NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post


Gæst

#517

2015-12-30 20:58

Jeg tror at Århus Lufthavn i Tirstrup har den mest optimal lokalisation. Ombygning af vej fra Århus til Tirstrup og Grenå til motorvej vil gerne hjælpe for at forkorte transport til lufthavn samt vil det hjælper til videre udvikling af Djursland.
Vi vil gerne udvikling af Østjylland helle Østjylland og ikke kun Århus og omegn. MVH Jerry

Svar


Gæst

#518 Re:

2016-01-02 15:20:38

#517: -  

Hej Jerry. Det er meget sympatisk at melde ud vi skal lave tiltag der udvikler hele regionen, men det fordrer jo en levedygtig lufthavn. Afstanden til Aarhus er ikke det vigtigste i den sammenhæng, de fleste overlever en tur på 30-45 min. Det suverænt vigtigste er kundegrundlaget, dvs. antallet af rejsende der kan nå lufthavnen indenfor en time. Det tal er langt under en mio. fordi lufthavnen ligger helt ude på Jyllands næse. Hvis vi skal have flere ruter, skal der være flere kunder. Det er så simpelt. Det kommer der ikke med en motorvej til Aarhus - kun med en bedre geografisk placering i forhold til oplandet.

Situationen kan sammenlignes med Manston Airport i Kent, England, der ligesom Tristrup var lukningstruet en årrække pga. forkert beliggenhed (den startede også som en militær flyveplads). Manston lukkede i 2014. I øvrigt blev lufthavnen privatiseret i 2005 - det fik meget skidt.

Det bedste bud pån  at sikre lufthavnsbetjening er - som det ser ud nu med de rapporter der er lavet* - at flytte lufthavnen til en placering med næsten det dobbelte kundegrundlag (Thomasminde).

* Grontmij rapporten, midttrafiks rapport der konkluderer at tog til Tirstrup er urentabelt, samt vejdirektoratets rapport der konkluderer det er en samfundsøkonomisk dårlig investering at bygge motorvej til Tirstrup.