NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN

Quoted post


Gæst

#110 Absolut ingen underskrift herfra

2014-09-11 11:35

Flere har allerede ved selvsyn konstateret den kultur af manglende hygiejne der plager landets svømmehaller. Ved at sløjfe bad efter idræt gør man det til en selvfølge at hoppe direkte i bassinet iført snavset undertøj. Det er uhumsk, usundt og særdeles miljøskadeligt da det medfører forøget klortilsætning.

Børns blufærdighed kommer ikke af sig selv - det er de voksne der gennem angsten for den nøgne krop overfører deres hysteri til børnene. I min skoletid var bad efter idræt overhovedet ikke et emne, det var bare noget man skulle, og ingen tænkte nærmere over det. I dag er barnekroppen blevet problematiseret og seksualiseret, og så kommer alle problemerne med 'blufærdighed'. Det hjælper heller ikke at man accepterer indvandreres religiøst betingede trang til at bestemme hvordan vi andre skal holde os rene. Hysteriet er gået for vidt - hvis børn bliver udsat for mobning, er det her vi skal sætte ind, ikke ved at forbyde bad efter idræt. Der mangler eftertanke og sund fornuft i denne debat.

Svar


Gæst

#111 Re: Absolut ingen underskrift herfra

2014-09-11 15:56:53

#110: - Absolut ingen underskrift herfra 

 Du tager fejl du ved ikke noget om børn. Jeg går selv i svømmehal og er ikke spor blufærdig. Mit ene barn er meget blufærdig men ikke det andet. Så børn er bare lige så forskellig som voksne. Mange voksne går heller aldrig i svømmehal de vælger bare selv hvornår de vil smide tøjet. Det gør børn åbenbart ikke idag. Jeg er meget målløs over alle dem der vil tvinge andre. Jeg forbyder ingen at smide tøjet men det må sku da være ens egen valg. Hvad fanden er det for en lov den skulle  da for en menneskerets domstol.

Underskriftsindsamleren

#112 Re: Absolut ingen underskrift herfra

2014-09-11 18:44:25

#110: - Absolut ingen underskrift herfra 

 

Hvor i mine indlæg har jeg skrevet, at badet efter idræt skal forbydes?
Underskriftsindsamlingen går på, at det ikke skal være lovligt at tvinge børn i bad.

Badet bør være frivilligt.

Så er det helt op til dig og andre ligesindede fortsat at have en idè om, at det er helt ok at bruge psykisk tvang overfor børn og unge. “Det har man altid gjort, og vi tog ikke skade”

Jo, I gjorde. I tog stor skade.

I har mistet enhver form almindelig medmenneskelighed og tolerance overfor folk, der har en anden holdning end jer selv. Du protesterer over “indvandreres religiøst betingede trang til at bestemme, hvordan vi andre skal holdes os rene”

Men du er ikke selv bleg for at kloge dig på, hvorfor ca 30 % af vores børn og unge har problemer med badet efter idræt. Du opfordrer ydermere til, at man skal negligere deres ønske om at kunne bestemme over egen krop. Hvad siger det om din trang til at bestemme over andre?

Du giver udtryk for, at det ville være forfærdeligt, hvis børn og unge i folkeskolen kunne sige “Nej Tak” til badet efter idræt. Et bad, der intet har med hygiejne at gøre. Børnene må de fleste steder slet ikke bruge sæbe. Bare de bliver skyllet af og får fremvist deres bare krop, så er alle glade. Så på en måde har du ret, børnene lærer ikke at vaske sig. Men det er vel også forældrenes ansvar? Her er vi så tilbage ved udgangspunktet, hvorfor skal de tvinges i bad på skolen, når de kan tage badet derhjemme?

Kunne være interessant, hvis der blev lavet en undersøgelse om, hvad der var mest effektivt i forhold til at mindske lugtgener. Er det badet uden sæbe eller er det renheden af børnenes tøj? Måske skolerne også skal til at blande sig i, hvor tit ungerne får rent tøj på og om gymnastik tøjet bliver vasket fra gang til gang?

Der er flere ting, jeg har undret
mig over i denne debat. Den ene ting er, hvordan man i fuld alvor kan give blufærdige børn skylden for den dårlig hygiejne i svømmehallerne.
Det er da op til svømmehallerne selv at sørge for, at hygiejnen er i orden.

Vi voksne borgere er desuden så heldige, at vi selv kan bestemme, om vi vil benytte de offentlige svømmehaller eller ej, men eleverne i folkeskolen kan i dag ikke selv bestemme, om de vil deltage i badet efter idræt, uanset hvor dårlige badefaciliteterne er.

Desuden undrer det mig, at lærere skal være den eneste faggruppe indenfor det offentlige, der ikke har pligt til at indberette, når de bruger tvang overfor mindreårige børn og unge. Lad lærerne sende en mail til kommunens skoleafdeling, hver gang de har overhørt/negligeret et barns bøn om at blive fritaget for badet. Det vil belyse problemets omfang, hvis lærerne ellers tør være ærlige omkring deres handlinger.

Tvang er tvang, uanset hvor længe og af hvem, den har været praktiseret.

Jeg kan kun opfordre til, at elever, forældre og andre, der oplever tvang i forbindelse med badet efter idræt, indberetter dette. Tag fat i jeres elevrådsrepræsentant, eller jeres repræsentant i skolebestyrelsen, skriv evt. til skoleafdelingen i jeres kommune og fortæl om tvangen. Den er IKKE i orden.
Desuden har undervisningsministeren oplyst, at der fra undervisningsministeriet side ikke er fastlagt nogle regler om, at eleverne skal tvinges i bad. Det er desværre helt op til den enkelte skoleleder selv at afgøre, om tøjet skal tvinges af de blufærdige børn på hans/hendes skole.

Jeg håber stadig på, at der er nogle ansvarlige politikere, der på et tidspunkt kommer til den erkendelse, at tvang overfor blufærdige børn og unge ikke er i orden. Den nuværende lov bør ændres, så lovteksten tydeliggør, at brugen af psykisk tvang i forbindelse badet er lige så forkert, som fysisk tvang ville være det.
 
Badet bør være frivilligt.

(Fremadrettet vil alle kommentarer, der støtter op omkring det tvungne bad og brugen af tvang overfor børn og unge blive slettet. Diverse kommentarer vedr. hygiejnen i landets svømmehaller vil blive behandlet på samme måde. Denne problematik skal behandles i de enkelte svømmehaller og deres kommuner)