Kommunerne svigter børn med særlige behov samt andre handicap - og forældrene er under stort pres

Kommentarer

#601

Jeg har lyst til det

(8970 Havndal , 2017-05-05)

#602

Jeg er mormor til to børn. En i 1. klasse og en på vej til 0. klasse. Jeg undrer mig meget over at lærere og pædagoger ikke ved særlig meget om hvordan børn reagerer, og derfor ind imellem ikke får taget hånd om ”småproblemer”, som kan risikere at ende med mistrivsel. Hvis ikke de lærer noget om det pædagogiske på deres uddannelser, hvordan skal de så kunne tage sig af børn med særlige behov og handicap.

Selvom forældrene lærer almindelige børnene om de sociale spilleregler, så er det lige så vigtigt at lærere og pædagoger gør det samme hele dagen, og det føler jeg slet ikke, at de har tid til i dag. Hvordan skulle de så kunne rumme børn med særlige behov og andre handicap. Og det går så ud over alle børnene i klassen.

(Kjellerup, 2017-05-05)

#608

Jeg har lige siden min som blev født råbt om hjælp til ham. Han er en dreng med anderledes behov end mange andre børn. Skolen lytter ikke og kommunen er først nu begyndt at få øjnene op. Drengen er nu 11 år og desværre godt på vej til at være tabt i systemet. Har kontakt med egen læge og børnepsyk. De mener at han er kommunalt omsorgssvigtet

(Frederikshavn, 2017-05-16)

#610

Har børn med autisme, og er blevet svigtet flere gange af kommunen.

(7752 Snedsted, 2017-06-15)

#612

Jeg selv har stået i samme situation og delvist stadig gør.

(Aalborg, 2017-08-21)

#616

Jeg skriver under da jeg er helt enig at kommunerne svigter i den grad....

(2860, 2017-08-21)

#619

Fordi jeg og sønnen er del af dette. Og fordi vi skal have ændret på det.

(Ishøj, 2017-08-21)

#621

Jeg er mor til 2 børn med autisme. Når jeg kigger tilbage er det værste, der er sket i hele forløbet siden erkendelse af, at noget var galt, at en konsulent fra kommunen bildte os ind, at vi kunne få hjælp. Det har med meget få undtagelser kun givet besvær, søvnløse nætter, frustration og afmagt at bede kommunen om hjælp. Ville ønske jeg aldrig havde fået det håb og bare fra begyndelsen havde klaret den selv. Vi har for længst 'slået' op med handicap centeret. Og er heldigvis så privilegeret, at vi har overskud og økonomi til selv at sørge for den rette støtte og hjælp til børnene og os som forældre. Men kan kun tænke, at dette går ekstra meget ud over mindre ressourcestærke familier.

PS. vores yngste er inkluderet i normal folkeskole. Det fungerer nogenlunde, men han har også haft 12 timers støtte om ugen hele tiden. Og det er det der skal til.

(Valby, 2017-08-21)

#625

Jeg skriver under fordi, det er så svært at få kommunens hjælp til vores familie, at det har kostet mig arbejdet, mit helbred, og til sidst min værdighed. Jeg føler virkelig, at familier med handicap er retsløse, og at ingen i samfundet ved, hvordan vi bliver behandlet: vi er paria. Vi er udenfor velfærdsstaten, helt og aldeles.

(København, 2017-08-21)

#631

Jeg skriver under fordi det er så vigtigt at man får hjælp og anerkendelse, når man allermest har brug for det.

(København, 2017-08-21)

#632

Vi er nægtet hjælp af århus kommunen deres grundlag velfungerende pga medicinsk behandling for ADD øh fint for det handicap men nu er min søn også infantil autist han har fobisk angst han har søvnforstyrrelse og inkontinent det smed man så lige væk det findes så ikke!!!

(Tranbjerg, 2017-08-21)

#633

Jeg selv har kæmpet og kæmper med borgercenter handicap i kbh i forbindelse med min datter.

(København, 2017-08-21)

#634

Jeg selv har et ganske specielt dejligt til tider alternativt tænkene og reagerende barn på 17 med Infantil Autisme. Jeg holder så umådeligt meget af ham, elsker ham, kæmper mod systemet for ham, vil gå gennem ild og vand for ham. Men får på ingen måde den hjælp af det offentlige til det.
Man skal selv kunne kæmpe, trække i trådende, være vedholdende, klare at blive set sært på af div myndigheder når jeg kæmper, fordi jeg ikke vare giver op, fordi jeg kommer til at virke pågående og en irriterende mor, som hele tiden er på stikkerne med mine spidse albuer. Jeg kan langt hen ad vejen, selv om det giver stress med alt det som følger. Men hvad med dem som ikke magter af den ene eller anden grund og ikke som mig syntes at det er dødspændende og ikke specielt indviklet at læse love og paragraffer, og formulere dem videre til rette indstandser? Mange bliver tabere både børnene, deres forældre og øvrige familie. Det er der absolut ingen gevinst i, hverken for det enkelte menneske eller rent samfundsøkonomisk.

