NEJ tak til den nye offentlighedslov

Quoted post

Susanne Jespersen

#2402 (Offentligheds)lovens lange arm

2014-01-24 23:22

af
Susanne Jespersen
Formand for Folkebevægelsen for åbenhed

Den nye offentlighedslov er ikke kun et spørgsmål om forringelser i forhold til den gamle lov. Som jeg tidligere har plæderet for, handler det i bund og grund om selve demokratiet – et demokrati, som stille og roligt er ved at smuldre for øjnene af os, uden vi af den grund er synderligt oprørte.

Åbenhed og demokrati hænger uløseligt sammen; derfor siger det sig selv, at et demokrati på ingen måde kan overleve, når den politiske proces mørklægges. Vi så allerede inden lovens ikrafttrædelse skræmmende eksempler på, hvilken vej vinden bar (eksempelvis baggrunden for lærerlockouten – læs artiklen her: http://www.bt.dk/politik/mystik-om-taet-samarbejde-mellem-kl-og-regeringen), og vi oplever nu næsten dagligt, at offentlighedsloven har indflydelse på så godt som alle politiske beslutninger. Derfor er det ekstremt vigtigt fortsat at arbejde for åbenhed og kæmpe for lovens afskaffelse, så demokratiet igen kan se dagens lys i Danmark.

Jeg er ofte blevet spurgt, hvorfor jeg ”kun” interesserer mig for lige den lov, og det giver sig selv: Det er fordi, jeg interesserer mig for alle de øvrige beslutninger, regeringen på vegne af os – folket – træffer. Bliver loven ikke ændret, kan vi helt og aldeles vinke farvel til indsigt i det arbejde – det samme kan den til en hver tid siddende opposition.

Helt aktuelt kan nævnes DONG-sagen. ”Der er,” som Lars Rugaard skriver på sin blog ministerbetjening.dk, ”meget tæt sammenhæng mellem salget af særligt favoriserede DONG-aktier til Goldman Sachs og gennemførelsen af den nye offentlighedslov.” Loven sikrer nemlig, at vi som borgere ikke kan følge med i sådanne transaktioner.

Dette bringer mig frem til mit egentlige ærinde for denne note:


I februar 2012 gik ikke mindre end 7000 danskere på gaden i Kbh. De demonstrerede imod ACTA-aftalen, som Danmark netop havde underskrevet. En aftale, der iflg. kritikere både er en krænkelse af privatlivet og en knægtelse af ytringsfriheden. Man kæmpede for et frit internet og vandt - Europaparlamentet vendte tomlen nedad – og ACTA-aftalen blev nedstemt.

Nu står internettet over for en ny trussel. Snowdens afsløringer har vist, at vores liv og færden på internettet ikke alene bliver overvåget, men også indsamlet og analyseret af diverse efterretningstjenester. En reel trussel mod retssikkerheden og vores demokratiske rettigheder.

Og hvad er så koblingen mellem overvågning af vores færden på internettet og offentlighedsloven? For mig er svaret enkelt: Hvor de regerende via mørklægning får stadig mere bevægelsesfrihed, indskrænkes borgernes tilsvarende. Vi bliver kontrollerede i alle livets aspekter, privatlivet er en saga blot. Vi bør kæmpe imod denne udvikling, inden det er for sent.

D. 11. februar er udnævnt til global aktionsdag mod masseovervågningen – se begivenheden på Facebook: https://www.facebook.com/events/1437201623163975/

Svar

Jens Jensen

#2437 Re: (Offentligheds)lovens lange arm

2014-01-30 07:16:56

Jens Jensen

#2438 Re: (Offentligheds)lovens lange arm

2014-01-30 07:24:18

#2402: Susanne Jespersen - (Offentligheds)lovens lange arm

Alle tiders kommentar, Susanne!  Storsindet og med behælpelige detaljer.  Helt enig med dig at offentlighedslove er en slags lovens love.  Demokratiet og--endnu mere basalt-- retssikkerheden er på spil.