NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN

Quoted post


Gæst

#8 Re:

2014-03-21 16:32

#7: En hyldest til den rene krop -

Kollektiv afstraffelse har aldrig været noget, jeg går ind for. Skolerne burde tage kontakt til de sociale myndigheder,hvis der er børn, der ikke bliver passet og plejet ordentligt. På mange skoler er det desuden ikke tilladt at have sæbe med, da der ikke er tid til en egentlig afvaskning af kroppen. På nogle skoler indrømmer man ydermere, at det kun drejer sig om, at børnene skal lære at vise deres nøgne kroppe. Men hvor fedt er det også lige for de børn, du snakker om at skulle stå og udstille deres beskidte kroppe og undertøj?

I disse tilfælde skal der bruges helt andre og mere humane metoder end offentlig afvaskning.

 

 

 

Svar

Sandhedssøgeren

#17 Re: Re: at det kun drejer sig om

2014-03-26 17:06:23

#8: - Re: På nogle skoler indrømmer man ydermere, at det kun drejer sig om, at børnene skal lære at vise deres nøgne kroppe.

Præcis hvilke skoler er der tale om (navne og adresser)?

mor til 5, 8 og 12 årig

#61 Re: Re:

2014-06-24 18:31:18

#8: - Re:

Det er jeg fuldstændig enig med dig i!! Det er ikke en offentlig ydmygelse de børn har brug for! Min søn er meget blufærdig, og nægtede at tage bad sammen med de andre. Så måtte han vente til de andre var færdige, men så kom der mænd fra hallen, som i vores by ikke har omklædningsrum!! Så blev idrætslæreren tosset, og det blev helt forbudt for de fremmede idrætsudøvere, at bade på skolen. Hvad er det også for noget!!! Men som sagt er det stoppet!

Jeg kan heller ikke forstå vigtigheden af et bad, når de ikke må bruge sæbe!! Da vi gik i skole var der de der gule svampe, med sæbe i til os.

Vi fandt ud af at min søn som så er vokset op i Canada, hvor de slet ikke ser nøgne kroppe, måske sjældent deres egne forældre endda. De går slet ikke i bad derovre i skolerne helt oppe til og med gymnasiet!! Og det synes jeg altså er ret ulækkert, sådan nogle svedige teenagere i matematik timen osv.. men små børn i Danmark der ikke engang må bruge sæbe, forstår jeg overhovedet ikke!

Vi snakkede om hvor fjollet det var i Canada, og så øvede vi os på at gå i brusebad hjemme (han var vant til sit karbad) Så aftalte vi at han kunne prøve at tage tøjet af, og bare gå ind til bruserne og tilbage igen. Det endte med at han tog et langt bad med de andre drenge, hvor de pjattede og sprøjtede vand på hinanden, nu glæder han sig til idræt, istedet for at hade det.

Men grunden til at han hadede det, var jo at det var tvang, og ret ydmygende. Havde det været hans eget valg, og han ikke vsr blevet presset, ville han sikkert have været gået under bruseren længe før!

Jeg synes nøgenhed er det mest private et barn har, og det er deres krop! Vi skal også passe på at vi i Danmark ikke ender med at blive bange for nøgenhed, som de jo er i Canada og USA.. men børns rettigheder skal respekteres!! Deres krop, deres beslutning!!