NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Ole Egholm Jackson

/ #453 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-06 20:00

#452: Thomas Braad Perret-Gentil - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  


Du bad om en høkerregning, og fik en :) - og jeg fik så en tilbage.

Det er en ærlig sag hvis man ikke anerkender de officielle analysemetoder fra miljøstydelsen og konklusionerne fra Grontmji's rapport - Men hvis det er tilfældet bør det fremgå klart når politikere og modstandere udtaler sig om støj. Ligesom man bør forklare hvor de 29.000 kommer fra.

Du skriver så nu det er ved at se på 70 dB i nattestøj, men det tal er ikke miljøstyrelsens beregningsgrundlag, den anvendte grænse for nattestøj er 80 dB i byer. (70 dB er en grænse for hvornår man bør overveje om der skal laves udstykninger i det åbne land).

Så man kan spørge: hvor kommer det fra at 70 dB bør være grænsen? Og hvorfor bør det tal overføres til dagssituationen og erstatte middelstøjen Lden? Har du noget belæg for det?


Middelstøjen Lden er nu engang den der anvendes i Danmark til at beskrive støjen udendørs fra flytrafik. Det står sort på hvidt i vejledning fra miljøstyrelsen - støj fra flyvepladser:

Som man kan læse i vejledningen er det ikke kun et gennemsnit, men et vægtet gennemsnit som indberegner max. støj fra flyene (A-vægning).

Her er et citat fra afsnit 8 fra

vejledning fra miljøstyrelsen - støj fra flyvepladser:

DENL-metoden (Day-Evening-Night-Level).

Metoden er baseret på dosismål.
I Danmark har man siden 1976 anvendt DENL-metoden til at beskrive flystøj. Ved valg af metode blev der lagt vægt på DENL-metodens enkle principper og at den næppe ville blive forældet inden for en overskuelig fremtid. [...]
DENL-metoden er baseret på det konstante, ækvivalente A-vægtede lydtrykniveau LAeq, kort kaldet ækvivalentniveauet, idet de enkelte støjbegivenheder vægtes afhængigt af det tidspunkt på døgnet og ugen, hvor de forekommer...

Mit efternavn er også ret unikt, man vil sikkert kunne google jeg bor i Aarhus N. og ligesom så mange andre synes jeg østjyllands lufthavnsbetjening er temmelig ringe. Derfor synes jeg i det mindste vi skal undersøge om lufthavnen kan flyttes, og være fair overfor de analyser der kommer.