grundet dette arbejdsmiljø. Psykiatrien bløder - den mangler tid og kvalificeret personale. Især dygtige og erfarne læger!! For det er stort set kun meget unge og uerfarne læger og det er ikke rimeligt at de skal stå som skydeskive når der (uundgåeligt) bliver begået fejl!

(Kalundborg, 2017-10-19)

#12085

Det er en vanlig ting at måle blodsukker, og derfor er det naturligt at sygeplejersker tar ansvar og udfører opgaven uden at det behøver stå i en journal. Og det giver slet ikke mening at lægen skal følge op. Jeg tilslutter mig at det burde stå i journalen men ser det ikke som grov forsømmelse ud fra ovenstående

(Odense, 2017-10-19)

#12088

Jeg skriver under fordi, at det er urimeligt at kunne pådrages ansvar, når forudsætninger og arbejdsklima tilsidesættes.

(Ebeltoft, 2017-10-19)

#12089

Denneher dom synes helt ude af proportioner. Den kan resultere i, at sundhedspersonale ikke tør andet end at beskytte sig ved at bruge dyrebar tid på at dokumentere i stedet for at handle relevant. Det her har været et ulykkeligt sammentræf af omstændigheder, og den unge læge skal renses og tilbage til sit for os alle vigtige arbejde.

(Odense SV, 2017-10-19)

#12099

Jeg er helt enig i, at denne type forseelse ikke børe føre til dom og efterfølgende national udstilling. Det kunne have været enhver yngre læge.

(Solrød Strand, 2017-10-19)

#12100

Det kunne så mange gange have været mig, der på tavle lange vagter har glemt at dokumentere og ikke fået fulgt op på ordinationer.

(København v, 2017-10-19)

#12109

Fordi jeg mener det danske sundhedssystem skal hjælpes! Jeg har veninder som er pressede sygeplejesker og læger.
Jeg har selv prøvet at være indlagt med brækket bækken og mærket hvor travlt der er.
Iøvrigt så laver ALLE fejl og derfor bør den stakkels pige også gå fri. (Vågn op - der mangel på læger!!!)

(Aalborg, 2017-10-19)

#12118

Det kunne ligeså godt have været mig!

(KøbenhavnS, 2017-10-19)

#12119

Det kunne have været alle der arbejder under nedskæringerne.

(København, 2017-10-19)

#12120

Vores sundhedssystem er presset ikke i bund men under bunden. Sundhedsplatformen er også helt til rotterne.

(Hillerød, 2017-10-19)

#12122

Jeg skriver under fordi jeg er mege bekymret for laegers fremtidige rettssikkerhed og arbeitsforhold !

(Göteborg, 2017-10-19)

#12132

Jeg tænker at det er systemet og ledelsen der fejler ikke lægen

(Måløv, 2017-10-19)

#12140

Ekstrem proportionsforvrængning har dømt en ung læge for fejl, som lægen i sin arbejdssituation var “dømt” / tvunget til at begå. En fejl de fleste ville begå i en utrolig presset atmosfære. Det var næppe sket, hvis der havde været to læger på stedet til den samme opgave. Hun har arbejdet i en situation som ofte er kaldet "tilfældig brandslukning". Samtidig ses et frygteligt ledelsessvigt med ansvarsforflygtigelse. Det er samtidig en ekstremt skandaløs og illoyal ledelsesfacon.

(Hellerup, 2017-10-19)

#12143

Det ku’ ha’ været mig

(Birkerød, 2017-10-19)

#12147

Jeg skriver under, fordi jeg gerne vil have et fungerende sygehusvæsen i fremtiden, og det får vi ikke på denne måde.

(Værløse, 2017-10-19)

#12155

Principiel støtte i en konkret sag, som dog udspringer af et generelt og meget bekymrende problem, hvor sundhedspersonale presses ud over kanten i kravet om effektivisering og kvalitet af udredning, behandling og patientsikkerhed nedprioriteres på ledelelses- og politisk niveau!

(Brabrand, 2017-10-19)

#12160

En yngre læge bør ikke dømmes af et system, som samtidig ligger et umenneskeligt arbejdspres på denne. Og i sidste ende kan ansvaret ikke placeres på én enkelt person, men må anses for værende et fælles fra afdelingens side.

(København , 2017-10-19)

#12161

Endnu et stort problem , hvor der ikke lyttes til de der arbejder på området.

(Hejnsvig, 2017-10-19)

#12162

Det kunne lige så godt have været mig, til trods for, at arbejdsforholdene var langt mindre presset end nu. (pensioneret læge)

(Frederiksværk, 2017-10-19)

#12163

Alle - med undtagelse af ledende politikere og administratorer o.l. på sygehusene - kan se, at forholdene (herunder arbejdsforholdene) er forfærdelige på sygehusene.