(Roskilde , 2017-08-21)

#636

Vi er en af disse familier. Det er opslidende.

(Ringsted, 2017-08-21)

#638

Vores dreng lider af seperationsangst og vi kæmper en kamp fx for at få TA.

Der er ikke meget vejledning i serviceloven - det er nærmest en nødvendighed at kende loven selv eller ansætte en privat socialrådgiver.

Og jeg kan læse så mange skrækkelige fortælling fra bl.a. forældre til børn med angst og jeg synes simpelthen kommunerne burde hjælpe "os" istedet for at presse familie helt ud over rimelighedens grænser.

(6600 Vejen , 2017-08-21)

#639

Der mangler at blive skabt forståelse for at både forældre og børn har brug for hjælp.

(Rudkøbing, 2017-08-21)

#642

Jeg skriver under fordi jeg har en 10 årig søn som ligger i gråzonen jft at få hjælp. Vi har siden han var lille forsøgt at få hjælp til supervision/vejledning til os selv samt til de øvrige kontekster han bevæger sig i (dagpleje, børnehave og nu skole). Dette har vi ikke fået men til gengæld er vi stemplet som forældre der vil sygeliggøre vores søn. Dette fordi de pædagoger, lærer mv ikke vil tilegne sig viden om hvad sanseintegrationsvanskeligheder, dyspraksi og angst og Ocd lign træk. Vores søn er i mistrivsel og siger selv " det de voksne gør er det samme som mobning mor". Han føler nemlig ikke han bliver forstået og hjulpet når han har behov for det. Han oplever indre uro/kaos og daglige nedsmeltninger men systemet mener det bare er os forældre der er pyldrede. For "de ser ikke noget" i det daglige. Nej... nok fordi de tillægger det dårlig opførsel, at han nok bare er et forkælet enebarn og meget mere. Meget, meget frustrerende. Vores barn gøres fortræd af de fagpersoner som faktisk skulke hjælpe ham og os på vej. Børnehavens/skolens ord vægtes højest og man lytter ikke til hvad vores dreng selv beretter om sin udfordringer og sin oplevelse af sin verden.

(Toreby L, 2017-08-22)

#644

fordi vi desværre er i en situation, hvor der aller mindst af alle bliver lyttet til os som forældre.

(Herning , 2017-08-22)

#645

Jeg kan desværre kun kan give jer ret.

(Skarrild, 2017-08-22)

#647

Jeg har selv 3 børn jeg har kæmpet med og gør det stadig. De blev oveni købet tvangsfjernet af ankestyrrelsen pga kommunens dårlige sagsbehandling og mangel på den rigtige støtte.

(Hillerød , 2017-08-22)

#648

Jeg har en datter som har angst og jeg står i samme situation

(Søborg, 2017-08-22)

#651

Har en dreng med ocd, og det har været og er stadig en langsommelig affære at få vækket kommunen........

(Randers, 2017-08-22)

#653

Fordi det er på tide at kommunerne følger lovgivning.

(Ringsted , 2017-08-23)

#655

Fordi der ingen penge følger med, når børn med særlige behov sættes i normalklasser. Alle lider. Ingen profiterer, udover kommunen, der kan putte pengene på konto til andre formål.

(5500, 2017-08-24)

#657

Flytning af Fjordskolen fra Aabenraa til Tinglev og sagen omkring den er så grotesk at det grænser til overgreb på de handicappede børn.

(Tinglev, 2017-08-26)

#658

Jeg skriver under da jeg forsøger min søn på 18,snart 19 pga angst..han har ikke været uden for 1 dør i 4 år og jeg er førtidspensionist så vi er fattige....og nul hjælp og ingen familie eller netværk...det er 1 frygtelig situation at stå som forældre og se sit hjerteguld gå i opløsning og forfald og intet kunne gøre...

(Nakskov, 2017-08-27)

#659

Har selv et barn med angst - det har været en hård kamp uden ret meget hjælp

(Asaa, 2017-09-04)

#661

Vi er et forældrepar som haver fået vores børn tvangsfjerne pga børnerne og os som forældre haver en meget skælden arvelige lidelse. Sygdommen heder gluctosetransportmangel 1 syndrom på verdens basis er det kun 66 med denne sygdom og alle er af jødisk afkom. Og vores lille pige på 15 vil ikke familieafdeling i Hjørring teste og sende prøven til Norge for at sammenligne med famileprøvene der. Hennes storesøster vores store skathaver også denne sygdom og er i pleje i Norge , og pga sen diognosering pga Norge ville ikke tage test er hun bliver hjerneskadet vi er nu bange for at det samme skal ske med vores minste skat også , vist hun ikke bliver teste og fåer dieten. Dieten vi må leve på resten af vores liv også vores børn er Modificeret Atkinson diet. Hilsen et fortvivlet forældre par som går genom ild og vand for vores skatte .

