Tvangsindlæggelser i Region Hovedstaden

Con Meo

/ #3 Selvbestemmelse - hvem har retten over dit liv?

2012-08-12 20:51

Jeg er tidligere handicaphjælper i Kolding og Haderslev kommuner. Det ligger fra 93 til 99. Har dog ikke erfaring med respiratorpleje * MEN * jeg er rystet på vegne af jer respiratorbruger, og ligeledes er jeg dybt forarget over, at vores sygehusregi, ikke skelner mellem reele situationer, hvor folk ikke er deres liv kært og bevist over situationen, og her hvor vi taler om normaltfungerende hjerner, differencerer hvor der reelt er behov for tvangsindlæggelse. Kender de lovgivninen om tvangsindlæggelser?
Fordi man vælger at tage ansvar for sit eget liv, ved ikke at ville modtage hjælp til sit plejebehov, så er et jo ikke det samme som at sige, at man ikke er klar over dette ansvar man selv har påtaget sig som respiratorbruger.
Jeg er rystet, også selv om jeg er uddannet social og sundhedsassistent, så mener jeg stadig, at mennesket har selvbestemmelse over sit liv, såfremt man kan være ansvarlig for det - og det er det jeg læser, at det kan respiratorbrugere med hjælpeordningen godt være. Selvfølgelig er der nogle der ikke kan, men det er ikke dem jeg hører I taler for?
Hvor er handicapkonventionen henne?

Jeg håber I kommer langt i jeres kamp for et værdigt liv - og true med at tage jeres hjælpeordring fra jer. Jeg er rystet, for det er jo et valg mellem pest eller kolera...og ikke selvbestemmelse overhovedet

KEEP GOING FOR JERES RET til et værdigt og selvbestemmende liv

HIlsen Heidi Nowakowski, Almind v/Kolding