JA TIL FINSK CABOTAGE-MODEL

Et af den danske vognmands-branches største problemer er det omfattende snyd, der foregår via cabotage-kørslen. Det er derfor vigtigt at så mange, som muligt bakker op omkring Frie Danske Lastbilvognmænd, i daglig tale kaldet FDL, der om nogen har kæmpet mod cabotage-mafiaen. FDL blev for næsten 60 år siden grundlagt, fordi en gruppe seriøse vognmænd ønskede at forsvare ikke mindst den lille vognmands interesser. Det gælder ikke mindst i spørgsmålet om den ulovlige cabotage-kørsel, hvor billige udlændinge udkonkurrerer danskerne.

I Finland har man lige præcis strammet voldsomt op med nye cabotage-regler, der fastslår, at en udenlandsk transport højst må køre ti cabotage-ture på tre måneder, og at flere læsninger eller aflæsninger undervejs ikke er tilladt. FDL bakker, som hovedorganisationen DTL, som FDL i denne forbindelse har et godt samarbejde med, og 3F op omkring den finske model. Så hvis du vil være med til at påvirke politikerne, så skriv under på et JA til den finske cabotage-model.

I kampen mod den ulovlige cabotage, er størrelsen på det enkelte vognmandsfirma ligegyldig, når bare det drejer sig om de vognmænd, der kører med dansk registrerede biler og chauffører, der er lønnet efter gældende danske overenskomster – og FDL ønsker et stop for ulovlig cabotage, og et klart nej til udvidet
cabotage-kørsel, som mastodonterne Danske Speditører, DI Transport og ITD ønsker, under dække af, at et nej til udvidet cabotage-kørsel vil lukke Danmark
inde.

Heldigvis er DTL og 3F kommet på banen er enig med FDL i, at der virkeligt er behov for en pause, så politikerne stille og roligt kan sætte sig ind i, hvor store problemer cabotage-kørslen rent faktisk har givet for danske vognmænd og chauffører.  Adskillige vognmænd har måttet dreje nøglen og op mod 9.000 danske chauffører har mistet deres job til billige udlændinge. Det er en udvikling, som må og skal vendes, så støt op om FDL og FDL´s sympatisører.

Det gør du ved at skrive dit navn på denne underskrift-indsamling, som gerne via mund-til-mund metoden skulle resultere i tusindvis af underskrifter. Vis os, at du er enig med FDL og bak op om vore bestræbelser på, at bremse den ulovlige cabotage-kørsel, der ikke alene koster os mange job, men også resulterer i kæmpemæssige tab til den danske stat.

FDL frie danske lastbilvognmænd    Kontakt forfatteren af dette andragende