(Hirtshals , 2017-09-17)

#662

Vores børn og os haver en skælden arvelig genetisk sygdom ' gluctosetransportmangel 1 syndrom ' som kun 66 personer på verdens basis haver. Familieafdeling haver taget vores børn , fordi de mener at vi sygeligøre vores børn, vores ældste skat haver fået denne sygdom på vist, men desværre for sent da vist det bliver opdaget for sent kan disse børn få hjerneskade , hun var rask og fin da hun blev født. Hennes lillesøster vores mindste skat haver akurat de samme symptomer som sin storesøster og os . Og nu er vi bange for at også hun under familieafdeling varetekt bliver hjerneskadet som sin storesøster er blivet. Familieafdeling haver ikke lært af sin forge fejl. Vi med denne sygdom må leve på denne diet ræsten af livet( fra spe til vi er gamle ) . Familieafdeling siger at vores piger ikke haver cølacki , dette er ikke cølacki , Dette er meget mer alvorlige. Og desværre rammer det kun personer af jødisk afstamning . Hilsen 2 fortvilet forældre som kæmpe en kamp for sine dyrebare skatte og perle. Ps vi haver en underskrift kampanje gående selv ude på skrivunder.net som heder Vores børn hjem nu. Mvh Egil og Liv Sjo .

(Hirtshals, 2017-09-17)

#663

Der skal handles NU.

(Gredstedbro , 2017-11-15)

#664

Det drejer sig om mennesker børn ,som blir overset ell tilsidesat,uden det fjerneste kan de gøre for det

(Skodborg, 2017-11-15)

#665

Jeg skriver under fordi, vi selv har oplevet og oplever svigt fra nogle af de personer, der burde hjælpe.
I bund og grund har vi stået med alt selv. Der kommer ingen og hjælper - heller ikke selv om vi har råbt om hjælp.
Pt er vi hos de rette personer (børne/unge psyk) og får hjælp, men det er noget, vi selv har sørget for, og det har taget over et år, og det har kostet mange tårer og mange kræfter at nå hertil, og vi er ikke færdige endnu.
Jeg siger ikke, at nogen skal gøre arbejdet for os, men det er for dårligt, at vi ikke bliver hørt og får hjælp i tide.

(Esbjerg V, 2017-11-16)

#666

Har selv en datter der er ordblind og har epilepsi

(Gredstedbro, 2017-11-16)

#667

Vores søn på dengang 19 år fik et botilbud i et bofællesskab der hidtil havde været for ældre demente udviklingshæmmede. Stedet skulle gradvis laves om til at være for yngre udviklingshæmmede, men man havde ikke gjort sig særlig mange tanker om hvad det kræver. Da sommerferien kom og vor søn ikke længere skulle i skole i dagtimerne sad han bare i sin lejlighed og spillede Playstation og så tv. Han blev syg og frustreret. Begyndte at kaste op og få uhensigtsmæssig adfærd uden at personalet reagerede på det. Han endte med at flytte hjem igen. Men skaden var sket; det havde sat sig psykisk. Hans mavesmerter og opkastninger fortsatte og han tabte sig 20 kg i løbet af et halvt år. Vi måtte tage orlov fra arbejde for egen regning for at passe ham, når han havde det værst. Vi har følt os dybt frustrerede og meget overladt til os selv.

(Kolding, 2018-02-03)

#668

Børn med særlige behov og deres familier bliver gang på gang svigtet af det offentlige system, der ser på regelsæt og ikke på mennesket og familen bag.

(Vejle Oest, 2018-02-19)

#670

Min søn har næsten ikke været i skole siden oktober måned, da special skolen ikke har resurser til at varetage opgave. Både min søn og jeg er frustreret, vi bliver kastet rundt mellem socialrådgivere, nogen når vi aldrig at møde. Min søn er ekskluderet socialt og fagligt efterhånden. Jeg er tvunget til at tage fri for at passe mit barn.

(8600, 2018-02-27)

#671

min søn har været syg i 10 år og været ind og ud af der psykiske system mange gange, han har ADHD, angst, ocd og udafreagerende adfærd ved den mindste udfordring. Han går ikke i skole og jeg har i fem månede prøvet at få hjælp, råd, vejledning og tabt arbejdsfortjeneste, men Tårnby kommune mener at jeg skal passe min søn på bistand og anden hjælp har vi ikke set noget til.
Frustrerende og uforståeligt!!!
Frederik Prosberg

(Kastrup, 2018-03-08)

#672

Jeg skriver under, fordi min soen som I.aar fylder 14 aar er blevet I den grad mishandlet.I.kommunens regi pga fejldiagnosticering , inkompetance hos sagsbehandlere og uretmaessig stempling af mig som en daarlig mor og for 5 aar siden en.dom , hvor jeg mister min soen til en stalkende psykopatisk samvaersfar. Som 12 aarig fik ham diagnosen Asperger autisme, en.diagnose der viste, at han paa trods af at jeg har kaempet hele min soens liv for at han skulle have den rigtige hjaelp, hvordan kommunen har svigtet I utilgivelig grad og soerget for at min soen mistede sin mor.