(Storvorde, 2017-10-19)

#12164

Det er helt barokt. Glad for at jeg er pensioneret. Føler med dig. Godt råd til nye sygehuse. Husk at købe håndvasker nok. God kamp.

(Jels, 2017-10-19)

#12165

Sundhedsvæsenet har brug for mere støtte - ikke straffe.

(København N, 2017-10-19)

#12166

Uddannet som sygeplejerske siden 1985. Har primært arbejdet som intensiv/anæstesi i primær sektor, og nu i sekundær sektor. Pågældende sag bør omvurderes ikke så meget grundet denne enkelte sags uheldige ufald, som der helt givet findes en del lignende ikke registrerede tilfælde af, men mest af alt for at danne præcedens for, at det stigende dokumentationskrav af ligegyldigheder og selvfølgeligheder for os sundhedspersoner forplumrer og fratager os evnen til at holde focus på de essentielle og livsvigtige kommunikationer i en tiltagende grad af standardiseringer af vores virke i sundhedssektoren. Administratorer og DJØF-er har i alt for mange år påvirket vores varme hænder til at gå kolde, fokusere på ligegyldige fraser, der får os til at miste overblikket over patienternes - OG SUNDHEDSVÆSENETS - symptomer og livskvalitet! Når halvdelen af vores observations- og behandlingstid foregår på et tastatur vil vi fremover miste rutine og overblik, så sager som denne vil blive langt hyppigere, og vores faglige engagement i hverdagen vil smuldre

(Hillerød, 2017-10-19)

#12169

Fordi jeg ikke stiltiende vil bevidne, hvordan skyld der bæres af et samlet system kan placeres på enkeltes skuldre. Systemet virker ikke længere som det forventes. Det er FOR presset.

(Aarhus V, 2017-10-19)

#12171

Vi alle begår fejl. Jfr. Vores tredje største dødsårsag er medicinforgiftning/over/undermedicinering

(Vedbæk, 2017-10-19)

#12174

Jeg er medejer af et privathospital i USA og er netop søgt hjem til Danmark for at starte privat praksis op. tilstanden på de danske hospitaler er katastrofal og at den så går ud over de som blot passer deres arbejde så godt som muligt er dybt forkasteligt.

(2100 København, 2017-10-19)

#12175

Fordi ansvarsforflygtigelse og fejhed i øvre ledelseslag, ikke skal medføre at en yngre læge uretmæssigt bliver dømt for en forseelse, der kunne have været undgået, såfremt samme ledelse havde været lydhør, tilgængelig og ansvarlig.

(Kbh. Ø, 2017-10-19)

#12177

Jeg skriver under fordi ledelsen har et ansvar for at sikre tilstedeværelsen af rammer der gør at medarbejdere kan udføre deres arbejde ordenligt. Umiddelbart virker det ikke som om denne vinkel har været belyst tilstrækkeligt i nærværende sag.

(Rungsted Kyst, 2017-10-19)

#12183

Sygehusvæsenet bliver vredet som en karklud og udpint på alle ressourcer, og det er umenneskelige arbejdsvilkår der bydes læger og sygeplejersker. Alle er yderst pressede og kan derfor begå mange fejl....Offentlige ansatte bliver minimaliseret pga liberale politiske idealer - ØV.

(Hjortshøj, 2017-10-19)

#12188

Der skal strukturelle ændringer til så sygehuspersonale får rimelige arbejdsvilkår - til gavn for alle.

(København Ø, 2017-10-19)

#12189

Jeg skriver under fordi at jeg er fuldstændig enig med Anne.

(Roskilde, 2017-10-19)

#12191

Det er dybt rystende, at retten har dømt den unge læge, samt at denne dag danner presedens for evt. andre sager.
Samt det giver en kæmpe usikkerhed, hos vores unge læger.

(København NV, 2017-10-19)

#12195

Kvalitetsstyring handler om at organisationen lærer af sine fejl, ikke om at straffe de enkelte med mindre der er tale om gentagne fejl

(Ishøj, 2017-10-19)

#12198

Jeg er rystet. Rystet!!

(København ø, 2017-10-19)

#12199

Det kunne ha været mig!!!

(Hillerød, 2017-10-19)

#12200

Det altid er dem lavest i hierakiet, der betaler prisen for fejl, som de presses til at begå af inkompetente ledere og politikere - og det vil betyde færre, der ønsker at være der - lavest i hierakiet - dem med den direkte kontakt til borgerne. Og så er der endnu færre til at tage sig af de syge og de ældre, som vi jo elv en gang bliver. Fælt samfund...

(Randers, 2017-10-19)