Bevar DR Underholdningsorkesteret

Quoted post

ffrydendal

#305

2014-09-10 07:54

Jeg vil gerne sige to ting:

Den første er, at man slår ikke et orkester ihjel. Det er uetisk.
Et orkester er en levende organisme, det er et levende væsen.
Jeg husker en fantastisk udsendelse, hvor Morten Zeuthen fortalte om sin tid i Berliner Philharmonikerne,
og om hvordan dette væsen havde spillet med sine egne instrumenter i snart 300 år, mens musikere kom og gik.
At slå sådant et væsen ihjel er uetisk.

Den anden er, at hvis DR skal spare, så skal ledelsen se på DR's organisation og ledelsen selv.
Dér er der guld at komme efter, og der er kommet ny viden om hvordan det kan gøres.
Der er en fantastisk bog "Reinventing Organizations" af Frederic Laloux, som fortæller om, hvordan
store og små firmaer i hele verden de seneste år har vendt krise til succes ved at ændre deres organisation,
og enhver leder, der endnu ikke har læst den, er bagud i kompetence.

Jeg har ikke noget imod Melodi Grand Prix som sådan, men DR har anerkendt,
at der i den forbindelse er taget så forfejlede beslutninger,
at DR burde ransage og opdatere selve beslutningsprocessen, før man bruger den igen -
til noget så uetisk og unødvendigt som at slå et orkester i hjel.

Svar

Lars Hansen

#328 Re:

2014-09-10 12:37:35

#305: ffrydendal -  

Det med det uetiske i at "slå orkestre ihjel" må stå for din egen regning. Jo, det ville være uetisk hvis man dræbte musikerne rent fysisk, men det er der vist ikke tale om, vel? Og hvad angår "at se på organisationen", har DR allerede fundet over 100 mio. kr. af de samlede 161 mio. der skal spares, ved effektiviseringer (P1: Ordet er dit fra i dag den 10. september).

Bare til almindelig orientering