(TIkoeb, 2018-03-11)

#675

Fordi min søn har autisme, er ekstremt indadvendt og kun reagerer hos mig. Skole eller far ser ikke hans udfordringer og skyld bliver lagt på mig. Kæmper pt for nyt skoletilbud, da han ikke har udviklet sig i de 2 1/2 år han har gået på sin skole, bliver dårligere og dårligere og nu heller ikke ser sin far. Jeg råber op, men hverken sagsbehandler eller skolen lytter og jeg oplever at sidde på møder og blive angrebet personligt.

(Jyllinge, 2018-03-15)

#676

Vi har 2 børn der er i skoleværring og ikke støttes med hjælpemidler eller andet fra kommunens side
Trods anbefalinger fra læger og viso

(Vejle , 2018-03-15)

#677

Kommunerne og systemet svigter vores børn og vores familier.
Vores børn tager skade af langsommelig sagsbehandling og udebleven hjælp.
Sagsbehandlerne giver afslag på meget, der ansøges om og indtil imellem sniger der sig et "vi må ikke" "der er besparelser" "vi har det fra ledelsen" ind i samtalen. I mens går der år og mange børn og familier bliver dårligere. Forældrene bliver syge, mister deres arbejde mv. Alt dette kunne undgås hvis der var den tidlige indsats og man lyttede til os forældre. Vi ønsker det bedste for vores børn. Vi samarbejder. LYT til os og hjælp vores familie.

(Hvidovre, 2018-03-15)

#682

Jeg skriver under, fordi jeg selv er mor til en datter på 32 år med særlige behov. Når disse børn bliver voksne, bliver deres hjælp og støttebehov bestemt ikke mindre og den hjælp de får bliver bestemt heller ikke større. Mit skøn er at mange bliver anbragt i og til mindste fællesnævner - passivitet og opbevaring, med en ringe mulighed for udvikling og til at kunne leve et meningsfyldt liv, hvor de mødes med værdighed og respekt.

(Nyborg, 2018-03-16)

#683

Vi har en 5 årig datter med medfødt hjerneskade og er i den grad blevet tabt på gulvet af Holbæk kommune! Jeg (mor) er idag uarbejdsdygtig som følge deraf.
Vi har brug for en lovgivning, der anderkender søvnberøvelse og konstant barneskrig som en begrundelse for Tabt arbejdsfortjeneste, så familier ikke skal leve i dyb fattigdom, fordi de har fået et handicappet barn!

(Holbæk, 2018-03-16)

#687

Min søn bliver svigtet i skolen fordi han ikke får undervisning der tager hensyn til hans handicap

(Gråsten, 2018-03-17)

#690

Jeg skriver under fordi jeg er fuldstændig enig og selvom min søn ikke engang er 6 pr endnu så er jeg efterhånden træt af de opslidende kampe med et systemet som laver fejl på fejl på fejl. Det må kunne gøres bedre.

(Middelfart, 2018-06-07)

#691

Jeg skriver under, fordi Viborg Kommune i den grad svigter min søn på 4,5 år. Han endte midlertidig med ukendt tidshorisont pga. hoftesygdom i kørestol for ½ år siden. ingen hjælp i børnehaven og har nu en dreng der ikke vil derop, fordi han keder sig. Han kan ikke komme rundt på legepladsen og der er ingen hjælp fra lederen af børnehuset. Vi har her efter 5 mdr. fået hjælp til ham 10 timer i ugen, men han skriger stadig hver morgen og vil ikke derop. Det er frygteligt at skal aflevere sin dreng skrigende at han vil med mig - sådan har han aldrig været. Han har altid været glad for at komme derop.

(Viborg, 2018-06-18)

#692

Jeg skriver blandet andet under fordi; her mere end 6 måneder efter kommunen blev bekendt med vores barns diagnose er vi stadig ikke blevet tilbudt et møde med familievejleder.
Vi har fået afslag på autisme pædagogiske redskaber (vores barn har autisme).

(Græsted, 2019-07-07)

#696

Jeg oplever, at kommunerne ikke har den tilstrækkelige faglighed og økonomi til at varetage området.

(Risskov, 2020-11-11)

#702

Jeg selv har et familiemedlem med handicap

(Vedbæk, 2021-02-10)