Silkeborgvej

Quoted post

Vibe Grevsen

#20 Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 17:01

#9: Anette - Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Kære Anette og Camilla Andersen

Tak for jeres input og væsentlige overvejelser.

Som Christina Waldstrøm skriver er formålet med initiativet at gøre Åbyhøj til et sikrere sted at færdes. Ønsket om at flytte lyskrydset til Johannes Ewalds Vej / Christian Winthers Vej bunder derfor som nævnt i et ønske om at skabe mulighed for en sikrere krydsning af vejen for bløde trafikanter til / fra lokalcenteret, tankstationerne og busstoppestederne, hvor der i myldretiden er op til 25 busafgange.

Det er naturligvis væsentligt for os at sikre, at vi ikke gør andre veje i Åbyhøj farligere end de er ved at foreslå en sådan flytning jeg har derfor undersøgt konsekvenserne af at flytte lyskrydset. I følge de seneste trafiktællinger var der følgende antal køretøjer i døgnet på

Jeppe Aakjærs Vej nv. f. Silkeborgvej 600
J. Skjoldborgsvej nv. f. Silkeborgvej 500
Johannes Ewalds Vej nv. f. Silkeborgvej 700

Som I kan se er der altså marginalt færre køretøjer på den vej, hvor lyskrydset er placeret.
(100 køretøjer i døgnet svarer til ca. ét køretøj pr. kvarter).

Set ud fra et trafiksikkerhedsperspektiv kan en flytning af lyskrydset derfor ikke forventes at forværre sikkerheden på sidevejene. Det vil imidlertid øge sikkerheden for fodgængere omkring Silkeborgvej markant.

Svar

Anders Pedersen, j, Skjoldborgs vej

#22 Re: Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 17:22:39

#20: Vibe Grevsen - Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Dejligt med fakta, der er jo ikke noget ønske om at forværre sikkerheden for nogen

På vores veje i Åbyhøj. Jeg har selv flere gange kontaktet trafik og veje mht. At få

Chikaner eller lignende på j. Skjoldborgsvej med det svar at det var en udryknings  vej. Sikke mange udrykningsveje vi har......

Nædet har udelukkende bundet i økonomi, og derfor må vil stå sammen og slå på sikkerhed i trafikken. Så skal vejbump eller lignende nok komme

Jakob

#25 Re: Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

2013-11-03 18:46:18

#20: Vibe Grevsen - Re: Re: Johannes Ewalds Vej - lyskryds

Fint at se nogle data på trafikken.... MEN.....

Jeg synes ikke det giver mening at sammenligne 3 forskellige veje i 3 forskellige konfigurationer. Nogle har fartreducerende tiltag allerede en er bred og uden hindringer helt fra toppen...

For mit eget vedkommende ved jeg, at jeg p.t. fravælger Ewaldsvej i myldretiden og vælger en vej med lysregulering mod Silkeborgvej istedet. Jeg er næppe den eneste der har det således.

Uanset hvad, så mener jeg ikke man kan tage statistikken på en smal vej med hastighedsreducerende tiltag og et lyskryds og udlede noget som helst faktuelt vedrørende en eventuel flytning af en lysregulering til Ewaldsvej.

Men hvorfor al denne detalje omkring et lyskryds????
Det er vel området som helhed det drejer sig om! Det virker lidt som om nogen er enormt meget for en flytning af lige præcis et specifikt lyskryds til et ligeledes helt specifikt andet sted, hvor andre er enormt meget imod.

Mon ikke man skulle lade eksperterne (som de vel er ved kommunen i forhold til os andre dødelige) om at udtænke løsningen og så nøjes med at stå sammen om formålet. Det vil være mit bud på, hvordan vi kommer længst!